خانه علمی پژوهشی مونومرهای پایه زیستی به بازیافت نوین بطری های پلاستیکی کمک می کنند

مونومرهای پایه زیستی به بازیافت نوین بطری های پلاستیکی کمک می کنند

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: فرایند بازیافت جدید برای تبدیل پلی اتیلن ترفتالات (PET)، ماده ای که به طور گسترده ای در ساخت بطری های پلاستیکی و الیاف مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند پلاستیک حاصل را به ماده‌ای با ارزش تر و با خواص بهتر تبدیل کند. این روش جدید می تواند راهکار مناسبی در مقابله با مشکل جدی و روزافزون افزایش زباله پلاستیکی در اقیانوس ها و محیط زیست، ارائه کند.

Bio-based monomers help upcycle plastic bottles

PET با بیش از 26 میلیون تن تولید سالانه، امروزه بیشترین سهم از تولید پلی استر در جهان را به خود اختصاص داده است. این ماده بخاطر وزن کم و مقاومت در برابر آب، از محبوبیت بالایی برخوردار است. 60٪ از مصرف این پلاستیک در الیاف مصنوعی (به عنوان مثال برای فرش ها) و 30٪ آن در بطری های یکبار مصرف می باشد.

با وجود تلاش های گسترده در  بازیافت آن در بسیاری از کشورها، تنها کمتر از 30 درصد از بطری های PET تولیدی، بازیافت می شود و نشان می دهد که هنوز سهم عمده‌ای از این پلاستیک در فرایند دفن زباله به پایان راه می رسد، جائیکه به صدها سال زمان برای دفع آن از محیط زیست زمان لازم است.

بازیافت بهینه به پلاستیک تقویت شده با فیبر

گرگ بکام، مدیر گروه تحقیق در آزمایشگاه ملی انرژی های تجدید پذیر وزارت انرژی ایالات متحده (NREL)، توضیح می دهد: “امروزه اکثر بازیافت PET به صورت مکانیکی انجام می شود و مواد حاصل از ارزش کمتری  به نسبت مواد اصلی برخوردار بوده و بازیافت آن در واقع تبدیل مواد به مواد با کیفیت کمتر می باشد (Downcycling).”

“فرآیند جدید PET را با بلوک های ساختمانی مبتنی بر مواد گیاهی غیر غذایی برای ساخت مواد بسیار ارزشمند، ترکیب می کند و حاصل آن دارای کاربردهای متعدد و عمر طولانی تر در مقایسه با پلاستیک یکبار مصرف اولیه می شود. در واقع پلاستیک تقویت شده با فیبر (FRP) تولید شده، می تواند در قطعات خودرو، تیغه های توربین بادی، تخته موج سواری و اسکی روی برف، مورد استفاده قرار گیرد.”

منبع: https://physicsworld.com/a/bio-based-monomers-help-upcycle-plastic-bottles

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است