خانه علمی پژوهشیمقالات چرا دارو‌ها در رنگ‌های مختلف تولید می شوند

چرا دارو‌ها در رنگ‌های مختلف تولید می شوند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Medicine colors

مرجع پلیمر در بازار ایران: با توجه به تحقیقات اخیر, رنگ, شکل, مزه و حتی اسم قرص ها می تواند بر نحوه احساس بیماران در مورد درمان آن ها تاثیر بگذارد.یک ترکیب مناسب را انتخاب کنید و اثر دارونما باعث تقویت, بهبود نتایج و حتی کاهش اثرات جانبی می شود. اکنون, محققان دانشگاه بومبای, بمبیی جدید, هند, کاربران داروهای غیر تجویزی (otc) را مورد بررسی قرار داده اند تا بفهمند که رنگ داروها چقدر بر انتخاب بیمار تاثیر می گذارد.

Medicine colors

لوینسون و همکارانش در مجله بین المللی بیوتکنولوژی گزارش دادند که قرص های قرمز و صورتی نسبت به رنگ های دیگر ارجحیت دارند. چنانچه در بخش سلامت نمناک اورده ایم بررسی آن ها نشان داد که برای سه چهارم افراد رنگ و شکل قرص ها به عنوان یک برچسب حافظه ای برای انطباق عمل می کنند.

به طور عجیبی, آن ها دریافتند که 14 درصد مردم فکر می کنند، قرص های صورتی مزه شیرین تری از قرص های قرمز دارند، در حالی که یک قرص زرد بدون توجه به ترکیبات واقعی آن احساس شوری دارد. 11% هم فکر می کنند که قرص های سفید و آبی مزه تلخی دارند و 10% هم می گویند که قرص های نارنجی ترش هستند.

نسبت به افراد جوان، افراد میانسال دو برابر قرص های قرمز را ترجیح می دادند و زنان نیز، بیشتر قرص قرمز را انتخاب می کنند. به نظر می رسد رنگ جز جدایی ناپذیر یک محصول غیر تجویزی می باشد. بیماران ممکن است به پزشک و یا داروساز اعتماد کنند, اما این بدان معنی نیست که آن ها تلخ ترین قرص را خواهند گرفت.

این تیم می گوید:” بیماران هر بار که یک قرص یا کپسول را قورت می دهند, دچار تجربه حسی می شوند. ” این ادراک می تواند بر دیدگاه بیمار نسبت به اثربخشی درمان تاثیر بگذارد.

علت رنگی بودن داروها چیست؟

محققان پیشنهاد می کنند که ممکن است این امکان وجود داشته باشد و اطمینان حاصل شود که تمام عناصر حسی یک دارو با هم کار می کنند تا درک مثبتی از ویژگی های پزشکی ایجاد کنند با این حال, آن ها اشاره می کنند که توجه اندکی به این جنبه از فرمولاسیون دارویی مبذول شده است.

این پژوهش تحولات مهمی در بازاریابی محصولات پیشخوان را در گروه های سنی مختلف و مردان و زنان دارد با این حال, با توجه به اینکه رعایت این داروها به شدت به درک بیمار از آن دارو وابسته است, این مطالعه همچنین می تواند مفاهیم مهمی برای بهبود اثرات داشته باشد.اگر بیماران تمایلی به خوردن قرص ندارند, آن ها تلخ و یا ترش را در نظر می گیرند و یا به این دلیل که رنگ را دوست ندارند, ممکن است تغییر زیبایی شناسی مورد نیاز باشد.

اولین قرص در مصر باستان به عنوان یک توپ گرد کوچک حاوی ترکیبات دارویی مخلوط با گل یا نان ظاهر شد ؛ در پنج هزار سال آینده اش- تا اواسط قرن بیستم – قرص ها گرد و سفید بودندو قرص رنگی تقریباً وجود نداشت. داروهای پیشخوان و غیر تجویزی فقط به شکل قرص در رنگ های سفید در دسترس بودند، به همین ترتیب داروهای تجویزی قرص های بی رنگ بودند که در ویال های نارنجی روشن یا شفاف قرار داشتند.

