خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا روز گذشته اعلام شد که جریان غالب قیمتی در آن از افزایش نرخ حکایت دارد اگرچه بسیاری از گریدها و ترکیبات کاهشی بوده است. افزایش 25/ 1 درصدی بهای نیمایی ارز خود یک محرک مهم برای رشد قیمت‌ها بود. این روند در کنار جرقه‌های افزایشی قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی اثرگذاری مشهودی بر نوسان قیمت‌های پایه داشت. در بازار پلیمرها انواع سنگین پلی‌اتیلن‌ها مخصوصا گریدهای تزریقی و دورانی بیشترین رشد نرخ را به خود اختصاص دادند ولی در گام‌های بعدی گریدهای سبک فیلم قرار می‌گیرد. این درحالی بود که گروه کالایی PVC از بیشترین افت قیمت‌ها برخوردار شدند و در کنار آن سنگین اکستروژن (PE80) پت بطری و استایرن بوتادین رابر روشن 1502 در رتبه‌های بعدی افت نرخ قرار می‌گیرند. قیمت‌های پایه ترکیبات شیمیایی نیز شرایط مشابهی داشتند و شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها برای عرضه در بورس کالا هستیم. بنزن، ایزوبوتانول و سپس زایلین مخلوط از بیشترین رشد قیمت‌ها برخوردار شدند، ولی در کنار آن قیمت‌های پایه دی‌اتیلن گلایکول، آمونیاک، دی‌اتیل هگزانول و اوره پریل رشد قیمت داشتند.

Petrochemical-product2

این روند افزایشی قیمت‌های پایه در بورس کالا می‌تواند محرک جدیدی برای تقویت حجم معاملات در بورس کالا به‌شمار رود که این سیگنال داده‌های جانبی خاص خود را به همراه خواهد داشت.  در بازار آزاد پلیمرها در روزهای اخیر شاهد جرقه‌های رشد نرخ پراکنده‌ای بودیم اگرچه تمامی بازارها را در بر نگرفت ولی همین وضعیت موجب شد تا اهالی بازار ذهنیت رشد قیمت‌ها را در نظر بگیرند. این درحالی بود که فعالیت واحدهای تولیدی آرام آرام از سر گرفته می‌شود و کاهش محدودیت‌های حمل‌ونقل و بازگشایی فعالیت‌های تجاری می‌تواند به‌عنوان یک محرک برای افزایش حجم تولید به‌شمار رود. از سوی دیگر موجودی انبارها برای محصولات تولیدشده به نسبت بالاست و این واقعیت چندان هم با تولید گسترده در صنایع تکمیلی هم‌راستا نیست. به‌صورت دقیق‌تر بازارهایی به‌شدت پیچیده را شاهد هستیم و از این پس برای مواد اولیه و محصولات نهایی تنها تقاضاست که تعیین تکلیف می‌کند آن‌هم در وضعیتی که رشد قیمت‌های پایه چهره متفاوتی را ترسیم کرده است. البته اوضاع در صنعت پلاستیک (به جز تولید قطعات پلاستیکی) حتی بهتر از بازارهای مشابه است ولی باز هم رونق را در این شرایط نمی‌توان مشاهده کرد. مشکلات تامین مالی و فروش، نوسان قیمت مواد اولیه یا حجم تقاضا و پراکندگی آن مواردی است که ترسیم رخدادهای پیدا و پنهان بازار را دشوار ساخته و حتی بعضا غیرممکن کرده است. تمامی موارد فوق، بازاری به‌شدت پیچیده را تصویر کرده است آن‌هم در وضعیتی که از امروز عرضه‌های مهم در بورس کالا استارت می‌خورد؛ شاید رهگیری حجم معاملات بتواند بخشی از ابهامات در بازار را مرتفع سازد. با توجه به رشد قیمت‌ها امکان افزایش حجم معاملات در بورس کالا وجود دارد یا دقیق‌تر برای کلیت بازار امکان رشد تقاضا را می‌توان در نظر گرفت. این وضعیت را باید همراه با فاصله قیمتی بین بورس و بازار مورد بررسی قرار داد که برای بسیاری از گریدها حتی انواع رایج آن امکان افزایش حجم معاملات و رشد تزریق کالا از بورس به بازار را در بر دارد که بر نوسان قیمت‌ها نیز اثرگذار خواهد بود. در روزهای آینده و پس از شفاف‌تر شدن رخدادهای بازار از مسیر حجم معاملات در بورس کالا به بررسی بیشتر بازار خواهیم پرداخت تا شاید این سرگیجه قیمتی اندکی متعادل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است