خانه تکنولوژي تولید بومی نانوکاغذهایی با مقاومت چدن

تولید بومی نانوکاغذهایی با مقاومت چدن

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano General Topics

مرجع پلیمر در بازار ایران: شرکت دانش بنیان نانو نوین پلیمر پنجمین شرکت فعال در دنیا در حوزه تولید محصولات نانوسلولز است که به فناوری تولید نانوکاغذهایی با مقاومت چدن دست یافته است.

تا هشت سال پیش تنها ۵ شرکت دانش بنیان در سراسر دنیا در حوزه تولید محصولات نانوسلولز فعالیت می‌کردند که یکی از این شرکت‌ها ایرانی و در واحد رشد و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان فعالیت می‌کند.

Nano General Topics

نانو پیشوندی علمی به معنی یک میلیاردم است. ابعادی که در آن اتم‌ها با هم ترکیب شده و مولکول‌ها روی هم اثر متقابل می‌گذارند و رفتاری غیرمتعارف از خود بروز می‌دهند.

دانشمندان با استفاده از این مواد تلاش می‌کنند دستگاه‌ها و ابزار‌هایی بسازند که قابلیت‌های غیرمتعارفی داشته باشند. مثلا کاغذی تولید کنند که به مقاومت فولاد باشد و از این طریق کیفیت مواد تولیدی را افزایش دهند.

این موضوعات را حسین یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو نوین پلیمر، یعنی اولین شرکت فعال در حوزه نانوسلولز در ایران به خبرنگار ما می‌گوید.

این شرکت محصول پایان نامه یوسفی است که در سال ۹۰ در دانشگاه تهران دفاع شد و همین پایان نامه خاستگاه تحقیقات وی در حوزه نانوپلیمر و تولید محصولات نانوسلولز شد. این شرکت از اسفند سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

محصولات تولیدی در این شرکت نانوموادی است که خاستگاه طبیعی دارند و سازگار با طبیعت بوده و همه جای دنیا مواد اولیه تولید این محصولات به راحتی پیدا می‌شود.

تولید محصول پرارزش با مواد اولیه کم ارزش

یوسفی درباره محصولات تولید شده در این شرکت دانش بنیان می‌گوید: نانوسلولز را ما از چند منبع می‌گیریم؛ مثلا پسماند‌های کشاورزی یا خاک اره که پسماند چوب است. این پسماند‌ها ارزش بسیار کمی دارند و بنابراین تأمین مواد اولیه محصولات ما هزینه کلانی نمی‌خواهد.

وی اشاره می‌کند: بازار ما بازار تحقیقات است و حوزه محصولات نانوسلولز نتوانسته بازار صنعتی واقعی خود را در سطح جهان پیدا کند. اما نتایج تحقیقات ما یا محصولاتی که به دست می‌آوریم به ۱۸ کشور دنیا صادر می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه محصولات دانش بنیان باید تحقیق و توسعه قوی داشته باشند، ادامه می‌دهد: این موضوع برای حوزه فعالیت ما که مبتنی بر پژوهش و تحقیقات به روز دنیا است با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. به همین دلیل تحقیق و توسعه این شرکت بسیار قوی است.

نانو نوین پلیمر ۲۰ محصول نانوموادی دارد

وی با بیان اینکه در شرکت نانو نوین پلیمر ۲۰ محصول نانوموادی تولید می‌شود، ادامه می‌دهد: یکی از محصولات ما فیبرنانوسلولز است که ابعاد آن به اندازه کاغذ A۴ است که وقتی خشک می‌شود در حد فولاد مقاومت دارد و به لحاظ طبیعی کاملا ایمن است.

یوسفی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از محصولات ما نانوکیتین یا نانوکیتوسان است که ماده اولیه این محصول را از پوسته میگو می‌گیریم و با آن می‌توانیم کاغذ‌های بسیار مقاوم بسازیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می‌گوید: کیتین، که ماده اولیه تولید این کاغذ‌های مقاوم است از پایانه‌های پوست کنی میگو پیدا می‌شود. یک ماده ضایعاتی و کم ارزش که بعد از پرداخت آن تبدیل به نانوکیتین می‌شود و پس از آن می‌توان آن را تبدیل به کیتوسان کرد که ویژگی‌های کاربردی بهتری نسبت به کیتین دارد و ضدباکتری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان ادامه می‌دهد: این نانوکاغذ‌ها در حد فلز چدن مقاوم است و در عین حال شفافیت دارد و یکی از کاربرد‌های آن در ساخت LCD و LED تلویزیون‌ها است.

وی به این موضوع که چرا هنوز محصولات نانو وارد بازار صنعت نشده اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: کاربرد‌های این محصولات مشخص است؛ اما به خاطر هزینه تولید آن‌ها هنوز بازار‌های صنعتی داخلی به حوزه محصولات نانو وارد نشده اند.

یوسفی ادامه می‌دهد: تما دنیا تلاش می‌کنند که هزنیه تولید نانومواد را کاهش دهند و ما در چند سال اخیر موفقیت‌های خوبی به دست آورده و توانسته ایم انرژی تولید را کم کنیم. البته اکنون هم به شرکت‌های صنعتی به صورت موردی نانوسلولوز می‌دهیم.

وی می‌گوید: به دلیل ورود نکردن شرکت‌های صنعتی به حوزه استفاده از نانومواد در تولیدات خود، بخشی از شرکت را به تولید محصولات نهایی اختصاص داده ایم. مثلا انواع ماسک‌های تنفسی یا آرایشی را تولید می‌کنیم. یا برخی مواد هیدروله دستگاه‌های تصفیه آب. در واقع تلاش کردیم که پروسه تولید محصول نهایی را در شرکت تکمیل کنیم و تنها به تولید مواد اولیه و نانومواد‌ها اکتفا نکنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان می‌کند: حدود ۲۰ رشته صنعتی می‌تواند از نانومواد‌ها و همان مواد اولیه‌ای که شرکت ما تولید می‌کند، استفاده کنند. کاربرد‌های این محصول بسیار متنوع است و جذابیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند در کاهش خام فروشی به اقتصاد کشور کمک بسیار کند.

وی ادامه می‌دهد: ما سال‌های زیادی در دنیا به این شناخته شده بودیم که فرش، پسته و زعفران صادر می‌کنیم یا نفت را می‌فروشیم. اما این محصولات در رده تولیدات هایتک قرار می‌گیرد و ما داریم این محصولات را صادر می‌کنیم و این امر مبارکی برای اقتصاد کشور است.

منبع: دانشجو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است