مایعات، به استثنای پپتو بیسمول صورتی، نیز یکسان بودند که امروزه، به لطف پیشرفت های تکنولوژی دنیای متفاوتی است. تغییر رنگ در 60 سالگی آغاز شد و در سال 1975 تسریع شد، زمانی که تکنولوژی جدید کپسولهای “سافت ژل” برای اولین بار از داروهای رنگارنگ استفاده کرد.

رنگ های اولیه براق، مانند قرمز گیلاسی، سبز لیمویی و زرد قتاری برای اولین بار وارد شدند. کلاه های ژله ای امروز را می توان با 80.000 ترکیب رنگی مختلف ساخت. مانند قرص ها، پیشرفت های مداوم در فن آوری به طور مداوم محصولات جدید و رنگی پوشش را به بازار عرضه می کند.

نکته ای جالب در مورد رنگ انواع داروها و علت رنگی بودن داروها

شاید به این نکته تا کنون توجه نکرده باشید که رنگ داروها تاثیر روانی دارند و روی قضاوت بیماران، فروش و خاصیت درمانی آن ها تاثیر می گذارند ، این نتیجه ی تحقیقاتی است که جزئیات آن را در بخش سلامت نمناک گفتیم. فکر کنید پوست تان سوخته و شما برای رفع سوختگی آن نیاز به پماد دارید ؛ بی شک رنگ پماد را سفید تصور می کنید ولی اگر رنگ آن قرمز باشد چه؟ آیا از آن به عنوان درمان سوختگی خود استفاده خواهید کرد؟

حالا در مورد قرص ها بگوییم که طبق تحقیقات و نتایج اثرات روحی روانی رنگ داروها چنین انتخاب شده اند که :

قرص های خواب آبی رنگ ؛ دارو و قرص های ضد افسردگی زرد رنگ و پمادهای سوختگی و لوسیون بچه سفید رنگ هستند. رنگ سبزکاهش دهنده اضطراب است و رنگ سفید درد را تسکین می دهد پس بی شک استفاده از پماد قرمز رنگ روی جای سوختگی کمی مشمئزکننده است.

از طرف دیگر آیا رنگ داروها واقعاً مهم است؟

گذشته از این واقعیت آشکار که قرص برای چشم ها جذاب تر هستند, اما رنگ در واقع از مصرف کنندگان و شرکت های داروسازی به روش های بسیار کاربردی بهره مند شده است. در قرص های رنگی اول از همه, رنگ به مصرف کننده کمک می کند که داروهای غیر تجویزی را از دیگر قرص ها یا کپسول ها تشخیص دهد.

این به ویژه مربوط به سالمندان است که هنگام مصرف داروهای مختلف دچار سردرگمی می شوند که بیشتر آن ها قرص های سفید کوچکی هستند.

آمار را در نظر بگیرید:کمیته پیراپزشکی و جوانان مجلس سنای ایالات متحده گزارش داد که متقاضیان معمولی سالانه به طور متوسط از 18 تا 24 قرص تجویزی استفاده می کنند. (منبع) محققان دریافته اند بیمارانی که داروهای بیشتری مصرف می کنند, رنگ های روشن قرص را ترجیح می دهند. در نتیجه ترکیبات رنگی و رنگ ها روش قدرتمندی برای ایجاد جذابیت عاطفی و کاهش خطاهای پزشکی هستند.

یک واقعیت دیگر را در مورد رنگ داروها در نظر بگیرید:

بیماران بهترین پاسخ را زمانی می دهند که رنگ با نتایج مورد نظر درمان مطابقت داشته باشد. برای مثال, آبی روشن برای یک شب و خواب خوب و قرمز برای تسکین سریع. یا یک سناریوی عکس را در نظر بگیرید:کپسول قرمز آتش برای مشکل برگشت اسید معده یا سبز تیره برای حالت تهوع.

