خانه اقتصادیگزارش و تحلیل جابه‌جا‌یی رکورد تاریخی معاملات پلیمرها

جابه‌جا‌یی رکورد تاریخی معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: رکورد بیشترین حجم معاملات پلیمرها در تاریخ بورس کالا بار دیگر در هفته گذشته تجربه شد؛ یعنی در هفته‌ای که گذشت این رکورد جابه‌جا‌ شد و با نیم درصد بالاتر به ثبت رسید. افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد البته به بورس کالا هم سرایت کرد تا جایی که رکورد بیشترین شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد هم در هفته گذشته شکسته شد.

ترقی این دو رکورد در بازار پلیمرها آن‌هم در روزهای پایانی سال اگرچه در فاز اول از رونق تولید در صنایع تکمیلی حکایت دارد ولی در کنار آن برخی ذهنیت‌های جانبی را هم ایجاد کرده است و نشان می‌دهد جو روانی باز هم در بازار ایفای نقش کرده است.

محصولات پتروشیمی

وضعیت عرضه و تقاضا از نگاه اعداد

رشد نزدیک به یک درصدی عرضه پلیمرها در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن و ثبت عرضه‌ای بیش از ۹۶ هزار تن که بالاترین رکورد سال جاری به شمار می‌رود موجب شد بازار پلیمرها در هفته گذشته مستعد رشد حجم معاملات باشد.

این در حالی بود که حجم تقاضا در بورس کالا با ۵/ ۷ درصد کاهش روبه رو شد که نشان می‌دهد اندکی از التهاب خرید در بازار آزاد و بورس کالا در هفته گذشته کاسته شده است ولی باز هم تقاضایی پرحجم در بورس کالا به ثبت رسیده بود.

البته عرضه‌های هفته قبل به نسبت متوسط امسال ۳۱/ ۳۵ درصد و به نسبت متوسط پارسال ۷۷/ ۲۹ درصد برتری دارد.

جابه‌جا‌یی رکورد تاریخی معاملات پلیمرها

قیمت‌های نسبتا بالا در کنار بیم و امیدهای دلاری و همچنین افزایش سنتی تقاضا در روزهای پایانی سال در نهایت موجب شد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته قبل با رشدی نزدیک به نیم درصد به نزدیکی ۹۰ هزار و ۵۰ تن برسد که این رقم بالاترین رکورد ثبت شده در تاریخ فعالیت بورس کالاست؛ یعنی رکورد هفته قبل از آن را نیم درصد جابه‌جا‌ کرد.

این رقم معاملات اهمیت بسیاری دارد، زیرا نشان می‌دهد التهاب در این بازار هنوز پابرجاست و خریداران هنوز هم رقابت را برای خرید حداکثری مورد توجه قرار می‌دهند.

رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا در کنار بالابودن حجم معاملات در هفته گذشته هم نتوانست جلوی داد‌و‌ستد پرحجم در هفته گذشته را بگیرد اگرچه به‌صورت کلی حجم بالای معاملات مواد اولیه آن هم با ارقامی بالاتر از قیمت‌های پایه در بورس کالا سیگنالی مثبت ارزیابی می‌شود ولی نوسان قیمت‌ها به گونه‌ای ایفای نقش کرده که تنها باید به این ویژگی‌های معاملاتی به‌عنوان یک ابهام اشاره کرد.معاملات هفته گذشته به نسبت متوسط معاملاتی امسال از رشدی ۴۳/ ۴۸ درصدی حکایت داشته و این رقم به نسبت متوسط سال قبل رشد ۵۲/ ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این شرایط کلی به این معنی است که پس از رکوردشکنی حجم معاملات از اغلب جهات هفته پررونقی در بازار در حال تجربه است که این رونق معاملاتی اگر با رشد قیمت‌ها در یک فاز مورد ارزیابی قرار بگیرند از یک تغییر در این بازار خبر می‌دهند. رشد عرضه‌ها اگر تداوم یابد سرعت‌گیر مهمی برای رشد قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد بود آن هم در شرایطی که پتانسیل عقب‌نشینی تقاضا در روزهای آینده وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است