خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تغییر فاز بسیار آرام بازار آزاد پلیمرها

تغییر فاز بسیار آرام بازار آزاد پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: در بازار آزاد پلیمرها شاهد رخدادهای جدیدی هستیم که شاید بتواند آینده این بازار را تعیین کند. قیمت‌ها بعد از یک دوره مستمر از افت نرخ، در برابر کاهش مقاومت کرده و حتی درخصوص برخی گریدهای خاص، می‌توان جرقه‌های رشد نرخ جدیدی را مشاهده کرد. این رفتار یک سیگنال دوگانه را به بازار تزریق می‌کند؛ یکی آنکه بازار آزاد مدت‌هاست که نوسان قیمت‌های پایه در بورس‌کالا را به‌عنوان یک رکن اصلی قیمت‌گذاری یا مهم‌ترین داده تعیین نرخ به رسمیت شناخته و بازار هم خود را با قیمت‌های پایه در بورس و مخصوصا نرخ‌های کشف شده همسان‌سازی می‌کند.

Petrochemical product

این روند به این معنی است که اگر باز هم شاهد افت قیمت‌های پایه در بورس‌کالا باشیم، بازار میل به کاهش قیمت‌ها را رها نخواهد کرد. در برابر این سیگنال یک داده دیگر هم متصور است و آن مقاومت بازار در برابر افت قیمت‌هاست؛ یعنی اگرچه بازار قیمت‌های بورس‌کالا را به رسمیت می‌شناسد، ولی با فراز و فرود تقاضا با فرض موجودی انبارها، هم‌اکنون درحال مقاومت در برابر افت نرخ است.

 اگر این مقاومت تداوم یابد که بعید نیست؛ جریان قیمتی مسیر جدیدی را برای خود ترسیم خواهد کرد که بعد از مدت‌ها افت نرخ و سپس ثبات شکننده بازار، جریان به سمت افزایش قیمت‌ها تغییر فاز خواهد کرد. این تغییر فاز به این معنی است که جریان تقاضا در بازار داخلی تقویت شده و در برابر آن، اگر همین حجم از معاملات در بورس‌کالا به ثبت برسد، تغییر فاز قیمتی به سمت رشد نرخ دور از ذهن نخواهد بود.

رشد زیرپوستی تقاضا

این سیگنال بیش از همه از رشد زیرپوستی تقاضا در بازار داخلی حکایت دارد. حال اگر این موارد مخصوصا مقاومت در برابر افت قیمت‌ها را برجسته‌تر از قبل ارزیابی کنیم، می‌توان رشد تقاضا از مسیر تقاضای واقعی در صنایع تکمیلی را به‌عنوان یک اصل در نظر گرفت که خروجی آن بهبود محسوس و بیشتر حجم تولید و شاید خروج از رکود انتظاری در این بازار باشد.

برای تحلیل دقیق‌تر باید به نوسان قیمت‌های پایه پیش رو بیشتر از قبل توجه کرد و اگر شاهد باشیم که قیمت‌های پایه افت بزرگی نداشته و حتی جرقه‌های پراکنده از رشد قیمت‌ها را ثبت کند، جریان تقاضا به بازار داخلی و بورس‌کالا بازمی‌گردد و شرایط را متفاوت از چیزی که هست رقم خواهد زد. به‌نظر می‌رسد قیمت‌های پایه پیش رو مهم‌تر از هفته‌های قبل بوده و می‌تواند اطلاعات بهتری را به مخاطب ارائه کند.

آمادگی برای تغییر فاز در بازار پتروشیمی‌ها

در هر حال همه چیز برای یک تغییر فاز در بازار پتروشیمی‌ها مهیاست و تنها به چند جرقه مهم نیاز دارد تا بازاری با چهره‌ای متفاوت را شاهد باشیم. حال در شرایطی که حجم معاملات در بورس‌کالا به یک ثبات نسبی رسیده و رشد چندانی نداشته است، می‌توان گفت که چهره بازار از مسیر کاهش موجودی انبارها نیز باید مورد رهگیری قرار گیرد. در شرایطی که موجودی انبارها به هر دلیل پایین باشد، تکانه‌های تقاضا اثرگذاری بزرگ‌تری بر روند معاملات و نوسان قیمت‌ها بر جای می‌گذارد.

از هم‌اکنون نمی‌توان رای به رشد قیمت‌ها و تغییر فاز بازار داد؛ ولی اگر داده‌های ذکرشده با محوریت نوسان قیمت‌های پایه در بورس‌کالا را شاهد باشیم، فاز روانی بازار هم تغییر کرده و شرایط برای بهبود و رشد قیمت‌ها مهیاتر از قبل خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است