گذشته از مزایای بی شمار کاربردی برای مصرف کننده, رنگ در حال حاضر نقش کلیدی در تبدیل قرص های سفید ساده به یک تصویر منحصر به فرد تجاری ایفا می کند.

اول اینکه, بسیاری از داروها – که پیش از این تنها با یک نسخه در دسترس هستند, در حال حاضر به عنوان “پیشخوان ” (otc) در دسترس هستند, و این بدان معنی است که مشتریان این داروها را در فروشگاه ها خرید می کنند.

در واقع, تحقیقات اخیر توسط مرکز هنلی حاکی از آن است که 73 % از تصمیمات خرید در حال حاضر در فروشگاه ها انجام می شود. بنابراین چنانچه در بخش سلامت نمناک بیان شده است حتی برای محصولات دارویی اهمیت بیشتری دارد تا چشم خریدار را بگیرد و اطلاعات را به طور موثر منتقل کند. و برای رقابت برندها, رنگ و طراحی حیاتی است.

دوم, پنج سال پیش, اداره مبارزه با مواد غذایی و مواد مخدر محدودیت های خود را بر بازاریابی مستقیم مصرف کننده دارو متمرکز کرد و در نتیجه, تبلیغات منفجر شد. از پزشک خود در مورد قرص های بنفش بپرسید … این محدود به تبلیغات تلویزیونی نیست و قرص های تبلیغاتی عمدتا بنفش هستند.

رنگ و شکل قرص و نام ها و تصاویر مورد استفاده برای فروش محصولات به شدت مورد تحقیق و آزمایش قرار می گیرند. رنگ به وضعیت ” جایگاه تقویت کننده ” ارتقا یافته است, چرا که این مهم ترین بخش دارو است.

همان طور که در مورد همه محصولات می دانیم – از رایانه ها گرفته تا تصمیم گیری خرید – خرید تنها براساس آنچه محصول به نظر می رسد (علامت تجاری) نیست, بلکه براساس ایده برند (ارزش برند اصلی آن), چگونگی احساس مشتریان در مورد آن ( عاطفی) است.

به عبارت دیگر, رنگ, توانایی منحصر به فرد برای انجام هر سه واحد را همزمان باهم دارد – ایجاد جاذبه احساسی, برقراری ارتباط ارزش های کارکردی و منافع (مانند تسکین درد قابل اعتماد) و تمایز برند از دیگران بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

یک مثال مهم از نقش مهم رنگ ها، رقابت بین دو داروی تجویزی برای افزایش جنسی مردان است:ویاگرا و لویترا. ویاگرا، یک قرص آبی به شکل الماس است که در سال 1997 معرفی شد.

این دارو بلافاصله به یک حس یک شبه تبدیل شد – یکی از موفق ترین داروهای تجویزی در تاریخ دارویی – با فروش بالغ بر 1.74 میلیارد دلار در یک سال.

در سال 2002، گروه های بازاریابی یک محصول رقیب به نام لویترا معرفی کردند، مساله رنگ برای برند خود را تغییر دادند. هدف این بود که “چطور بر آبی ها غلبه کنیم” که به ویاگرا، قرص های آبی آسمانی اشاره کرد.

تحقیقات بازار گسترده به این نتیجه رسیدند که مصرف کنندگان با “تصویر” ویاگرا مخالفت نکردند. آن ها دریافتند که رنگ آبی خیلی خنک است و برابر با بیمار بودن است. هدف این بود که با یک رنگ و لوگوی فریبنده برای لویترا بالا بیاید. پس از تست گسترده، تیم لویترا این رنگ ها را ارائه کرد:نارنجی، یک رنگ بسیار پر جنب و جوش. و لوگو؟ یک شعله نارنجی و بنفش.

در نتیجه، رنگ واقعاً مهم است – 80 % از اطلاعات تصویری مربوط به رنگ است – و این به ویژه برای محصولات دارویی صادق است. رنگ عملکردی است. رنگ متمرکز و آشکارا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد و مزایای عملیاتی دیگر را نیز فراهم می کند.

منبع: برنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است