خانه خبراخبار علمی پژوهشی بهبود بازیابی نفت از مخازن با نانوکامپوزیت‌های ساخت محققان دانشگاهی

بهبود بازیابی نفت از مخازن با نانوکامپوزیت‌های ساخت محققان دانشگاهی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

مرجع پلیمر در بازار ایران : پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نانوکامپوزیتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کرده‌اند که با کمک آن می‌توان بازده برداشت نفت از مخازن را بهبود بخشید؛ این نانوکامپوزیت پلیمری قابلیت عملکرد در دمای بالا و مقاومت در برابر تخریب شیمیایی و مکانیکی در مخازن نفتی را دارد.پلیمر

راهکارهای افزایش بازده استخراج

به گزارش سرویس علمی ایسنا، گشتاسب چراغیان، دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و محقق طرح اظهار کرد: یکی از راهکارهای افزایش بازده استخراج، استفاده از روش‌های بازیابی نفت یا همان EOR است و سیلابزنی پلیمر یکی از متداول‌ترین این روش‌هاست. در این روش با تزریق آب یا مواد شیمیایی به داخل مخزن نفتی، اقدام به استخراج نفت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این تحقیق به ساخت آزمایشگاهی نانوکامپوزیتی پلیمری پرداخته شده که در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم باشد. عملکرد این نانوکامپوزیت برای بهبود فرایند شبیه‌سازی شده‌ استخراج نفت به روش سیلابزنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

چراغیان درباره نانوکامپوزیت آزمایشگاهی سنتز شده و تأثیر آن بر افزایش بازده فرایند برداشت، گفت: از جمله مشکلات استفاده از پلیمرها در سیلابزنی، عدم پایداری مکانیکی و حرارتی در زمان اختلاط، تزریق و جریان است. از آنجا که یکی از رایج‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در این روش، پلی آکریل آمید است، در این تحقیق جهت بهبود کارایی این پلیمر از نانوذرات رس استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق نتایج حاصل شده نمونه‌های پلیمری تقویت شده با این نانوذرات در مقایسه با نمونه‌های عادی، خاصیت ضد حرارتی بالاتری از خود نشان می‌دهند و تغییر شکل آن‌ها در برابر دماهای بالا و یا مواد شیمیایی کمتر است. با بهره‌مندی از این ویژگی‌ها، کارایی پلیمر و در نتیجه بازده برداشت به میزان زیادی بهبود می‌یابد. افزون بر این، قیمت مناسب نانوذرات رس، هزینه‌ اقتصادی آن‌ها را نیز توجیه پذیر می‌کند.

سه اختراع مختلف

بر اساس این گزارش، از نتایج این طرح تاکنون سه اختراع مختلف با عناوین «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانوذرات رس»، «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانوذرات اکسید سیلیسیم مورد استفاده در ازدیاد برداشت» و «سیال حفاری بهینه شده توسط نانوذرات» در اداره‌ مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های گشتاسپ چراغیان دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، محمود همتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت، محسن مسیحی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و سعید بازگیر، عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات است، در مجله‌ Petroleum Science and Technology منتشر شده است.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است