خانه اقتصادیگزارش و تحلیل لزوم تغییر در فرآیند کشف قیمت محصولات پتروشیمی

لزوم تغییر در فرآیند کشف قیمت محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
petrochemical material

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت گذاری محصولات پایه پتروشیمی در ایران توسط دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی صورت می گیرد و بر اساس مقررات موجود، حضور ذینفعان در مراحل کشف قیمت مرسوم نیست. با این حال لزوم شفافیت در قیمت گذاری ها به صورت جدی حس می شود.

petrochemical material

به گفته رئیس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی، قیمت گذاری گریدها و مواد اولیه بر اساس مناطق مختلف و سهم هر یک از این مناطق در صادرات متغیر است. در حال حاضر برای قیمت گذاری مواد اولیه، بازارهای صادراتی جنوب شرق آسیا، شمال شرق آسیا، GCC، اروپا، چین و … و سهم هر یک از این بازارها در صادرات این مواد را مد نظر قرار داده و بر اساس این سهم ضرایب موثر در قیمت گذاری تعیین و در فرمول وارد می شود. موضوع دیگر این که بر اساس دستورالعمل های تعیین قیمت، قیمت گذاری بر اساس قیمت های فوب منهای 5 درصد صورت می گیرد به عبارتی قیمت حاصله در 95 درصد ضرب و حاصل را بر اساس نرخ ارز نیمایی به ریال تبدیل و اعلام می شود. علاوه بر این قیمت های جهانی نیز از مجلات معتبر استخراج می شود.

این در حالی است که گفته می شود شرکت های پتروشیمی با استفاده از این فرمول نمی توانند محصولات خود را بر مبنای قیمت های بالاتر از قیمت های صادراتی به فروش برسانند زیرا قیمت های محاسبه شده با قیمت های صادراتی گمرک مقایسه می شود و در صورتی که قیمت های صادراتی پایین تر از قیمت های داخلی باشد پیگیری صورت می گیرد؛ مضاف بر آن که شرکت های پتروشیمی تعهد بازگشت ارز دارند لذا عملا توان فروش پایین تر از قیمت های داخلی را ندارند.

حضور نمایندگانی از صنایع پایین دست

مرضیه طهماسبی همچنین در خصوص امکان حضور نمایندگانی از صنایع پایین دست در فرآیند قیمت گذاری گفته است که بر اساس مقررات موجود چنین اقدامی امکان پذیر نیست و قیمت گذاری بر مبنای اصول و مقررات و با استفاده از قواعدی صورت می گیرد حتی به زودی سامانه های محاسباتی ایجاد می شوند که قیمت گذاری را کاملا خودکار انجام می دهند و لذا نمی توان در این موضوع از طرفین دعوت به عمل آورد.

اما در همین راستا بیوک صحاف، مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات وحید در گفت و گو با خبرنگار اینپیا، گفت: با توجه به این که ممکن است قیمت جهانی محصولات پتروشیمی با قیمت های داخلی اختلاف قابل توجهی داشته باشد، لازم است نمایندگانی از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در فرایند کشف قیمت حضور یابند.

وی ادامه داد: بدون شک شفافیت در کشف قیمت ها می تواند کمک شایانی به مصرف کنندگان داشته باشد.

این در حالی است که اطلاع از شیوه و پروسه قیمت گذاری می تواند عاملی باشد برای زمان بندی خرید و همچنین انتخاب دقیق محصولات که در نهایت با ایجاد سود آوری به توسعه صنایع پایین دست منجر می شود.

صحاف با اشاره به این که شرکت های پتروشیمی با دفتر صنایع تکمیلی رابطه ای نزدیک تر دارند، گفت: احتمال این که در فرآیند کشف قیمت ها شرکت های بالادستی متضرر شوند بسیار پایین است.

این عضو انجمن ملی صنایع پلیمر ادامه داد: پتروشیمی ها نباید در فرایند قیمت گذاری دخالت کنند چرا که فروشنده هستند، مصرف کننده هم نباید دخالت کند، چرا که همیشه خواهان قیمت های پایین است. از این رو قیمت گذاری به نهادی بی طرف واگذار شده است، اما حضور نمایندگانی از این دو در پروسه کشف قیمت برای اطلاع صنایع ضروری است.

وی همچنین در خاتمه اظهار کرد: در بازار جهانی قیمت ها لحظه ای تغیر می کنند، از این رو اگر مصرف کنندگان در فرآیند قیمت گذاری حضور داشته باشند، می توانند از روند و میزان تاثیرگذاری قیمت های جهانی در تعیین قیمت ها مطلع می شوند و این مساله می تواند به خریدشان کمک کند.

منبع: برنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است