خانه خبر چالش ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی

چالش ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
anti moss coat

مرجع پلیمر در بازار ایران: بیست‌وسومین چالش نوآوری نانو با عنوان « چالش ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی»، با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام برگزار می‌شود.

چالش نوآوری «ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی» که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام» برگزار می‌شود، به‌دنبال توسعه راهکارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت «ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی» در داخل کشور است.

anti moss coat

خزه، رسوبات زیستی یا بایوفولینگ‎ها، تجمع ناخواسته میکروارگانیسم‎ها، گیاهان و جانوران دریایی بر روی سطوح غوطه‎ور در آب شناور است که زبری سطح بدنه شناورها را افزایش می‌دهند و مشکلاتی نظیر افزایش مقاومت اصطکاکی سطح، افزایش تعداد دفعات عملیات تعمیر کشتی در خشکی و نیز تخریب پوشش اعمال‌شده بر روی سطح کشتی را در پی دارند.

رفع چالش تجمع بایوفولینگ

تاکنون راهکارهای مختلفی به منظور رفع چالش تجمع بایوفولینگ در سطوح شناورها ارائه شده است، نظیر فناوری‌ پوشش‎های CDPs (سیستم‎های آزادسازی کنترل‌شده زیست‎کش‎ها)، پوشش‎های Tin free- SPC (کوپلیمرهای خود ساینده عاری از قلع) و پوشش‎های  سیلیکونی

رهاکننده خزه که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند.

امروزه همچنان پژوهش‎های فراوانی در جهت تولید پوشش‎های دریایی با کارایی بالاتر، طول عمر بیش‎تر، قیمت کمتر و سازگار با محیط زیست صورت می‌گیرد که محصولات ضدرسوب (فولینگ) که حاوی مواد سمی هستند و نیز رهاکننده‌های خزه یا رسوبات که حاوی هیچ ماده زیست‎کشی نیستند و اجرام دریایی صرفاً با اعمال نیروی مکانیکی (برس کشیدن روی سطح) یا هیدرودینامیکی (ناشی از حرکت سازه در آب دریا) از روی سطح زدوده می‎شوند، از آن جمله‌اند.

چالش ساخت پوشش ضدخزه

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست «شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام» اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «ساخت پوشش ضدخزه یا رهاکننده خزه مورد استفاده در صنعت دریایی» نموده است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌نام مرحله اول چالش پیش‏رو از اول اسفند‌ماه آغاز گردیده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ 24 فروردین‌ماه سال آتی فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف 50 میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود.

برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه 300 میلیون ریالی که توسط ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت گوهرفام پرداخت می‌شود و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است