خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس‌کالا

کاهش حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: در هفته گذشته شاهد افت بیش از ۱۰ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا بودیم که موجب شد این رقم به نزدیکی ۸۶ هزار تن و کمترین میزان خود در چهار هفته اخیر دست یابد. در برابر این افت عرضه‌ها شاهد کاهش نزدیک به ۱۸ درصدی حجم تقاضا در بورس‌کالا بودیم که رقم برجسته‌ای به‌شمار می‌رود. در هفته گذشته حجم تقاضا به بیش از ۹۱ هزار تن رسید که کمترین رقم در ۹هفته اخیر بود.

البته هنوز حجم عرضه و حجم تقاضای پلیمرها در بورس‌کالا در ارقام جذابی قرار دارد و از این مسیرها نگرانی برجسته‌ای را شاهد نیستیم. همچنین حجم دادوستد پلیمرها در هفته گذشته افت ۱۱درصدی را تجربه کرد و حجم معاملات به نزدیکی ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن رسید که کمترین رقم در ۹ هفته اخیر بود. با توجه به این کاهش عرضه و تقاضا و افت معاملات، اما شاهد هستیم که هیچ‌کدام از داده‌های فوق سیگنالی از رکود را نشان نمی‌دهد اگرچه یک عقبگرد مهم را شاهد هستیم.

Petrochemical product

در این بین در شرایطی که مثلا در بازار آزاد قیمت‌ها کاهشی است خریداران نیز دست از خرید می‌کشند و سعی‌ می‌کنند تا خرید خود را در کمترین رقم ممکن انجام دهند. از سوی دیگر در هفته گذشته نسبت تقاضا به عرضه‌ها ۰۶۱/ ۱واحد بود که نشان می‌دهد تقاضای کل بازهم کمتر از مجموع عرضه‌های ثبت‌شده است. همچنین در هفته گذشته ۷۵درصد از عرضه‌های موجود مورد دادوستد قرار گرفت آن‌هم در شرایطی که درصد معامله عرضه‌ها در نیمه نخست سال‌جاری کمتر از ۶۸ درصد بود.

موارد فوق نشان می‌دهد که بازار هنوز در سطوح متعادلی قرار دارد و به‌رغم کاهش حجم معاملات، اما بازار وارد رکود نشده است و در صورت بهبود روانی یا تغییر در سهمیه‌های خرید یا تکانه‌های غیراقتصادی، هنوز بازار مستعد بهبود و تغییر است. در هفته گذشته همچنین یک رخداد مهم به ثبت رسید که اما و اگرهای خاص خود را به همراه داشت.

در هفته‌های اخیر شاهد کاهش مستمر حجم معاملات ترکیبات شیمیایی در بورس‌کالا هستیم که یک داده مهم و اثرگذار به‌شمار می‌رود. این هفته نیز حجم دادوستد ترکیبات شیمیایی در بورس‌کالا با افت ۶ درصدی همراه شد و به ۲۷هزار و ۴۰۰ تن رسید که کمترین رقم در ۱۰هفته اخیر است.

دادوستد ۵۹ درصد از عرضه‌ها در حوزه پلیمری

همچنین در هفته گذشته نزدیک به ۵۹ درصد از عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گرفت که بازهم کمترین رقم در ۱۰ هفته اخیر به‌شمار می‌رود. این سیگنال نشان می‌دهد که بخش مهمی از بازارها با محوریت تولید در صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی اگرچه هنوز در فاز رونق قرار دارد ولی بازار به بهبود حجم معاملات در این حوزه کالایی نیاز دارد تا مسیر رونق در این بازار متوازن شود. در هفته جاری انتظار اعلام قیمت‌های پایه یا شارژ سهمیه‌های خرید بهین‌یابی می‌تواند تکانه‌های قیمتی جدیدی را در بازار ایجاد کند آن‌هم در شرایطی که بازار می‌تواند با داده‌های غیراقتصادی نیز نوسان نرخ داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است