خانه اقتصادیگزارش و تحلیل افت 13.6 درصدی حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس

افت 13.6 درصدی حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته  بورس کالا  و بازار شاهد افت نرخ بود که البته دلیل اصلی آن کاهش تقاضا و کاهش رقابت برای خرید در بورس و حتی برتری عرضه ها برتقاضا در بازار آزاد به شمار می‌رود.

محصولات پتروشيمي

کاهش 22 درصدی تقاضا

براساس این گزارش هفته گذشته در بورس کالا حجم تقاضا بیش از 22 درصد کاهش یافت که این عقب‌نشینی به افت 13.6 درصدی حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس منتهی شد. این در حالی بود که حجم تقاضا تنها نزدیک به 2 درصد تضعیف شده بود یعنی دلیل اصلی کاهش حجم معاملات را باید درافت تقاضا  همزمان با ماه رمضان جستجو کرد.

این کاهش جذابیت خرید البته به کاهش رقابت در بورس و افت قیمت‌ها در بازار هم منتهی شد تا جایی که حتی افزایش قیمت‌های پایه هم به کمک رشد قیمت‌ها نیامد تا هم متوسط نرخ‌ها در بورس کالا و هم  بیشتر گریدها در بازار داخلی با افت نرخ همراه شود.

بازار شیمیایی ها

در این میان به جز بازار پلیمرها ، دربازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز شاهد کاهش حجم معاملات بودیم ولی در این بازار وضعیت اندکی متفاوت بود. در هفته گذشته حجم عرضه‌ها 11 درصد رشد کرد ولی تقاضا نزدیک به 40 درصد افزایش یافت.

این سیگنال در نگاه اول به معنی افزایش حجم معاملات است ولی حجم داد و ستد 4 درصد کاهش داشت. این شرایط نشان می‌دهد که شاهد افزایش عرضه ترکیبات جذاب بوده‌ایم ولی تقاضا برای خرید همان کالاها به بورس وارد شده که در نهایت کاهش حجم معاملات را منجر شده است.

بازار آزاد محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با کاهش قیمت‌ها روبه ‌رو بود آن‌هم در شرایطی که قیمت های پایه در بورس کالا افزایشی است . همان‌گونه که عنوان شد ضعف تقاضا در بورس کالا ، در بازار داخلی هم حس شده و شاهد افت نرخ بودیم و کاهش معامله ها همانند سال های قبل در ماه رمضان مطلب چندان عجیبی نیست

مخمصه قیمتی

تحلیلگران معتقدند بازار در شرایط تنگنا قرار دارد که در آن هم با کاهش حجم عرضه و تقاضا و هم با افت قیمت‌ها همراه شده آن هم در وضعیتی که داده‌های بنیادین در بازار از یک پتانسیل تغییر جدی حکایت دارد. در این بازار طرف ضعیف‌ همان حجم تقاضاست و محدودیت آن همچون کاهش قیمت‌ها تعبیر می‌شود.

این شرح حال بازار پلیمرهاست. از یکسو روند افزایشی و مستمر قیمت‌های پایه در بورس کالا را شاهد بودیم و از سوی دیگر با کاهش حجم عرضه‌ها به نسبت هفته‌ها و ماه‌های گذشته روبه‌رو هستیم.

موجودی انبارها نیز شرایط متعادلی ندارد و هر گروه کالایی را باید به‌صورت مجزا مورد بررسی قرار داد اگرچه میل به کاهش حجم معاملات در گروه‌های کالایی مختلف مشهود است. این وضعیت اگرچه چارچوب‌های کلی بازار را تعیین می‌کند یعنی زمین بازی را ترسیم می‌کند ولی دو حریف اصلی یعنی عرضه و تقاضا هستند که در نهایت نرخ را تعیین خواهند کرد.

قیمتی که در هفته‌های اخیر با یک روند نزولی نوسان کرده و نشان می‌دهد به رغم رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا، قیمت‌های بازار از برتری عرضه‌ها بر تقاضا حکایت می‌کند؛ گویی خریداران هستند که پا پس کشیده‌اند.

پیشبینی تداوم روند

البته هنوز اختلاف نرخ بین قیمت‌های تمام شده در بورس کالا با بازار داخلی وجود دارد و این داده به این معنی است که هیچ دلیلی وجود ندارد که روند کاهشی قیمت‌های فعلی در بازار آزاد ادامه پیدا نکند.

این در حالی است که موجودی انبارهای فعلی با قیمت‌های تمام شده پایین‌تری خریداری شده‌اند یعنی در صورت وجود نداشتن تقاضا، میل به افت نرخ از دلایل بنیادی معتبر هم برخوردار خواهد بود.

البته ارائه قیمت‌های پایه جدید می‌تواند یک تکانه قیمتی جدید را برای بازار به همراه داشته باشد. این سیگنال اگرچه در کوتاه‌مدت تاثیر روانی دارد ولی به مرور زمان مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار داخلی به شمار می‌رود. در هر حال باید میزان تقاضای موثر را هم در معادلات مورد بررسی قرار داد که هم‌اکنون صحنه‌گردانی این بازار را در اختیار دارد.

منبع: نیپنا

       دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است