خانه اقتصادیگزارش و تحلیل میل به کاهش در بازارهای مختلف محصولات پلیمری و شیمیایی آسیا

میل به کاهش در بازارهای مختلف محصولات پلیمری و شیمیایی آسیا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: پایگاه خبری و تحلیلی پلاتس در گزارشی اعلام کرد چشم انداز بازار محصولات پتروشیمی درآسیا روندهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارد. برخی بازارها همچنان نزولی هستند، زیرا نبود اطمینان‌ ناشی از تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین هنوز به قوت خود باقی است که این موضوع بر هر دو سمت بازار یعنی عرضه و تقاضا اثرگذار است. این موضوعات روی سطوح تولید در برخی محصولات در کارخانه‌های آسیایی اثر گذاشته و باعث می‌شود سطوح قیمتی رو به افزایش بگذارد. این مساله در هفته جاری در مورد برخی محصولات پایه مشاهده شده است. نگاهی به قیمت نفت نیز حکایت از آن دارد که جنگ تجاری باعث تضعیف قیمت نفت شده و این موضوع روی قیمت مواد اولیه پتروشیمی اثر گذاشته است. به‌عنوان مثال قیمت نفتا یا خوراک گاز در هفته‌های اخیر کاهشی بوده است که نتیجه این امر پیش بینی روند کاهشی در بازار است.
Report

کارشناسان جهانی در این بین اما معتقدند بازار نفت در حال حاضر درگیر دو موضوع یعنی جنگ تجاری با اثر منفی و کمبود عرضه (ناشی از تحریم ایران و ونزوئلا و کسری برخی کشورهای تولیدکننده) است و این مساله چشم‌انداز بازارهای پتروشیمی را نیز در کنترل خود دارد اما طی روزهای اخیر برتری فروش بر خرید نشان می‌دهد بازار وضعیت خرسی پیدا کرده و این برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی که با افت قیمت محصولات خود روبه‌رو‌ می‌شوند خبر خوشایندی نیست هرچند بهای مواد اولیه را برای آنها کاهش می‌دهد.

در این بین تقاضا نیز برای محصولات پتروشیمی تابع متغیرهای اقتصاد کلان است. اکنون بازار به شدت در انتظارشاخص PMI چین است که به زودی اعلام می‌شود. این شاخص مسیر حرکت بعدی سیاست‌ها در این کشور را تعیین می‌کند و مشخص خواهد کرد که آیا شاخص‌های کلان به محرک‌های اقتصادی دولت جواب مثبت داده یا خیر و اینکه تقاضا برای محصولات پتروشیمی چینی چگونه می‌تواند روی قیمت‌های این محصولات در ماه‌های پیش‌رو اثر بگذارد.

هفته قبل در بازار آروماتیک‌ها قیمت‌ها افزایش یافت. قبل از این حاشیه سود محصولات آروماتیکی در بازارهای جهانی کاهش یافته بود و این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان این گروه شد. با این حال به نظر می‌رسد بهبود قیمتی در این گروه مانع از توقف یا کاهش عملکرد آنها خواهد شد و نگرانی‌ها کوتاه مدت خواهند بود. بنزن هفته گذشته بیش از ۱۰ دلار در هر تن افزایش را در بازارهای آسیایی تجربه کرده و این میزان رشد برای پارازایلین ۶دلار گزارش شده است. با این حال قیمت تولوئن در آسیا در هفته گذشته کاهشی بود که دلیل آن افت قیمت نفت گزارش شده است. قیمت در بازار کره، تایوان و ژاپن کاهش یافته و در عین حال با توجه به اینکه تقاضای داخلی در چین کاهش یافته این موضوع روی محصول وارداتی اثر منفی بر جای گذاشته است.

