خانه خبر تعیین قیمت پایه فرآورده های نفتی به انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت تفویض شد

تعیین قیمت پایه فرآورده های نفتی به انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت تفویض شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: ناصر عاشوری، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ضمن بیان مطلب فوق بهپایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت:‌ انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت قیمت پایه فراورده های پالایشگاهی را در کمیسیون تخصصی قیمت‌گذاری و بر مبنای فرمول وزارت نفت تعیین می کند. در واقع بر اساس فرمول وزارت نفت قیمت پایه تعیین و برای انجام معاملات به صورت ماهانه به بورس کالا و بورس انرژی اعلام می‌شود.

وی در ادامه به دستگاه های نظارتی اشاره کرد و گفت: انجمن برای اولین بار و با هدف شفافیت بیشتر، از نمایندگان دستگاه‌های نظارتی دعوت کرد تا در کمیسیون نرخ گذاری حضور داشته باشند و گزارش نحوه کشف و چگونگی تعیین قیمت فراورده ها نیز به آنها ارایه شد.

عاشوری افزود: البته هر ماهه انجمن پس از تعیین قیمت یک رونوشتی از دلایل و چگونگی قیمت های تعیین شده به دستگاه های نظارتی ارسال می کند تا در جریان قرار گیرند. اما انجمن به غیر از آن نیز از نمایندگان این دستگاه های نظارتی دعوت کرد تا در جلسه کمیسیون نرخ گذاری حضور داشته و مستقیما در جریان نرخ گذاری قرار گیرند و اگر با سوال و یا ابهاماتی مواجه شوند انجمن، پاسخگوی ابهامات باشد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ادامه داد: دستگاه های نظارتی شامل ریاست جمهوری، معاونت اقتصادی دولت، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات است. این دستگاه های نظارتی در چگونگی تعیین قیمت فرآورده های نفتی در بورس، نظارت کامل دارند و کلیه امور با تصمیمات روشن و شفاف پیش می رود.

عاشوری درباره چگونگی قیمت گذاری در صورت بروز تغییر مولفه های اقتصادی گفت: ما تاکنون سعی کردیم قیمت ها را به صورت ماهانه اعلام کنیم اما اخیرا به دلیل تغییر در مولفه های اقتصادی مانند کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت ناچار شدیم قیمت فراورده ها در بورس‌ها را زودتر از زمان مقرر تعدیل کنیم و کاهش قیمت در اواسط ماه صورت گرفت.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ محصول کالای ویژه مانند لوب‌کات، وکیوم باتوم، حلال‌ها، خوراک ویژه پتروشیمی ها، روان سازها و … کاهش یافتند . زیرا بر اساس مصوبه ما موکلف هستیم در صورت کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی متغیرهای اقتصادی به همان میزان قیمت ها را تغییر دهیم و این کاهش به یکباره قیمت نفت و دلار باعث شد قیمت فراورده ها بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش یابد.

عاشوری گفت: البته بر اساس وحدت رویه ای که با پالایشگاه ها داشتیم این قیمت ها را کاهش دادیم. نکته ای که باید اذعان کرد اینکه طبق توافق، هیچ پالایشگاهی حق ندارد جداگانه نرخی داشته و با مشتریان بورس وارد معامله شود. از سوی دیگر مشتریان بورس نیز حق ندارد جداگانه با پالایشگاه ها تعامل داشته و قیمت خاصی را بپذیرند مگر با قیمت تعیین شده که از سوی انجمن اعلام می‌شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی کالا خبر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است