خانه اقتصادیگزارش و تحلیل افزایش حجم معاملات در دو بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس کالا

افزایش حجم معاملات در دو بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معاملات در دو بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس کالا هفته گذشته افزایشی بود که نشان‌دهنده رونق در کل بازار محصولات پتروشیمیایی است.

report and analysis

بازار پلیمرها

رشد 6 درصدی عرضه پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالای ایران موجب شد تا هم التهاب خرید در این بازار کاهش یابد و هم حجم معاملات افزایش پیدا کرد. به صورت دقیق‌تر در هفته قبل شاهد بودیم که تقاضا کمتر از 1 درصد کاهش یافت  اما حجم معاملات بیش از 3 درصد رشد کرد.

این شرایط نشان‌دهنده تأثیرگذاری رشد عرضه‌ها بر بازار است و اگر روند افزایشی عرضه‌ها باز هم تداوم یابد می‌توان به افزایش اعتماد در این بازار و همچنین حمایت از حجم تولید در صنایع تکمیلی امیدوار بود. البته بازار هنوز هم به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد که این نیاز را می‌توان در وضعیت خرید مشاهده کرد اما در وضعیت فعلی و با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد می‌توان گفت که برای وضعیت موجود شرایط معاملاتی بورس کالا کف نیازهای بازار را تأمین کرده است.

بازار شیمیایی ها

در بازار محصولات شیمیایی هم شاهد رونق معاملات هستیم و رشد نزدیک به 1 درصدی عرضه به ثبت رسید. البته در هفته گذشته حجم تقاضا در این بازار رشدی 11 درصدی داشت و همچنین حجم معاملات هم با افزایش 1 درصدی به بیش از 30 هزار و 400 تن رسید. این وضعیت نشان می‌دهد که جریان معاملاتی در حوزه ترکیبات شیمیایی مثبت است و البته به معنی رشد انتظاری تولید در صنایع میان دستی هم قلمداد می‌شود.

بر اساس این گزارش ، از دیگر ویژگی‌های مهم هفته گذشته درصد معامله عرضه‌ها بود که به بیش از 77 درصد رسید که یک رقم معنی‌دار و مهم برای این بازار به شمار می‌رود آن هم در شرایطی که این رقم بیشترین درصد ثبت شده از زمان نیمایی‌شدن قیمت‌هاست. این داده خود یکی از سیگنال‌های مهم و اثرگذار در بازار خواهد بود ولی تأثیرگذاری آن در آینده مشخص می‌شود.

قیمت‌ها در بازار آزاد در طول هفته گذشته میل به کاهش نرخ داشت که نشان می‌دهد نزدیکی به ماه رمضان اندکی از انرژی بازار را محدود کرده است. البته هنوز برخی از واحدهای تولیدی از موجودی انبارهای  بالایی برخوردار هستند و می‌توانند بخشی از نیازهای خود را از منابع موجود و یا از بازار داخلی تأمین کنند اگرچه حجم معاملات بورس کالا هم اگرچه پتانسیل رشد دارد ولی به نسبت مطلوب به شمار می‌رود.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است