خانه اقتصادیگزارش و تحلیل  بهبود شکننده حجم معاملات پلیمرها

 بهبود شکننده حجم معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران: در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با رشد کمتر از ۶ درصد به نزدیکی ۴۸ هزار تن رسید که اگرچه به نسبت هفته قبل از آن شاهد بهبود نسبی بازار هستیم ولی هنوز به معنی خروج از رکود نیست.

محصولات پلیمری

این حجم معاملاتی بیشترین رقم ثبت شده در ۴ هفته اخیر است و اگر قرار باشد بازار از روال راکد فعلی خارج شود باید منتظر معاملاتی بیش از ۶۰ هزار تن در هفته باشیم آن هم در شرایطی که متوسط حجم معاملات هفتگی سال گذشته نزدیک به ۶۳ هزار تن بوده است.

البته در هفته گذشته حجم تقاضا نیز با رشدی نزدیک به ۱۳ درصد روبه‌رو شد و به بیش از ۷۳ هزار تن رسید که باز هم بالاترین رقم در ۴ هفته اخیر است. از سوی دیگر عرضه‌ها نیز بیش از ۵ درصد رشد داشته‌اند و به نزدیکی ۸۸ هزار تن رسیده که بالاترین رقم ثبت شده در سال‌جاری است و بالاتر از متوسط عرضه هفتگی سال قبل (۷۱ هزار و ۸۰۲ تن) است. این روند کلی به معنی فراهم بودن شرایط برای افزایش حجم معاملات است یعنی عرضه نسبتا کافی در بازار وجود داشته و شاهد رشد روزشمار تقاضا هستیم ولی باز هم نمی‌توان گفت که از رکود خارج شده‌ایم.

شاید این هفته را بتوان زمانی سرنوشت‌ساز برای بازار به‌شمار آورد زیرا رشد حجم معاملات مخصوصا اگر برجسته و گسترده باشد به معنی یک گام بزرگ برای خروج از رکود خواهد بود و یک زیرساخت اصلی را برای بهبود بازار فراهم می‌کند. البته هنوز نمی‌توان گفت که رکود به پایان رسیده یا قدم‌های فعلی برای خروج از رکود به قدری قدرتمند است که می‌تواند در ادامه فعالیت خود قدم‌های بزرگ‌تری را به همراه داشته باشد. شاید این هفته را بتوان هفته سرنوشت برای بازار پلیمرها یا سایر بازارهای کالایی به‌شمار آورد زیرا می‌تواند جریان کلی معاملات و نوسان قیمت‌ها را ترسیم کند. شواهد کلی در بازارهای مختلف حکایت از آن دارد که جرقه‌های رونق پراکنده‌ای درحال مشاهده است ولی این شواهد به داده‌های بنیادین بزرگ‌تری نیاز دارد. به‌عنوان مثال جرقه‌های رشد قیمت پراکنده در بازار پلیمرها یا بورس کالا را می‌توان مشاهده کرد‌؛ حجم معاملات رشد ملایمی را تجربه کرده و افزایش فعالیت‌های تجاری و تولیدی را می‌توان به‌صورت زیرپوستی مشاهده کرد. میزان سفته‌بازی و واسطه‌گری‌ها به نسبت کاهش یافته و میزان فعالیت واحدهای تولیدی واقعی هم افزایش داشته است. روند کاهش قیمت‌ها در بازار پلیمرها و حتی بازارهای فلزی به‌شدت کند شده و هیچ بعید نیست که این روند وارد یک فاز صعودی شود حتی در این شرایط ثبات نرخ و عدم افت قیمت‌ها را می‌توان یک داده مثبت ارزیابی کرد.

تمامی این موارد درحالی است که بازارهای جهانی هم چیزی از یک رکود کم ندارد به‌خصوص در حوزه محصولات پتروشیمی داده‌های خطرناک و نگران‌کننده‌ای را شاهد هستیم که احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را مطرح می‌کند. باید به صراحت عنوان کرد که سرعت‌گیر اصلی در بازارهای جهانی با محوریت محصولات پتروشیمیایی و حتی فلزی‌ها بهای نفت‌خام است و تنش‌های موجود در کنار تلاش تولیدکنندگان برای مدیریت بازار است که این نرخ را در سطوح فعلی حفظ کرده است. شرایط به گونه‌ای است که گویا بازارها به نفت ارزان‌تر نیاز دارند و شاید کشورها برای حمایت از اقتصادهای خود به هر قیمتی به سمت تامین نفت ارزان حرکت کنند. این شرایط به معنی یک افت نرخ جدی در بازار جهانی نفت‌خواهد بود که می‌تواند یک فاز نزولی جدید را در بازارهای جهانی رقم بزند. البته هنوز نمی‌توان در مورد این داده به صراحت سخن گفت ولی ذات افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی به معنی سخت‌تر شدن رقابت در بازارهای صادراتی هم به‌شمار می‌رود و برای تولیدکنندگان داخلی هم محصولات نهایی و هم مواد اولیه، پتانسیل افت صادرات را باید لحاظ کرد یا درآمدزایی صادراتی محدود خواهد شد. این داده هم یک سیگنال محدودکننده مهم برای بازارهای داخلی است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است