خانه تکنولوژي ارائه پلتفرمی برای ارزیابی اثرات نانوذرات پلاستیکی بر محیط و سلامت

ارائه پلتفرمی برای ارزیابی اثرات نانوذرات پلاستیکی بر محیط و سلامت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
plastic microbead

مرجع پلیمر در بازار ایران: آلودگی پلاستیک یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی است که امروزه جهان با آن روبرو است. باید اثرات میکرو و نانوذرات پلاستیکی موجود در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی روی سلامت انسان بررسی شود.

plastic microbead

ارزیابی اثرات نانوذرات پلاستیکی

به تازگی محققان، پلتفرم جدیدی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان اثرات میکرو نانوذرات پلاستیک را مورد بررسی قرار داد. این نتایج نه تنها نشان می‌دهد که چگونه این دسته از ذرات می‌تواند روی سلامت کودک در حال رشد اثرگذار باشد بلکه نتایج این پروژه ممکن است راه‌های جدیدی برای مطالعه این نوع آلودگی و تاثیر آن روی بیماری‌های مختلف باز کند.

مطالعات اندکی روی اثرات بالقوه میکرو و نانوذرات پلاستیک بر سلامت انسان انجام شده‌است. نوع پلاستیک، تنوع اندازه ذرات و فقدان یک مدل معتبر موجب شده تا بررسی اثرات این ذرات پلاستیکی بسیار پیچیده باشد. استوکوویچ از محققان این پروژه می‌گوید: «هنوز تعریف دقیق و قوانین مشخصی در سطح بین‌المللی برای میکرو و نانوذرات پلاستیکی وجود ندارد.»

این مسائل باعث شده تا استوکوویج و همکارانش یک پلتفورم جدید تهیه کنند تا برای نخستین بار اثرات این ذرات بر تغییرات ژنی و مسیر‌های سیگنال‌دهی را بررسی کنند. این گروه تحقیقاتی کار خود را روی یکی از رایج‌ترین نوع پلاستیک‌ها در بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی یعنی پلی‌استایرن متمرکز کردند. آن‌ها این ذرات (۴۰ نانومتر و ۲۰۰ نانومتر) را به محیط رشد سلول‌های انسانی اضافه کردند تا تاثیر آن را مطالعه کنند.

داده‌های تجمیعی نشان می‌دهد که نانوذرات پلاستیکی موجب تغییراتی در ژن‌ها می‌شود که به رشد ناهنجاری‌هایی در چشم و قلب منجر می‌شود. این داده نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی و جنینی در حضور نانوذرات پلی‌استایرن دچار اختلال شده و پیامد‌هایی برای سلامتی این سلول‌ها به دنبال دارد.

محققان این پروژه خواستار اقدام فوری توسط سیاست‌گذاران و مقامات علمی برای ایجاد اقدامات نظارتی هستند تا تاثیر این ذرات را کاهش دهند.

منبع: دانشجو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است