در بازار اولفین نیز انتظار می‌رود در آسیا عرضه اتیلن در میان مدت افزایش یابد. تقاضای اتیلن در چین کاهش یافته از طرفی یکی از پتروشیمی‌های تایوان با عرضه ۱۰ هزار تن اتیلن تحویل در ماه جولای روی افزایش عرضه‌ها اثر گذاشته است. اما در بازار بوتادین آسیا این خبر که «لوته کمیکال کره‌جنوبی» ۵ تا ۱۰درصد تولید خود را کاهش خواهد داد باعث شده تا رشد قیمت در چشم‌انداز پیش‌رو پیش‌بینی شود. اعتصاب کارگران در یک شرکت تولیدکننده در کره نیز به نگرانی‌ها از کاهش تولید بوتادین در آسیا و در نتیجه رشد قیمت این محصول در قاره زرد دامن زده است.

در بازار پلیمرها نیز پلی اتیلن با چگالی بالا در آسیا به دلیل نبود اطمینان ناشی از تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین با افت قیمت روبه‌رو‌ شده است. از طرفی به گفته منابع بازار، تقاضای چین نیز روند کاهشی داشته و واردات این محصول توسط پکن با افت روبه‌رو‌ شده، زیرا موجودی داخل در حال حاضر برای تامین نیاز تولیدکنندگان پایین‌دست کفایت می‌کند. در جنوب شرق آسیا نیز که کشورهای مسلمان‌نشین در آن سکونت دارند به دلیل ماه رمضان تقاضا برای پلیمرها کاهش یافته است.

در ویتنام و اندونزی همین‌طور در مالزی تقاضا با افت قابل توجهی روبه‌رو‌ شده و خریداران سیاست انتظار و مشاهده را در پیش گرفته‌اند. این موضوع باعث شده قیمت‌ها در این منطقه با افت روبه‌رو‌ شود. به علاوه واردات توسط کشورهای مذکور نیز کاهش یافته است که دلیل آن نیز پایین آمدن سطح تقاضا بوده است. اما به رغم روند کاهشی قیمت نفت در هفته‌های اخیر بهای مونو اتیلن گلایکول آسیا روز جمعه به تنهایی ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافت که خریداران را شوکه کرد. این نشان می‌دهد قیمت این محصول در چشم‌انداز تابع تقاضا است که این موضوع روی دید تجار اثر گذاشته است.

برخی تجار معتقدند این محصول نمی‌تواند در میان مدت روند صعودی خود را حفظ کند و بازار احتمالا به زودی به دلیل کاهش تقاضا به وضعیت نسبتا متعادلی برسد اما منابع اطلاعاتی می‌گویند تقاضا برای این محصولات در آسیا در حال افزایش است و این موضوع روی پیش‌بینی‌ها اثر عکس می‌گذارد. در بازار آسیا قیمت اسید ترفتالیک در بازار آسیا روند ضعیفی را آغاز کرده و قیمت‌ها تحت فشار کاهشی قرار دارند. به‌عنوان مثال تنها در هفته گذشته قیمت این محصول در حدود ۳۵ دلار در هر تن کاهش یافته است و این موضوع چشم‌انداز را برای این محصول نگران‌کننده نشان می‌دهد. کاهش قیمت در بازار چین اما بیشتر بوده است که دلیل این امر نیز کاهش سطوح تقاضا است.

گزارش icis اما نشان می‌دهد به‌طور خاص در مورد محصول پلی کربنات آسیا قیمت‌ها کاهش یافته است که عمده دلایل آن به بروز جنگ‌های تجاری برمی‌گردد. در حال حاضر اغلب طرف عرضه محصولات مختلف از جمله همین گروه ماده اولیه که در تولیدخودرو و در تولید محصولاتی مانند لوازم خانگی، الکترونیک و برخی مصالح ساختمانی استفاده می‌شود با مازاد روبه‌رو‌ است این در حالی است که عموما تقاضا با رشد روبه‌رو‌ نکرده است و همین مساله قیمت را با کاهش روبه‌رو‌ می‌سازد. میانگین قیمت‌ها برای این گروه در حدود ۵۰ دلار افت را نشان می‌دهد. تداوم روند جنگ تجاری قیمت پلی کربنات را بیش از این نیز کاهش می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است