خانه علمی پژوهشیپروژه های علمی پژوهشی فرایندی نوین برای تولید گرافن با هزینه ای 100 برابر کمتر

فرایندی نوین برای تولید گرافن با هزینه ای 100 برابر کمتر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گرافن

به گزارش مرجع پليمر بازار ايران (پليم پارت) از زمان مجزا شدن گرافن از گرافیت برای اولین بار در سال 2004، این ماده به عنوان ماده ای شگفت انگیز ورود خود را اعلام کرده است. با ضخامتی تنها به اندازه یک اتم، گرافن منعطف و دارای استحکامی بیش از استیل می باشد و قادر است گرما و برق را بطور موثری هدایت کند.

 

گرافن

با این حال، پذیرش گرافن بطور گسترده در صنعت به دلیل هزینه زیاد تولید آن محدود شده است. تولید مقرون به صرفه گرافن می تواند منجر به دستیابی محدوده وسیعی از فناوری های جدید به بازار گردد، مانند پوست مصنوعی که قادر به فراهم آوردن بازخورد حسی برای افرادی با اندام های پروتزی باشد. گرافن همچنین از قابلیت های فراوانی برای کاربرد در نانوکامپوزیت های پلیمری برخوردار است.

محققانی در دانشگاه گلاسگو انگلستان اکنون به روشی برای تولید ورق های بزرگ گرافن با استفاده از نوع ارزانی از مس که برای ساخت باتری های یونی لیتیومی مورد استفاده در بسیاری از دستگاه های خانگی، بکار می رود دست یافته اند. در مقاله منتشر شده در Scientific Reports، این تیم شرح می دهد که چگونه به تولید سطوح بزرگی از گرافن با هزینه ای در حدود 100 برابر ارزان تر، دست پیدا کرده اند.

تولید گرافن

گرافن اغلب توسط فرایندی به نام رسوب بخار شیمیایی (CVD) تولید می شود، که واکنشگرهای گازی را به صورت یک لایه نازک از گرافن بر روی سطح خاصی که به آن بستر می گویند، در می آورد. تیم تحقیقاتی از فرایند مشابهی برای ایجاد گرافن با کیفیت بالا در سرتاسر سطح فویل های مسی قابل دسترس تجاری از همان نوع مورد استفاده به عنوان الکترود منفی در باتری های یونی لیتیومی، بهره گرفت. سطح فوق العاده صاف مس یک بستر عالی برای شکل گیری گرافن بر روی آن فراهم می آورد.

علاوه بر ارزان تر بودن، فرایند جدید کیفیت بهتری از گرافن تولید می کند. ترانزیستورهای ساخته شده از گرافن تولید شده با فرایند جدید، بهبود زیادی در عملکرد الکتریکی و نوری در مقایسه با ترانزیستورهای ساخته شده از گرافن تولید شده با فرایند قدیمی نشان دادند.

این تحقیق توسط دانشگاه گلاسگو و با مشارکت محققانی در دانشگاه بیلکنت ترکیه صورت پذیرفته است.

منبع: Materials

 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است