خانه تکنولوژي نانوپوشش ضدخزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها

نانوپوشش ضدخزه برای محافظت از بدنه کشتی‌ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانورنگ‌ها که فعالیت خود را در سال ۱۳۹۴ آغاز کرده، امروز به عنوان تنها شرکت رنگ دانش‌بنیان کشور مطرح است که موفق به دریافت تأییدیه رنگ IACS در سطح خاورمیانه از فرانسه شده است.

نانوپوشش ضدخزه

این شرکت در حال حاضر کارخانه بزرگ با ظرفیت تولید روزانه ۲۰ تن راه‌اندازی کرده و تیم تحقیقاتی با بیش از هفت نفر از متخصصان با مدرک دکتری پلیمر رنگ در چهار زمینه نانو، پوشش‌های دریایی، پوشش‌های صنعتی و ضدخوردگی دارد و همچنین یک آزمایشگاه مجهز با مساحت ۷۰۰ مترمربع با این مجموعه همکاری دارند.

این مجموعه به‌عنوان تولیدکننده رنگ‌های دریایی دانش‌بنیان کشور، طراح انواع پوشش‌های نوین صنعتی و پرایمرهای ضدخوردگی نظیر “زینگا”، “پوشش‌های هیبریدی” و “نانو محلول‌های” شست‌و شوی سطح با حداقل عمر ۱۵ ساله، موفق شده است چندین اختراع در زمینه پوشش‌های هوشمند و نانو های‌تک دریایی و صنعتی و نانوکوانتوم به ثبت برساند.

تولید نانوپوشش رهاکننده خزه یکی از دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت است. این محصول، یک پوشش هوشمند هیبریدی بر پایه فناوری نانو است که می‌تواند به عنوان یک پوشش دوست‌دار محیط‌ زیست و سازگار با اکوسیستم دریا مورداستفاده قرار گیرد و از چسبیدن خزه‌ها بر روی سطح بدون استفاده از بایوسایدها جلوگیری کند. کاربرد این محصول به عنوان رنگ بر روی انواع سازه‌ها در محیط‌های دریایی اعم از اسکله‌ها، شناورهای سطحی و زیرسطحی، نظامی و سازه‌های کنار ساحلی قابل کاربرد است.

هنگامی که کشتی در محیط دریا قرار می‌گیرد، به‌ وسیله موجودات متنوع دریایی از جمله خزه‌ها پوشیده می‌شود و خزه بستن بر روی سطح کشتی‌ها و تاسیسات دریایی سالانه هزینه‌های زیادی را به این صنعت تحمیل می‌کند و مشکلات فراوانی را به‌وجود می‌آورد؛ چراکه چسبیدن خزه به بدنه کشتی‌ها به مرور زمان باعث خوردگی و کاهش طول عمر بدنه کشتی می‌شود. برای جلوگیری و کنترل چسبیدن خزه‌ها بر روی این سطوح استفاده از پوشش‌های ضدخزه می‌تواند راهکار مناسبی باشد که برای انتخاب آنها باید به موارد مختلفی توجه کرد، در برخی از این پوشش‌ها از مواد مضر شیمیایی و سمی استفاده می‌شود که آثار زیان‌باری بر محیط‌زیست دریایی دارد، در این بین فناوری نانو با تولید رنگ‌های دوست‌دار محیط‌زیست راهکاری مؤثر ارائه کرده است.

این شرکت، به منظور تولید نانوپوشش رهاکننده خزه، پس از طی مراحل آزمایشگاهی از جمله طراحی، آزمایش و ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و انجام تست‌های لازم، نسبت به انجام تست‌های میدانی در دو دوره زمانی به مدت بیش از پنج سال اقدام کرده و در ادامه خط تولید صنعتی این محصول را راه‌اندازی کرده است.

نانوپوشش‌های تولید شده این شرکت دارای سطحی صاف و لغزنده و اصطکاک کم هستند. این نانوپوشش‌ها در مقایسه با پوشش‌های غیرنانویی ضدخزه دارای مزایایی بیشتری از جمله نبود هر نوع بایوساید در درون پوشش، کاهش مصرف سوخت شناور، عدم افت سرعت شناور، کاهش میزان خوردگی، افزایش سرعت و راندمان شناور و همچنین تعداد عملیات داکینگ (ورود به حوضچه خشک) کمتر شناورها و کشتی‌ها هستند.

این نانوپوشش‌ها به دلیل دارا بودن خاصیت آب‌گریزی و خواص کششی بالا، دارای سطحی صاف در مقیاس نانومتری هستند.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است