خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر قیمت های پایه محصولات پتروشیمی و تحلیل روند احتمالی

مروری بر قیمت های پایه محصولات پتروشیمی و تحلیل روند احتمالی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: افزایش ۲ درصدی قیمت دلار نیمایی مورد محاسبه در نرخ‌های پایه در روز گذشته موجب شد تا این قیمت‌ها میل به افزایش جدی داشته باشند و البته همین سیگنال را می‌توان دلیل اصلی رشد اکثر قریب به اتفاق قیمت‌های گریدهای پلیمری و ترکیبات شیمیایی در بورس دانست.

Report

مرور قیمت های جدید

انواع لاستیکی همچون استایرن بوتادین رابر (روشن و تیره) بیشترین رشد قیمت پلیمرها و منواتیلن گلایکول هم بیشترین رشد نرخ در بازار محصولات شیمیایی را به خود اختصاص دادند و از معدود کالاهایی که کاهش نرخ داشت می‌توان از اسید استیک نام برد که نزدیک به ۵ درصد افت نرخ داشت.

البته همین شرایط نشان می‌دهد که به جز رشد قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفته قبل، افزایش قیمت‌های جهانی هم در رشد نرخ‌های پایه در بورس کالا موثر بودند تا جایی که این روند عمومی افزایشی را در بورس کالا رقم زده است.

نگاهی به حجم معاملات پلیمرها در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که دو رکورد معاملاتی مهم در بازار پلیمرها به ثبت رسیده که در کنار رشد قیمت‌های پایه در هفته جاری، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که بازار رشد احتمالی قیمت‌ها در بورس کالا را حدس زده و با فرض این احتمال به سمت پوشش ریسک‌های احتمالی گام برداشته یا تلاش کرده تا از این نوسان قیمت‌ها بهره ببرد.

این مطلب به نسبت قابل توجه است ولی در شرایطی که بازار در روز گذشته تبعیت چندانی از این رشد نرخ نداشته است یعنی با رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در بورس کالا شاهد رشد فراگیر قیمت‌ها در بازار آزاد نبوده‌ایم می‌توان گفت که این وضعیت نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

رکورد معاملات بورس کالا در 2 هفته اخیر

همان‌گونه که عنوان شد حجم معاملات هفتگی پلیمرها در دو هفته اخیر بالاتر از ۹۰ هزار تن بوده که رکورد تاریخی بورس کالاست.

این سیگنال به این معنی است که حجم عرضه‌ها در روزهای آینده در بازار آزاد بالا باقی خواهد ماند و اگر حجم عرضه‌ها نیز در سطوح بالایی در بورس کالا تجربه شود، پتانسیل واسطه‌گری یا سفته‌بازی یا موقعیت‌هایی موسوم به آربیتراژ (استفاده از اختلاف قیمت بین دو بازار همچون بورس کالا یا بازار آزاد) محدود خواهد شد. این مطلب به این معنی است که امکان رشد قیمت‌ها در بازار داخلی محدود شده و می‌توان گفت که بازار روند نزولی روزهای اخیر را باز‌هم سپری خواهد کرد.

البته این چهره ابتدایی از بازار است که در روزهای گذشته هم به آن اشاره کرده بودیم ولی باید دقیق‌تر به رخدادهای بازار نگریست.

از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت که حجم عرضه‌ها در بورس کالا بالا باشد یعنی بخشی از التهاب احتمالی از هم‌اکنون محدود خواهد شد.

از سوی دیگر رشد قیمت‌های پایه در بورس بیش از حد انتظار اهالی بازار بود یعنی احتمال جرقه‌های رشد قیمتی را باید در نظر گرفت. به‌عنوان مثال در روز گذشته اگرچه بازار به سمت افت قیمت‌ها متمایل شده بود ولی در اواخر فعالیت بازار باز هم جرقه‌هایی از رشد نرخ به ثبت رسید که نشان‌دهنده واکنش بازار به قیمت‌های اعلامی بود.

این شرایط نشان می‌دهد که از دیروز تکانه‌های رشد نرخ پراکنده‌ای به ثبت رسیده و احتمال تداوم این جرقه‌های رشد قیمتی برای کوتاه‌مدت وجود دارد ولی چندان قدرتمند نخواهد بود. این شرایط به این معنی است که این هفته آخرین تکانه‌های رشد قیمتی در بازار تجربه خواهد شد و باید ادامه فعالیت در بازار را در سال آینده رهگیری کرد.

در بازارهای جهانی هم البته رشد قیمت‌ها احتمالا به تضعیف نرخ منجر می‌شود یعنی باید پتانسیل تعدیل نرخ از مسیر قیمت‌های پایه در بورس کالا را هم در نظر گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است