خانه اقتصادی تعدیل سهمیه مواد اولیه پرمتقاضی مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی در بورس

تعدیل سهمیه مواد اولیه پرمتقاضی مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی در بورس

توسط مدیر سایت
0 نظرات
IME LOGO (آمار معاملات گروه پلیمری)

مرجع پلیمر در بازار ایران: «محسن صفدری» ‌ امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: صنایع زیادی در کشور وابسته به محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها هستند و صنایع پایین‌دستی فراوانی به‌ویژه در صنعت غذا و بسته‌بندی صنعتی مواد غذایی، با آن در ارتباطند.

به گفته این مقام مسوول، وزارت صنعت از پارسال به موضوع واقعی‌سازی و مدیریت تقاضای مواد پتروشیمی ورود کرده است.

IME LOGO (آمار معاملات گروه پلیمری)

وی بیان‌داشت: سامانه بهین‌یاب از سال ۸۹ با هدف مدیریت تامین مواد اولیه و معرفی واحدهای صنعتی به بورس به منظور تحویل مواد اولیه مورد نیازشان راه‌اندازی شده است.

صفدری ادامه‌داد: این سامانه شاید در ابتدا از دقت لازم برخوردار نبود، به‌طوری که در برخی موارد پروانه‌های بهره‌برداری به تصویب می‌رسید یا سهمیه‌هایی برای شرکت‌ها مقرر می‌شد که اکنون با گذشت ۱۰ سال نیاز به مدیریت و تعدیل دارند.

وی اضافه‌کرد: ‌وزارت صنعت از ابتدای سال ۹۸ تعدیل سهمیه‌ها و مدیریت تقاضا را آغاز کرد و یکی از آخرین اقدامات آن، تعدیل سهمیه ماده پتروشیمی «بیوپپه» مورد استفاده از صنایع بسته‌بندی مواد غذایی بود.

مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت گفت: ‌قیمت ۱۹ هزار تومانی هر کیلوگرم از این ماده، با رقابت ناعادلانه‌ای در بورس به بیش از ۳۰ هزار تومان نیز معامله می‌شد که یکی از دلایل اصلی آن تقاضای کاذب از سوی تولیدکننده‌نماها یا شرکت‌هایی بود که بیش از نیاز خود تقاضا داشتند.

وی بیان‌داشت: با افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته، تمایل افراد برای تبدیل سرمایه‌ها به این ماده نیز افزایش یافته بود که یکی دیگر از دلایل آشفته بازار قیمتی آن به شمار می‌رفت.

صفدری خاطرنشان‌کرد: وزارتخانه با پیش‌بینی سازوکاری به تعدیل سهمیه‌های مربوطه پرداخت، به طوری که سهمیه واحدهایی که مصرف‌کننده واقعی بیوپپه نبودند را به صفر رسانید و اکنون به دلیل کاهش رقابت، قیمت‌ها تعدیل شده و به حدود رقم عرضه در بورس رسیده است.

وی اظهارداشت: با این حال گزارش‌های واصله حاکی است همچنان برخی تولیدکنندگانی که سهمیه‌بگیر بیوپپه هستند، نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام نکرده‌اند که مقابله با گران‌فروشی این واحدها در دستور کار است.

این مقام مسوول وزارت صنعت بیان‌داشت: در ماه‌های گذشته همچنین تعدیل سهمیه‌های شرکت‌ها در زمینه پی. وی. سی، پلی‌پروپیلن شیمیایی و پلی‌پروپیلن نساجی نیز به دلایل مشابه در دستور کار قرار گرفت که در برخی موارد افزایش قیمت بیش از ۱۲۰ درصدی داشته و اکنون به ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بخشی از مشکلات نیز می‌تواند ناشی از دشواری‌های مجتمع‌های پتروشیمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز و تحویل محصولات به شرکت‌های خریدار باشد.

صفدری گفت: مجتمع‌های پتروشیمی مکلف به رعایت کف عرضه در بورس هستند، زیرا در غیر این صورت رقابت بین خریداران ایجاد شده و مواد اولیه کمتری به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسد.

به گزارش ایرنا، مطابق اعلام وزارت صنعت، چنانچه واحدهای تولیدی که با کاهش سهمیه مواجه شده‌اند، در میزان سهمیه فعلی ابهاماتی دارند با مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و ارائه اسناد مثبت مبنی بر آمار تولید و مقدار خرید از بورس در سال ۹۸ مراتب را اعلام کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است