خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رکوردهای پیاپی در حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

رکوردهای پیاپی در حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار افزایشی

مرجع پلیمر در بازار ایران: معامله پلیمرها در هفته گذشته رکورد تاریخی بورس کالا را برای دومین بار پیاپی در دو هفته اخیر جابه‌جا‌ کرد و یک رکورد جدید را به ثبت رساند. در هفته قبل حجم معامله پلیمرها در بورس کالا با ۷/ ۱۱ درصد رشد به بیش از ۹۰ هزار تن رسید که بالاترین حجم معاملات هفتگی در بورس کالاست.

نمودار افزایشی

تا قبل از این رکورد، بیشترین حجم معاملات ثبت شده به هفته منتهی به ۲ اسفندماه با حجم معاملاتی ۸۵ هزار تن تعلق داشت. رقم معاملاتی هفته قبل ۴۹ درصد بالاتر از متوسط امسال و همچنین ۵/ ۷۱ درصد بالاتر از متوسط معاملاتی سال قبل بوده است.

 حجم عرضه‌ها نیز در هفته قبل با ۵/ ۳ درصد افزایش به نسبت هفته قبل از آن به نزدیکی ۹۶ هزار تن رسید که بالاترین رقم در سال جاری و بیشترین حجم عرضه از اسفندماه سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود. این حجم به نسبت متوسط امسال ۳۵ درصد و به نسبت متوسط سال قبل ۵/ ۲۸ درصد برتری را نشان می‌دهد.

افزایش 47 درصدی تقاضا

این در حالی بود که حجم تقاضا در هفته گذشته با ۸/ ۴۷ درصد رشد به نسبت هفته قبل از آن روبه رو شد و به ۱۷۵ هزار تن رسید.البته این رقم در مقایسه با متوسط امسال حتی ۵/ ۱۵ درصد کمتر است ولی در مقایسه با سال قبل رشدی ۲/ ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.همچنین در هفته گذشته نزدیک به ۹۴ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که بالاترین رقم از اواسط مهرماه یعنی زمان آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالاست.

همچنین در هفته گذشته در برابر هر تن عرضه، ۸۲/ ۱ تن تقاضا به ثبت رسید که باز هم بالاترین رقم از اواسط مهرماه تاکنون به شمار می‌رود.این آمارها به خوبی چهره شفافی از رکوردشکنی‌های معاملاتی را نشان می‌دهد اگرچه در روزهای پایانی سال انتظار چنین مواردی چندان غیرمنطقی نیست ولی رکوردشکنی‌های عجیب موجود خود حرف‌های بسیاری را نهفته دارد.

در شرایطی که قاچاق پلیمرها یا نادر است یا برای بسیاری از گروه‌های کالایی از بین رفته می‌توان گفت که این حجم از خرید یا به منظور افزایش موجودی انبارها برای تولید یا فروش در روزها و هفته‌های آینده مورد معامله قرار گرفته یا به منظور تولید سریع خریداری شده است.

روند افزایش ادامه دار حجم معاملات

از سوی دیگر در چند هفته اخیر این روند افزایشی حجم معاملات ادامه یافته است یعنی از اواخر دی‌ماه تاکنون روزهایی رویایی در بازار پلیمرها آغاز شده و تاکنون هم ادامه داشته است.

این در حالی است که بازار از اجناس وارداتی و محصولات نهایی خارجی تقریبا خالی شده است یعنی پتانسیل تولید در این صنایع به خوبی ایجاد شده است.

در این وضعیت اگرچه رشد قیمت‌ها سرعت‌گیر مهمی در برابر حجم تولید به شمار می‌رود ولی در کنار آن از جذابیت بالای تولید هم خبر می‌دهد. این در حالی است که قیمت‌های موجود را باید مستعد تعدیل به شمار آورد ولی در کل این بازار به قدری پیچیده شده است که باید هر روز به رخدادهای معاملاتی آن توجه کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است