خانه علمی پژوهشی پیشرفت پزشکی با پلیمر حافظه شکلی جدید

پیشرفت پزشکی با پلیمر حافظه شکلی جدید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
shaped memory polymer

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتری دانشگاه سیراکیوس نوع جدیدی از پلیمرهای حافظه شکلی (SMP) (پلیمرهای حافظه دار) را توسعه داده اند که می تواند منجر به تحول گسترده ای در حوزه سلامت شود.

shaped memory polymer

 

پلیمر حافظه شکلی

SMPs یا پلیمرهای حافظه شکلی،  مواد نرم، لاستیکی و هوشمندی هستند که می توانند در پاسخ به محرک های خارجی مانند تغییرات دما و یا قرار گرفتن در معرض نور، تغییر شکل دهند. آنها می توانند شکل را به طور نامحدود نگه دارند و زمانی که تحریک شوند به شکل قبلی خود عقب برگردند.

SMPs ها دارای کاربردهای متنوعی در حوزه پزشکی هستند. به عنوان مثال، این مواد به عنوان استنت های قلبی عروقی ایده آل هستند، زیرا می توانند شکلی خاص در هنگام جراحی داشته و به شکلی حدید بعد از قرار گرفتن در رگ تغییر کنند. گرمای بدن بیمار همه چیزی است که برای تغییر شکل به آن نیاز داریم.

SMP طراحی شده توسط محققان دانشگاه سیراکیوس، می توانند شکل خود را در واکنش به قرار گرفتن در معرض آنزیم ها تغییر دهند و با سلول های زنده سازگاری دارد. بنابراین دیگر نیازی به یک تریگر اضافی مانند تغییر دما نیست. با توجه به این خواص، این پلیمر می تواند به فعالیت سلولی مثل بهبود، واکنش دهد.

ویژگی این پلیمر حافظه شکلی

شلبی ل. بوفینگتون، دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی می گوید: “حساسیت آنزیمی این ماده اجازه می دهد تا به طور مستقیم و متناسب با رفتار سلول پاسخ دهد.”  “به عنوان مثال، شما می توانید این ماده را روی یک زخم قرار دهید و زمانیکه بافت سب تغییر شکل ماده می شود، SMP به آرامی زخم را ببندد. این ماده می تواند با تنظیم مواد شیمیایی نقش مهمی در درمان عفونت ها و سرطان داشته باشد.”

این ماده با استفاده از فرایندی به نام الکتروریسی دوگانه ایجاد شده است و در آن جریان ولتاژ بالا به دو نازل پمپاژ کننده محلول پلیمری، اعمال می شود. ولتاژ، فیبرهای پلیمری را از هم جدا می کند، و آنها را به یک فیبر پلیمر متصل می کنند. ترکیبی مناسب از فیبرها، ویژگی حافظه شکلی را ایجاد می کند.

پیش بینی می شود که مواد جدید می توانند در حوزه سلامت کاربرد گسترده ای داشته باشند. برای مثال این SMP ها می توانند در داروهایی استفاده شوند که فعال شدن آنها منوط به قرار گرفتن سلول های هدف یا ارگان در حالت فیزیولوژیک مورد نظر هستند.

منبع: https://phys.org/news/2019-02-memory-polymer-biomedical-breakthrough.html

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است