خانه خبراخبار علمی پژوهشی ساخت پچ‌های قلبی برای ترمیم عضله قلب مبتلایان سکته توسط محققان ایرانی

ساخت پچ‌های قلبی برای ترمیم عضله قلب مبتلایان سکته توسط محققان ایرانی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران : پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران، با استفاده از مهندسی بافت، موفق به ساخت پچ‌های قلبی مشابه بافت قلب برای ترمیم عضله آسیب‌دیده قلبی مبتلایان سکته شدند.

دکتر نفیسه بحیرایی فارغ التحصیل مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی تهران و از محققان این طرح تحقیقاتی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا زمینه تحقیقاتی خود را مهندسی بافت قلب ذکر کرد و گفت: در این راستا پروژه تحقیقاتی خود را با عنوان «ساخت پچ‌های قلبی» تحت نظارت پروفسور حمید یگانه عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار کرد: نارسایی قلبی عروقی ناشی از انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) نه تنها شایع‌ترین علت مرگ در کشورهای توسعه یافته است بلکه در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اولین علت مرگ و میر به شمار می‌رود.

بحیرایی، خاطرنشان کرد: اختلالات ایجاد شده در عملکرد الکتریکی سیستم قلبی عروقی بعد از سکته قلبی، به علت از دست رفتن وسیع سلول‌های قلبی در ناحیه آسیب دیده رخ می‌دهد.

این محقق، یکی از رویکردهای درمانی بر پایه مهندسی بافت برای ترمیم آسیب‌های ناشی از این بیماری را تعبیه پچ قلبی به همراه سلول در محل آسیب دیده ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا،استفاده از پلیمرهای رسانا در ساختار پچ قلبی رویکردی کاملا نوین در مهندسی بافت قلب جهت ایجاد همبستگی با سلول‌های سالم موجود در اطراف موضع آسیب دیده است.

ترمیم سریع‌تر و موثرتر عضله قلبی

وی در این باره توضیح داد: در این سیستم جدید،امکان ترمیم سریع‌تر و موثرتر عضله قلبی آسیب دیده بر اثر سکته فراهم می‌شود.

بحیرایی با اشاره به جزئیات این پروژه تحقیقاتی، اظهار داشت: در این مطالعات داربست‌های پلی یورتانی نوینی را طراحی کردیم که در داخل بستر آنها گونه‌ای از پلیمرهای الکترو اکتیو استفاده شده است.

وی یادآور شد: ما ضمن بررسی‌های سلولی و ارزیابی خواص فیزیکی-مکانیکی داربست‌های پلیمری الکترواکتیو، مقایسه‌ای با خواص داربست‌های غیر الکترواکتیو نیز انجام دادیم.

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: نتایج این بررسی نشان داد که به کارگیری اجزای الکترواکتیو در ساختار داربست می‌تواند موجب افزایش معنی‌دار تکثیر سلولی، بهبود چسبندگی سلول‌ها و افزایش بیان ژن‌های قلبی در سلول‌های به کار رفته در این داربست شود.

وی انجام این مطالعات را در فاز آزمایشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی می‌تواند دریچه‌ای به سوی درمان بیماری‌های قلبی از طریق به کارگیری پلیمرهای هادی در تهیه داربست‌ها و مهندسی بافت قلب در آینده باشد.

بحیرایی با تاکید بر این که این مطالعات تحت رهبری تیم پروفسور حمید یگانه و همکاری اعضا گروه وی اجرا شد، اظهار داشت: با توجه به این که در مرحله آزمایشگاهی نتایج مورد انتظار را به دست آوردیم در فاز بعدی امیدواریم که بتوانیم بر روی نمونه‌های حیوانی که دچار سکته قلبی شده‌اند، تحقیقات خود را ادامه دهیم.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است