خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش حجم عرضه‌ها در گروه پلیمری در هفته ملتهب بازار

کاهش حجم عرضه‌ها در گروه پلیمری در هفته ملتهب بازار

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: به‌رغم صحبت‌های پیشین مبنی‌بر افزایش احتمالی تقاضای پلیمرها در بورس‌کالا، هفته گذشته شاهد افت ۹/ ۰ درصدی عرضه‌های مرسوم در بازار فیزیکی بودیم که این داده به تنهایی یک سیگنال اثرگذار و البته جدی برای بازار تلقی می‌شود. در هفته گذشته حجم عرضه‌های مرسوم بازار پلیمرهای بورس‌کالا به ۸۲ هزار و ۶۴۰ تن رسید که از هفته قبل از آن و رقم ۸۳ هزار و ۴۰۵ تن، ۷۶۴ تن کمتر است. در برابر این داده کاهشی، شاهد رشد ۷/ ۱۰ درصدی تقاضای ثبت شده در تالار بودیم که موجب شد حجم تقاضا به بیش از ۱۱۲ هزار و ۱۵۰ تن برسد که برای این بازار رقم چشمگیری است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که سهمیه‌های خرید در هفته‌های اخیر در بورس‌کالا به نسبت محدود شده یعنی اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت، حجم تقاضا با پتانسیل رشد بالاتری همراه می‌شد.

محصولات پتروشيمي

 البته محدود شدن دست‌ساخته سهمیه‌های خرید در بورس‌کالا به معنی مدیریت بازار نیست زیرا واحدهایی که به هر دلیل از تقاضای بالاتری برخوردار هستند، مجبور خواهند بود مصرف خود را از بازار آزاد تامین کرده که به تزریق التهاب از بورس به بازار منتهی شده و فاصله قیمتی بین بورس و بازار را افزایش می‌دهد. این موارد در روزهای پایانی سال به‌منظور مدیریت بازار کاربرد ندارد آن‌هم در شرایطی که بارها از رشد تقاضای فصلی در روزهای پایانی سال سخن گفته بودیم.

در هر حال رشد تقاضا به افزایش حجم معاملات در بورس‌کالا منتهی شد و شاهد داد و ستد نزدیک به ۷۴ هزار و ۷۰۰ تن از انواع پلیمرها در بورس‌کالا بودیم. در هفته گذشته تقابل عرضه و تقاضا موجب شد بیش از ۹۰ درصد عرضه‌ها مورد دادوستد قرار بگیرد. نقد به حجم عرضه‌ها و نیاز به افزایش عرضه آن هم با محوریت گریدهای جذابی همچون PVC و پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی را باید یک مطالبه جدی قلمداد کرد تا شاید بازار با تغذیه کافی از مواد اولیه از این فاز التهاب فاصله بگیرد. درخصوص حجم عرضه‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که میزان عرضه در هفته منتهی به ۱۸ دی‌ماه سال‌جاری در رقمی نزدیک به ۹۶ هزار تن قرار داشت که این رقم در هفته گذشته به کمتر از ۸۳ هزار تن رسیده است که چندان قابل درک نیست.

البته از هم‌اکنون این انتظار وجود دارد که حجم عرضه در بورس‌کالا افزایش یافته و خریداران با آرامش بیشتری اقدام به خرید کنند. از سوی دیگر عرضه‌های سلف در بورس‌کالا برای تحویل در روزهای ابتدایی سال آینده نیز بخشی از التهاب را کاهش خواهد داد و شرکت‌های پتروشیمی نیز زمان کافی را برای افزایش حجم تولید و تحویل محصولات خود در اختیار خواهند داشت آن هم در شرایطی که اما و اگرهای تولید در صنایع بالادستی احتمالا متعادل شده است.  در هر حال روزهای پیچیده‌ای فرارسیده ولی آغاز دشواری‌های بازار در هفته‌های اخیر بوده است که اهرم رشد قیمت‌های پایه نیز به سیگنال‌های اثرگذار بر بازارها افزود. حتی هم‌اکنون هم برای مدیریت بازار شاید دیر شده باشد ولی تغذیه کافی بازار خود سیگنال قدرتمندی برای حمایت از

ساز و‌کارهای معاملاتی بوده و البته نوسان قیمت آزاد ارز نیز می‌تواند محرک یا سرعت‌گیر جدیدی در برابر جو روانی خرید در روزهای آینده به‌شمار رود. در شرایطی که نوسان نرخ در بازارهای کالایی مختلف از جمله بازار پلیمرها افزایشی است و جو روانی حاکم بر بازار هم از رشد قیمت‌ها حمایت می‌کند تنها باید نشست و به نظاره بازار پرداخت. ذهنیت‌ اهالی بازار از امکان عدم تغذیه کافی در بازار خود به اندازه یک سیگنال اثرگذار و قدرتمند ایفای نقش می‌کند بنابراین توجه به جو روانی در بازارهای مختلف هم باید در دستور کار قرار گیرد. نشان‌دادن عزم جدی تصمیم‌سازان در این حوزه معاملاتی نیز برای بازار پلیمرها و نوسان قیمت‌ها مفید خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است