خانه علمی پژوهشی پلیمر خود استریل کننده در برابر پاتوژن های مقاوم به دارو مؤثر است

پلیمر خود استریل کننده در برابر پاتوژن های مقاوم به دارو مؤثر است

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Self-sterilizing polymer

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی دریافته اند که یک پلیمر الاستیک دارای خواص ضد میکروبی است و قابلیت از بین بردن طیف وسیعی از ویروس ها و باکتری های مقاوم در برابر دارو را در مدت چند دقیقه را، دارد.

 

Self-sterilizing polymer
ریچ اسپنتاک ، نویسنده همکار مقاله و استاد برجسته مهندسی شیمی و بایومولوکولی می گوید: “ما در حال بررسی روشی دیگر برای تولید مواد ضد میکروبی بودیم که رفتار جالبی از این پلیمر مشاهده کردیم و تصمیم گرفتیم پتانسیل های آن را در عمق بیشتری کشف کنیم.”

وی افزود: “و آنچه ما پیدا کردیم به عنوان یک سلاح جایگزین در مبارزه با پاتوژن های مقاوم در برابر دارو، بسیار امیدوار کننده است. این امر می تواند به ویژه در کاربردهای بالینی – مانند بیمارستانها یا مطب پزشکان و همچنین خانه سالمندان و هر جایی که انتقال بیماری می تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد، بکار گرفت.”

خاصیت ضد میکروبی پلیمر از ساختار منحصر به فرد مولکولی آن ناشی می شود که باعث جذب آب در دنباله ای از واحدهای تکراری در واکنش شیمیایی با گروه های فعال اسید سولفونیک، می شوند.

رضا قلیادی ، استادیار شیمی در NC می گوید: “هنگامی که میکروب ها با پلیمر در تماس هستند ، آب روی سطح میکروب ها با گروه های فعال اسید سولفونیک موجود در پلیمر واکنش انجام می دهد. واکنش یک محلول اسیدی ایجاد می کند که به سرعت باکتری ها را از بین می برد.”

محققان این پلیمر را در برابر شش نوع باکتری از جمله سه باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک آزمایش کردند. هنگامی که 40 درصد یا بیشتر از واحدهای پلیمری مربوطه حاوی گروههای اسید سولفونیک هستند، پلیمر 99.9999 درصد انواع باکتری ها را در عرض 5 دقیقه از بین می برد.

محققان همچنین این پلیمر را در برابر سه ویروس ( یک ویروس آنالوگ برای بیماری هاری ، یک نوع آنفلوانزا و یک نوع آدنو ویروس انسانی) آزمایش کردند.

فرانک اسکول ، استادیار علوم بیولوژیکی در ایالت NC و همکار نویسنده مقاله می گوید: “این پلیمر توانست ظرف 5 دقیقه آنفلوانزا و آنالوگ هاری را به طور کامل از بین ببرد.” “در حالی که پلیمر با غلظت کمتر گروههای اسید سولفونیک هیچ اثر عملی در برابر آدنوویروس انسانی ندارد ، می تواند 99.997٪ آن ویروس را در سطوح بالاتر اسید سولفونیک از بین ببرد.”

یکی از نگرانی محققان این بود که اثر ضد میکروبی پلیمر به مرور زمان کمتر شود، زیرا گروه های اسید سولفونیک هنگام تعامل با یون های مثبت (کاتیون ها) در آب خنثی می شوند. با این حال ، آنها دریافتند که این پلیمر با قرار دادن آن در محلول اسید ، کاملاً “قابل شارژ” است.

منبع: https://phys.org/news/2019-08-self-sterilizing-polymer-effective-drug-resistant-pathogens.html

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است