خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد قیمت پایه محصولات پتروشیمی

رشد قیمت پایه محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با اهرم دلار افزایشی اعلام شد که مهم‌ترین محرک برای رشد قیمت‌ها در بازار آزاد بود. افزایش نزدیک به ۳ درصدی متوسط هفتگی دلار نیمایی اگرچه محرک اصلی رشد قیمت‌ها بود و این نرخ به کانال ۹ هزار و ۷۰۰ تومانی وارد شد ولی عدم رشد عرضه‌ها در بورس کالا در هفته‌های اخیر را هم باید دلیل مهمی برای رشد نرخ در بازار داخلی به شمار آورد.

Petrochemical-product2

البته بازار پلیمرها با اغلب بازارهای کالایی اندکی متفاوت شده یعنی در شرایطی که اغلب بازارها وارد یک فاز کاهشی شده‌اند، بهای پلیمرها رشد نرخ را برگزیده است که نشان می‌دهد این بازار راه خود را در پیش گرفته و به بازارهای مشابه کاری ندارد.

رشد حدود 3 درصدی دلار نیمایی

البته ماه رمضان و کاهش سنتی تقاضا هم مزید بر علت شده تا شاهد رشد شتابان قیمت‌ها نباشیم.  رشد قیمت دلار نیمایی در نرخ‌های پایه پتروشیمی‌ها موجب شد تا در دو بازار اصلی محصولات پتروشیمیایی یعنی پلیمرها و ترکیبات شیمیایی شاهد رشد جدی نرخ بوده و به جز چند ترکیب خاص شیمیایی، بازاری یکدست مثبت را در قیمت‌ها پایه شاهد باشیم.

این در حالی است که نوسان دلار نیمایی در نرخ‌های اخیر رشدی نزدیک به ۳ درصد را نشان می‌دهد ولی اغلب گریدهای پلیمری رشد کمتری داشته‌اند یعنی می‌توان جریان غالب قیمتی در بازارهای صادراتی و حتی جهانی را متعادل با میل به کاهش قیمت‌ها به شمار آورد.

این داده را باید جدی گرفت زیرا بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها و دشواری‌های انتقال پول و کالا، به این دلیل احتمالا از جذابیت صادرات کاسته خواهد شد اگرچه رفتار عرضه‌کنندگان در هفته‌های اخیر نشان داده که چندان هم نباید به رشد عرضه‌ها در بورس کالا خوش‌بین بود.

البته جریان عمومی نرخ در بورس کالا در هفته گذشته افزایشی بوده و با توجه به رشد مضاعف قیمت‌های پایه برای هفته جاری، پتانسیل تداوم افزایش نرخ در بازار وجود دارد اگرچه حضور در ماه رمضان به معنی ورود به زمانی برای کاهش فصلی تقاضاست اما این حجم از تقاضای کاهش یافته در هفته‌های آینده به بازار باز خواهد گشت.

نیاز به افزایش عرضه‌ها را باید جدی گرفت و کم‌توجهی به آن پتانسیل نوسان قیمت‌ها را از شرایط طبیعی و نوسان متعادل نرخ به التهاب سوق خواهد داد اگرچه این فرآیند زمان‌بر است.

منبع: دنیای اقتصاد

قیمت پایه محصولات پتروشیمی یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۸

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است