خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بهبود تدریجی حجم معاملات هفتگی محصولات پلیمری در بورس‌کالا

بهبود تدریجی حجم معاملات هفتگی محصولات پلیمری در بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: رشد محدود حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس‌کالا در یک هفته نیمه تعطیل نشان می‌دهد که بازار به کمک رشد تقاضا در مسیر بهبود قرار گرفته است و اگر حجم دادوستد این هفته به بیش از ۵۰ هزار تن برسد به معنی تغییر فاز بازار از رکود به سمت رونق است.

Report

معاملات محصولات پلیمری در محدوده 48 هزار تن

در دو هفته اخیر حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا به بیش از ۴۸ هزار تن در هفته رسید که این وضعیت برای دو هفته متمادی در بالاترین سطح از اوایل خردادماه سال قبل تاکنون بوده است. این یعنی بازار یک گام مهم برای بهبود خود را پشت سر گذاشته و می‌تواند قدم‌های بیشتری در این مسیر بردارد.

البته هنوز با صراحت نمی‌توان از خروج بازار از رکود سخن گفت ولی اگر آمارهای معاملاتی هفته جاری به ۵۰ هزار تن در هفته برسد به معنی یک تغییر جدی در سازوکار بازار است و می‌توان به صراحت از یک تغییر جدی سخن گفت. البته در دو هفته اخیر حجم عرضه‌ها بیش از ۸۲ هزار تن بوده که نشانه وجود فضایی نسبتا مطلوب برای خرید است و تداوم این شرایط می‌تواند بازتولید حجم معاملات جذاب روزهای اخیر باشد. البته رقم معاملاتی نزدیک به ۴۹ هزار تن در هفته گذشته که یک زمان نیمه‌تعطیل در بازار به‌شمار می‌رفت، خود نشان می‌دهد که تغییر در بازار گویی آغاز شده ولی آمارهای معاملاتی این هفته واقعیت‌ها را صریح‌تر ترسیم خواهد کرد.

از ویژگی‌های جالب معاملات در هفته گذشته می‌توان به درصد دادوستد عرضه پلیمرها در بورس‌کالا اشاره کرد، آن‌هم در شرایطی که هفته قبل بیش از ۵۹ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته بود که بالاترین درصد دادوستد از ابتدای خردادماه تاکنون به‌شمار می‌رود.

همین‌که آمارهای مهم ثبت شده در روزهای اخیر با آمارهای اوایل خردادماه قابل مقایسه است هم یک داده جذاب به‌شمار می‌رود زیرا اوایل خردادماه همان زمانی است که رکود آغاز شد و شاید آخرین روزهای خوب بازار پلیمرها در همین زمان به ثبت رسید. البته برای ادعای خروج از رکود به داده‌های بیشتری نیاز داریم اگرچه برخی از شواهد مهم از چنین احتمالی حکایت دارد.

در هفته گذشته به‌رغم افت ۳/ ۲ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا، شاهد رشد ۵۵/ ۲ درصدی تقاضا بودیم که در نهایت موجب شد حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا یک درصد افزایش یابد. تقاضای هفته گذشته نزدیک به ۶۱ هزار تن بود که در بالاترین رقم ثبت شده در ۶ هفته اخیر قرار دارد و رشد تقاضا مهم‌ترین فاکتور برای تغییر فاز بازار خواهد بود و برای بهبود واقعیت‌های بازار به تقاضایی بالای ۷۰ هزار تن در هفته نیاز داریم که تحقق آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است