خانه خبر استفاده از نانوسیم نقره و گرافن برای ساخت الکترود شفاف

استفاده از نانوسیم نقره و گرافن برای ساخت الکترود شفاف

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران : محققانی از کره‌ جنوبی موفق شدند با ترکیب نانوسیم نقره، گرافن و نوعی پلیمر، پلیمر شفاف رسانایی تولید کنند که می‌تواند جایگزین اکسید قلع ایندیم در ادوات الکترونیکی شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، تصور کنید که روشنایی فضای منزل را با یک پنل صاف ارزان قیمت که زیست‌سازگار بوده و به دلیل تولید حرارت کم، بسیار کم مصرف است، تامین می‌کنید. حالا تصور کنید که این پنل‌ها می‌توانند از جنس کاغذ یا پارچه باشند و به هر شکلی که مایل باشید در آیند.

بنابراین، به راحتی می‌توان آن را در فضای داخل منزل جا داد و به اشکال دلخواه در آورد. این سیستم‌های روشنایی را می‌توان درون خودروها و حتی لباس‌ها قرار دارد.

اخیرا مقاله‌ای با عنوان “Flexible organic light-emitting diodes (OLEDs) for solid-state lighting” در نشریه Journal of Photonics for Energy منتشر شده که در آن محققان کره‌ای دانشگاه علوم و فناوری کره‌ جنوبی جزئیات مربوط به دستاوردهای خود در ساخت الکترودهای انعطاف‌پذیر، روش‌های کپسوله کردن انعطاف‌پذیر و زیرلایه‌های انعطاف‌پذیر را برای ساخت چنین پنلی ارائه کرده‌اند.

گزینه‌های دیگر در سیستم‌های روشنایی

OLEDها یکی از گزینه‌های دانشمندان برای تولید نور در سیستم‌های روشنایی است. دلیل این، امر نازک بودن، سبک بودن و مصرف انرژی پایین در این سیستم‌ها است. شرکت‌هایی نظیر فیلیپس و ال جی ساخت پنل‌های OLED را آغاز کرده‌اند که می‌تواند نور عاری از پرتو فرابنفش تولید کند که گرمای بسیار کمی داشته و نیاز به لامپ ندارد.

فرانکی سو از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می‌گوید: «روند رو به توسعه OLEDها به سمتی است که در آینده نزدیک آنها را می‌توان روی زیرلایه‌های پلاستیکی، سبک و با دوام قرار داد. در این مقاله، محققان به بررسی چالش‌ها و راهکارهای این پروژه پرداخته‌اند.»

مین هو پارک از محققان این پروژه به بررسی الکترودهای شفاف مختلف پرداخته است تا از آن به‌عنوان گزینه جایگزین برای اکسید قلع ایندیم استفاده کند. اکسید قلع ایندیم به دلیل شکنندگی و قیمت بالا محدودیت‌هایی دارد. به همین دلیل محققان به دنبال ساخت الکترودهای کم نقص، انعطاف‌پذیر، رسانا و تابع کار بالا هستند.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از ترکیب نانوسیم نقره، پلیمر رسانا و گرافن با ساختار چند لایه دی‌الکتریک-فلز-دی‌الکتریک موفق به ارائه الکترود انعطاف‌پذیر جدید شدند.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است