خانه علمی پژوهشی ساخت نانوکامپوزیت‌های نوین پایه نیترید تیتانیم با بهره‌گیری از فناوری نانو

ساخت نانوکامپوزیت‌های نوین پایه نیترید تیتانیم با بهره‌گیری از فناوری نانو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano Composite

مرجع پلیمر در بازار ایران: دکتر مهدی شاهدی اصل، عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه محقق اردبیلی در استان اردبیل به همراه مهندس سیدعلی دلبری و دکتر بهزاد نایبی از پژوهشگران مدعو این دانشگاه با همکاری دکتر احسان غسالی از پژوهشگاه مواد و انرژی و دکتر محمدرضا شکوهی ‌مهر از دانشگاه ملی سئول کره جنوبی، موفق به ساخت نانوکامپوزیت‌های نوین پایه نیترید تیتانیم تقویت شده با نانولوله کربنی و کاربید سیلیسیم شدند.

Nano Composite

نانوکامپوزیت‌های نوین پایه نیترید تیتانیم

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر مهدی شاهدی اصل گفت: نیترید تیتانیم خواص ویژه‌ای همچون سختی بالا، ضریب اصطکاک پایین، نقطه ذوب بالا، پایداری گرمایی عالی و مقاومت به فرسایش و خوردگی خوبی دارد و این ویژگی‌ها سبب شده که این ماده سرامیکی در ساخت سرمت‌ها، پوشش‌های تزیینی، کاتالیست‌های دما بالا و روکش‌های ضد سایش ابزارآلات برشکاری کاربرد داشته باشد.

وی افزود: برای تولید مواد سرامیکی دما بالا به طور معمول از فرآیندهای تفجوشی بدون فشار و پرس گرم بهره گرفته می‌شود، ولی به دلیل پیدایش فازهای ترد که افت استحکام مکانیکی را در پی‌دارد، استفاده از روش‌های سنتی برای ساخت سرامیک‌های پایه نیترید تیتانیم کارآیی چندانی ندارد.

او بیان‌کرد: نیاز به دماهای بسیار بالا برای تفجوشی سرامیک‌ها سبب می‌شود که ریزساختار ماده دچار رشد افراطی دانه‌ها گردد و تنش‌های پسماند بی‌رویهای در محصول فرآوری شده باقی بماند، از این رو، بهره‌گیری از فرآیند پیشرفته تفجوشی پلاسمای جرقه‌ای می‌تواند به گره‌گشایی از این مشکل یاری کند زیرا زمان مورد نیاز برای ساخت نمونه در این روش، نسبت به فرآیندهای سنتی تفجوشی، بسیار کوتاه‌تر است.

شاهدی اصل خاطرنشان کرد: در این پژوهش، تاثیر افزودن نانولوله کربنی و کاربید سیلیسیم بر چگالش و ریزساختار نانوکامپوزیت‌های پایه نیترید تیتانیم ساخته شده به روش تفجوشی پلاسمای جرقه‌ای بررسی شد.

او ظهارداشت: چهار نمونه شامل نیترید تیتانیم خالص، نیترید تیتانیم به همراه پنج درصد وزنی نانولوله کربنی، نیترید تیتانیم به همراه ۲۰ درصد حجمی کاربید سیلیسیم و سرانجام نیترید تیتانیم به همراه هر ۲ افزودنی مذکور ساخته شد، فرآیند تولید به روش تفجوشی پلاسمای جرقه‌ای در دمای ۱۹۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت زمان هفت دقیقه با اعمال فشار ۴۰ مگاپاسکال در اتمسفر خلاء انجام گرفت.

به گفته او، مشخصه‌یابی نمونه‌های کامپوزیتی ساخته شده با آزمون‌های چگالی‌سنجی به روش ارشمیدس، بررسی‌های ریزساختاری به کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی و شناسایی فازی به روش پراش پرتو ایکس به انجام رسید و سرانجام، مدل‌های شماتیکی برای تبیین چگونگی پیشبرد فرآیند تفجوشی در این کامپوزیت‌های سرامیکی ارائه و ترسیم شد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است