خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش حجم عرضه پلیمرها به کمترین حد ۱۲ هفته اخیر

کاهش حجم عرضه پلیمرها به کمترین حد ۱۲ هفته اخیر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم عرضه مرسوم پلیمرها در هفته گذشته در بورس‌کالا با ۴ درصد کاهش به نزدیکی ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید که کمترین رقم ثبت شده در ۱۲ هفته اخیر است. این عقب‌نشینی عرضه‌ها سیگنال خطرناکی است که می‌تواند به عدم تغذیه کافی صنایع تکمیلی در بهمن‌ماه منجر شود بنابراین نگرانی از رشد قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد. این درحالی است که قیمت‌های فعلی بر پایه نرخ‌های پایه در بورس‌کالا نیز در ارقام بالایی قرار دارد و رقابت برای خرید می‌تواند جرقه‌های رشد قیمتی جدیدی را برای مواد اولیه در صنایع تکمیلی به همراه داشته باشد. البته نگاهی به ماه‌های اخیر نگرانی‌های جدیدتری را به همراه خواهد داشت.

محصولات پتروشيمي

کمترین حجم عرضه‌ها در چند ماه گذشته به اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه باز می‌گردد آن‌هم در شرایطی که اوایل مهرماه شاهد عرضه‌های گسترده‌ پلیمر در بورس‌کالا بودیم و رقمی نزدیک به ۹۴ هزار تن در هفته نیز به ثبت رسید ولی بعد از آن نزدیک به یک‌ماه شاهد افت عرضه‌ها بودیم. این بازی در هفته‌های اخیر نیز گویی تجربه می‌شود آن‌هم در شرایطی که عرضه هفته منتهی به ۱۸ دی‌ماه در ارقامی نزدیک به ۹۶ هزار تن بود ولی در هفته گذشته به نزدیکی ۸۲ هزار و ۴۸۰ تن کاهش یافته است. تجربه مهرماه حکایت از آن داشت که حجم عرضه‌ها ممکن است به نزدیکی ۷۶ هزار تن نیز برسد یعنی اگر وضعیت پیشین باز هم در بازار پلیمرها تجربه شود، هیچ بعید نیست که افت عرضه‌ها ادامه‌دار بوده و بازار با کاهش امکان خرید از مسیر عرضه‌ها روبه‌رو شود.

این درحالی است که با آغاز بهمن‌ماه شاهد شارژ سهمیه‌های خرید بهین‌یابی ماهانه هستیم یعنی پتانسیل رشد تقاضا از مسیر سهمیه‌های خرید وجود دارد و البته با توجه به حرکت به سمت روزهای پایانی سال، پتانسیل رشد تقاضای فصلی را باید در نظر گرفت. این موارد نگرانی از رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند و اگر کاهش عرضه‌ها که در دو هفته اخیر تجربه شد، ادامه یابد بازار از حالت تعادل مورد انتظار خارج خواهد شد. البته هنوز بازار از مسیر گریدهای رایج از تعادل خارج نشده ولی برای گریدهای جذاب همچون پلی‌پروپیلن‌ها و مخصوصا PVC، وضعیت متفاوت است.ریسک عرضه‌ها را باید جدی گرفت و اگر نوسان عرضه‌ها باز هم در مسیر کاهشی آن ادامه یابد شرایط نامتعادلی را باید منتظر باشیم گویی بر پایه تجربیات قبلی یک هفته دشوار امکان خودنمایی خواهد داشت. حجم عرضه‌ها مطلبی نیست که از کنار آن به سادگی عبور کنیم و البته بعد از بازار پلیمرها، باید به سمت بازارهای دیگر هم در تحلیل رخدادها از مسیر عرضه‌ها حرکت کرد.

منافع صنایع تکمیلی در بخش پلیمرها به معنی توجه مستقیم به حجم تولید و میزان اشتغال‌زایی موثر است آن‌هم در شرایطی که اظهارنظرهای رسمی از اهمیت این حوزه تولیدی در فاز اشتغال حکایت دارد. در گزارش ابتدای بهمن‌ماه سال جاری با عنوان جای خالی نوآوری در زنجیره ارزش به نقل از مهدی صادقی‌نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت عنوان شد: (در بهترین حالت) میزان اشتغال‌زایی در صنایع تکمیلی تا ۷۸برابر صنایع بالادستی پتروشیمی نیز ثبت شده است. با توجه به این موارد باید توجه جدی بر حجم عرضه‌ پلیمرها در بورس‌کالا را در دستور کار قرار داد.البته در هفته گذشته در بازار پلیمرهای بورس‌کالا شاهد هستیم که با افت عرضه‌ها، حجم تقاضای ثبت شده نیز کاهش یافت. در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بازار اصلی بورس‌کالا به رقمی کمتر از ۶۶ هزار تن رسید که نشان می‌دهد بازار هنوز از حالت تعادل خارج نشده است اگرچه حجم داد و ستد پلیمرها در مقایسه با اواسط آذرماه و رقمی بیش از ۸۸ هزار تن (برای اوج معاملات ماه‌های اخیر) از یک عقب‌گرد نسبی حکایت دارد. البته در هفته گذشته در برابر هر تن عرضه جمعا ۰۸۶/ ۱ تن تقاضا ثبت شده است که رقم چندان جذابی نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است