خانه اقتصادیگزارش و تحلیل چشم انداز مطلوب افزایش حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

چشم انداز مطلوب افزایش حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به رقمی نزدیک به 66 هزار و 300 تن رسید که در مقایسه با هفته قبل از آن از کاهش 23 درصدی برخوردار بود. این افت معاملات در شرایطی به ثبت رسید که حجم عرضه مرسوم کاهش 11.6 درصدی داشت و به 84 هزار و 440 تن رسید که در کمترین رقم در 5 هفته اخیر قرار دارد. این در حالی است که متوسط حجم عرضه‌ها در شش‌ماهه نخست سال جاری کمتر از 77 هزار تن بوده و متوسط حجم عرضه سال قبل نیز کمتر از 72 هزار تن بود.

Report

این ارقام نشان می‌دهد که به رغم افت حجم عرضه‌ها در هفته گذشته، این رقم به صورت کلی هنوز هم متعادل و حتی مطلوب ارزیابی می‌شود ولی در مورد تمامی گروه‌های کالایی شاید اوضاع این‌گونه نباشد. حجم معاملات هفته گذشته در بازار پلیمرها نیز از متوسط سال قبل و حتی متوسط شش‌ماهه نخست سال جاری بالاتر بوده است.

این موارد نشان می‌دهد که بازار هنوز در فاز رونق قرار دارد اگرچه نمی‌توان از اثرگذاری کاهش بیش از 17 درصدی حجم تقاضای ثبت شده در هفته گذشته غافل بود. از سوی دیگر اوضاع قیمت‌ها در بازار آزاد از یک روند متعادل برخوردار بوده و حتی تمایل به کاهش نرخ در طول هفته گذشته مشاهده شد که با وجود نوسان قیمت دلار اررز و همچنین رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا ، یک داده مهم به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش ، حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته با کاهش نزدیک به 8 درصدی روبه‌رو شد و به رقمی نزدیک به 37 هزار تن رسید که هنوز هم در سطوح بالایی به شمار می‌رود. البته حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا رشدی کمتر از 1 درصد داشت و به 53 هزار و 800 تن رسید اما تقاضای این گروه کالایی کاهش 27 درصدی داشت. این موارد نشان می‌دهد که دلیل اصلی افت حجم معاملات را باید در کاهش تقاضا جستجو کرد. هنوز حجم معاملات در بازار ترکیبات شیمیایی به شدت بالاست و حتی می‌توان گفت که دومین رکورد حجم معاملات هفتگی در سال جاری به شمار می‌رود بنابراین فاز رونق در این بازار و همچنین بازار پلیمرها ادامه داشته و می‌توان گفت که روزهای خوب تولید باز هم تداوم داشته است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است