خانه اقتصادیگزارش و تحلیل قیمت پلیمرها در مسیر افزایش

قیمت پلیمرها در مسیر افزایش

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار پلیمرها در روزهای اخیر با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده است اگرچه می‌توان گفت تا روز گذشته تمایل غالب بازار به سمت کاهش نرخ بود ولی از روز قبل جرقه‌های جدیدی از رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم. این در حالی بود که در روزهای اخیر بخشی از جذابیت خرید در بورس کالا تقلیل یافته و بسیاری از خریداران همچون گذشته با تمام توان خود برای رقابت و خرید حداکثری مشارکت نمی‌کنند.

محصولات پلیمری

کاهش قیمت‌ دلار نیمایی ( برای متوسط هفتگی) در کنار تکانه‌های مثبت و منفی قیمت دلار آزاد دو داده مختلف و بعضا متناقض به شمار می‌رود که بیش از همه بر جو روانی بازار اثر گذاشته و جذابیت خرید را کم و زیاد کرده است. این ویژگی در ابتدا موجب شد تا بسیاری از محموله‌ها در بورس و بازار با کاهش نسبی جذابیت خرید همراه شده که در کنار آن می‌توان افت قیمت‌ها و عقبگرد خریداران را هم مشاهده کرد.

رشد قیمت پلیمرها در بازار آزاد

این در حالی بود که با جرقه‌های رشد قیمت دلار آزاد باز هم جذابیت خرید در بورس و مخصوصا در بازار افزایش یافت که خروجی آن تکانه‌های مهمی از رشد قیمت پلیمرها در بازار آزاد بود. این موارد از یکسو نشان می‌دهد بخش مهمی از بازار از استراتژی خرید متقنی برخوردار نیست و از سوی دیگر هنوز تقاضا زیر پوست بازار وجود دارد اگرچه کاهش جدی داشته است.

این موارد اگرچه شرح حال بازار در روزهای اخیر بود ولی از پشتوانه‌های خاصی هم برخوردار است که موجب شده این بازار به سرعت به هر سمتی متمایل شده و همچنین میل به رشد قیمت‌ها را به رغم رکود در اغلب بازارهای کالایی به همراه داشته باشد.در ابتدا باید عنوان کرد که نه فقط بازار پلیمرها، بلکه اغلب بازارهای کالایی با تمایل به افت قیمت‌ها به دلیل ضعف جدی تقاضا روبه‌رو شده‌اند و بازار پلیمرها نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

در همین شرایط در هفته‌های اخیر با کاهش مستمر حجم معاملات همراه بوده‌ایم که به معنی ضعف نسبی عرضه کالا در بازار داخلی است. این در حالی بود که هفته‌های اخیر همزمان با ماه رمضان شاهد عقب‌نشینی سنتی تقاضا بودیم یعنی ناخودآگاه موجودی انبارها کاهش یافته است.

این وضعیت را باید نگران‌کننده ارزیابی کرد، زیرا در ضعف موجودی انبارها اگر نیاز بازار هرچند محدود از بورس کالا به‌صورت مستقیم تا‌مین نشود امکان تغییراتی سریع در بازار به وجود خواهد آمد آن هم در شرایطی که دیگر جو روانی متأثر از نوسان قیمت دلار نمی‌تواند بر جریان واقعی عرضه و تقاضا اثرگذار باشد.

البته نمی‌توان درخصوص وقوع یا عدم وقوع احتمالی این رخداد در شرایط فعلی اظهارنظر قاطعی داشت ولی اگر حجم معاملات در کل هفته جاری به نسبت هفته قبل از آن رشد محسوسی نداشته باشد پتانسیل رشد نرخ در بازار داخلی ایجاد خواهد شد زیرا میزان تقاضای واقعی در بازار از معاملات بورس کالا تأمین نمی‌شود.

این سیگنال را بهتر است بازار جدی بگیرد زیرا با ورود سفارش‌های تولید جدید برای محصولات نهایی یا آغاز به کار جدی بازارهای صادراتی و نیاز به مواد اولیه بیشتر چهره دیگری از بازار پلیمرها را شاهد خواهیم بود گویی این بازار دیگر توجه چندانی به قیمت دلار ندارد. البته بازار هنوز هم با رخدادهای پیدا و پنهان بسیاری دست به گریبان است و برای تحلیل دقیق‌تر اوضاع باید تا پایان هفته و استخراج شاخص قیمت پلیمرهای «دنیای‌اقتصاد» صبر کرد.

در نهایت می‌توان گفت که حجم معاملات در هفته جاری و قیمت‌های کشف شده در بورس کالا کلید بررسی دقیق‌تر اوضاع بازار پلیمرها به شمار می‌رود که در هفته آینده به آن می‌پردازیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است