خانه علمی پژوهشی روش های جدید تولید پلاستیک های بازیافت پذیر

روش های جدید تولید پلاستیک های بازیافت پذیر

توسط admin
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: روش جدید برای سنتز پلاستیک ها نه تنها میزان استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش می دهد بلکه امکان بازیافت پذیر بودن پلیمر را نیز افزایش می دهد.

آلودگی ناشی از پلاستیک ها و بازیافت آن ها همواری یکی از مسائل مهم برای افرادی ست که محیط زیست برایشان اهمیت زیادی دارد. تفکر غالب در میان این گروه از افراد این است که ما تا جایی می توانیم از پلاستیک ها استفاده کنیم که امیدوار باشیم می توانیم این پلاستیک ها را بازیافت کنیم. این تفکر بسیار خوشبینانه است ولی باید با واقعیت روبرو شویم. واقعیت این است که پلاستیک های بازیافت شده نیز در نهایت در طبیعت رها می شوند. در حال حاضر تفکر واقع بینانه این است که هیچ چیز بازیافت نمی شود. بسیاری از کشورها قوانینی را برای محدود کردن مصرف پلاستیک های یکبار مصرف وضع کرده اند. با این وجود، تبدیل صنعت پلاستیک به حالت زیست سازگاری نیازمند تلاش دانشمندان و مهندسان است.

آزمایشگاه Harth که در دانشگاه Houston قرار دارد راهکار ساده ای برای نزدیک کردن صنعت پلاستیک به تولید محصولات زیست سازگار ابداع کرده است. در مقاله ای که در مجله ی Angewandte Chemie International Edition به چاپ رسیده است این گروه روش جدیدی برای سنتز پلاستیک ها ابداع کرده اند که مزایای زیست محیطی زیادی از جمله قابل بازیافت بودن را در آن ها ایجاد می کند.

پلاستیک هایی مانند پلی اتیلن می تواند طوری سنتز شود که تعداد زیاد یا تعداد کمی شاخه داشته باشد که در این صورت به ترتیب پلی اتیلن با دانسیته ی پایین و بالا ایجاد می شود. هر نوع از این محصولات کاربردهای مختلفی مانند تولید کیسه های پلاستیکی دارند. هرچند استفاده از این کیسه ها شرم آور است. چرا که در بیشتر مواقع این کیسه ها بازیافت نمی شوند.

از سوی دیگر بلاک کوپلیمرها متشکل از بخش های مختلفی شامل پرشاخه و کم شاخه هستند. این پلیمرها بازیافت پذیر هستند چرا که می توانند باعث سازگار شدن پلیمرهای ناسازگار می شوند و این امکان را فراهم می آورند که انواع مختلفی از پلاستیک ها باهم بازیافت شوند.

محققان این گروه روش پلیمریزاسیون این نوع از پلیمرها را با امکان کنترل شاخه های موجود در هر بخش در مقاله ی خود توضیح داده اند. برای انجام این سنتز یک مونومر شروع کننده، کاتالیست پالادیوم و افزودنی های دیگری مانند آلومینیوم کلراید و یک اسید لوئیس مورد نیاز است. در این واکنش از موادی با آلکن های انتهایی (۱-آلکن) به عنوان مونومر استفاده می شود که این مواد قیمت بالایی ندارد. این مواد به سرعت با افزودن آلومینیوم کلراید در میانه ی واکنش به آلکن های داخلی تبدیل می شوند که این عامل موجب ایجاد بلاک کوپلیمر خواهد شد. ساختار هر بلاک را می توان با استفاده از افزودن اسید لوئیس تعیین کرد.

ایزومریزاسیون کامل ۱-هگزان در پنج دقیقه در حضور کاتالیست و آلومینیوم کلراید. حاصل این واکنش تولید پلی هگزان پرشاخه است.

در کنار مزایایی که این نوع پلیمر برای بازیافت دارد، این روش سنتز می تواند به ما برای فاصله گرفتن از نفت و گاز طبیعی به عنوان منبعی برای تولید مونومر کمک کند. چرا که در این سنتز امکان استفاده از مونومرهایی که از منابع غذایی و یا پساب صنایع به دست می آید نیز وجود دارد.

منبع: ایران پلیمر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است