خانه علمی پژوهشیمقالات صنعت پلاستیک و ماشین آلات تزریق پلاستیک، از اشتغال زایی تا ارز آوری

صنعت پلاستیک و ماشین آلات تزریق پلاستیک، از اشتغال زایی تا ارز آوری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Plastic Industry

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایلنا: صنعت پلاستیک همواره در صدر موفق ترین صنایع در بهبود شرایط اقتصادی کشور ایران به شمار می آید که در این گروه، تزریق پلاستیک مهمترین بخش اقتصادی و اشتغال زایی از این مجموعه می باشد. این صنعت با توجه به میزان بالای تقاضای محصولات تزریقی، چشم انداز فوق العاده ای در آینده پیش رو دارد. حضور کارخانجات و ماشین آلات تزریق پلاستیک موجب اشتغال زایی صدها کارگر مشغول به کار است و با در نظر گرفتن تولیدکنندگان ماشین آلات، این آمار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

Plastic Industry

نقش صنعت پلاستیک در کارآفرینی و رونق اقتصادی

صنعت پلاستیک نه تنها با ایجاد حدود یک میلیون شغل در کشور، یکی از مهمترین بخش های صنعتی کشور است که در شرایط تحریمی نیز با صادرات و ارز آوری خود توانسته است کمک حال وضعیت اقتصادی کشور باشد. پویایی تولید، کارآفرینی و اشتغال، توسعه صادرات غیر نفتی و رونق اقتصادی از مهمترین دستاوردهای صنعت پلاستیک و تزریق آن در کشور می باشد.

مطابق با آمارهای ارائه شده، صنعت پلاستیک و پلیمر در ایران جزو 5 گروه صنایع ارز آور کشور قرار گرفته است. براساس این آمارهای وزارت صنعت، پنج رشته فعالیت که یکی از آنها محصولات لاستیک و پلاستیک می باشد، به لحاظ ارزشی توانسته اند بیشترین ارز آوری در سال 97 را به ارمغان بیاورند. ارزیابی صادرات این پنج غول صنعتی نشان می دهد آنها در مجموع توانسته اند بیش از 19 میلیارد دلار صادرات را به ثبت برساند. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، صادرات محصولات لاستیک و پلاستیک در سال گذشته یک میلیارد و 101 میلیون دلار، گزارش شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه در دو سال گذشته رشد بیش از 19 درصد را تجربه کرده است.

تزریق پلاستیک، صنعتی همگام با فناوری روز

مزایای فراوانی همچون انعطاف پذیری بالا، وزن سبک، شکل پذیری و رنگ پذیری تجهیزات تولید شده با پلاستیک، نسبت به سایر مواد اولیه و آلیاژها باعث گردیده تا صنعت تزریق پلاستیک در دنیا به مراتب از ایران بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از این رو نگرش و زمینه های استفاده از محصولات تولید شده با پلاستیک باید در کشور اصلاح شود. همچنین با توجه به اینکه ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی به رشد و توسعه اقتصادی، پویایی تولید، اشتغال زایی، شکوفایی صادرات، رفاه عمومی و … منجر می شود تجاری سازی کالای تولید داخلی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. علاوه بر این مدنظر قرار دادن نیاز صنایع خارجی، منجر به افزایش صادرات نیز می گردد که این امر به نوبه خود ضمن افزایش درآمدهای کشور، در نهایت به افزایش تولید نیز منجر خواهد شد.

تولید کنندگان داخلی همواره به دنبال استفاده از تکنولوژی نوین دستگاه تزریق پلاستیک، مواد اولیه با کیفیت از جمله انواع پلیمر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و مواد پلی استایرن در تولید کالای مرغوب و مشتری مداری هستند. بهره‌مندی واحدهای تولیدی محصولات پلاستیکی به فناوری روز دنیا از مزیت‌های مهم این صنعت است. به عبارت دیگر فناوری، راز درخشش صنعت پلاستیک است که باعث گردیده این صنعت فضای رشد و پیشرفت را دارا باشد، مشروط به اینکه همگام با فناوری روز دنیا رو به جلو حرکت کند.

محصولات قابل تولید با ماشین آلات تزریق پلاستیک

محصولاتی که با استفاده از دستگاه های تزریق پلاستیک ساخته می شوند تنها به محصولات خانگی خلاصه نمی شوند و صنایع بسیاری از تولیدات این ماشین آلات بهره می برند. ظروف پلاستیکی یکبار مصرف از مهمترین محصولات این صنعت به شمار می روند. اغلب اسباب بازی های پلاستیکی شامل عروسک ها و سازه های پلاستیکی با این دستگاه های تولید می شوند.

در صنعت آب و فاضلاب نیز محصولاتی شامل انواع واشرها و اورینگ های پلاستیکی مخصوص لوله های فاضلاب با استفاده از این دستگاه ها تولید می شوند.

در صنعت پزشکی تولید لوله های آزمایشگاهی، سرنگ و سایر قطعات پزشکی از این تجهیزات بهره می برند.

صنایع خودرویی یکی از پرکاربردترین صنایع در استفاده از دستگاه های تزریق پلاستیک می باشند. بسیاری از تجهیزات پلاستیکی به کار رفته در قطعات خودرو از جمله سپر خودرو، فرمان، روکش درب ها و غیره به وسیله این ماشین آلات تولید می شوند.

دستگاه سبدزنی و ماشین آلات سبد زنی مهمترین تجهیزاتی هستند که به کمک صنعت کشاورزی آمده و در جهت تولید انواع سبدهای پلاستیکی میوه و گلدان های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید بیشتر قطعات پلاستیکی تلفن های همراه، داکت های پلاستیکی و سایر تجهیزات رادیویی به کمک ماشین تزریق صورت می پذیرد.

انواع محصولات پی وی سی که بیشتر در صنعت ساختمان کاربرد دارند نیز از جمله محصولاتی هستند که به وسیله ماشین های تزریق پلاستیک PVC تولید می شوند.

لزوم رعایت استانداردهای سلامت در تولید محصولات پلاستیکی

لوازم خانگی پلاستیکی که با دستگاه های تزریق پلاستیک تولید می شوند باید مطابقت با استانداردهای روز دنیا و همچنین متشکل از مواد اولیه مرغوب باشند که سطح تکنولوژی تولید این گونه لوازم در ایران چیزی از صنایع جهان کم ندارد. اما مهمترین مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است از آنجا که این ظروف به طور مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارند بنابراین باید متناسب با استاندارد های روز دنیا تولید شوند. برای ساخت لوازم پلاستیکی آشپزخانه مجموعه ای از آزمایشات لازم از قبیل تست Food Grade بر روی ماده پلاستیک اولیه صورت می گیرد. سپس با تکیه بر دانش روز و استفاده از بروزترین تجهیزات و قالب تزریق پلاستیک، لوازم پلاستیکی آشپزخانه متناسب در طرح ها و رنگ های گوناگون تولید می شوند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است