خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش التهاب در بازار پلیمرها

کاهش التهاب در بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: بهای پلیمرها روز گذشته در بازار آزاد وارد یک فاز نزولی شد که پس از چند روز افزایش مستمر قیمت‌ها اندکی بعید به نظر می‌رسید مگر آن‌که داده‌هایی جانبی بر این روند کلی موثر بود. مهم‌ترین‌ سیگنال کاهش قیمت‌ها را می‌توان در افت قیمت‌های پایه در بورس کالا برای روز گذشته جست‌وجو کرد اگرچه بازار حتی قبل از اعلام قیمت‌های پایه در بورس کالا نیز میل به کاهش قیمت‌ها را از خود نشان دادند.

این وضعیت به این معنی بود که بازار مستعد افت قیمتی بود مخصوصا در شرایطی که بهای پلیمرها نزدیک به ۴ روز کاری در یک مسیر افزایشی پرشتاب قرار داشت. واقعیت آن بود که بازار بیش از واقعیت‌های بنیادین، با جو روانی افزایش قیمت دلار به سمت رشد نرخ متمایل شده بود اگرچه بخشی از افزایش قیمت‌ها منطقی و توجیه‌پذیر بوده است.

محصولات پتروشیمی

البته رشد قیمت‌های اواسط و اواخر هفته گذشته در بازار آزاد به معنی منطقی شدن بازار بود ولی رشد نرخ روز شنبه؛ دیگر خارج شدن بازار از حالت تعادل را به همراه خواهد داشت یعنی بازار ناخودآگاه مستعد افت قیمت‌ها بود. از سوی دیگر حجم بالای معاملات در هفته‌های اخیر خود به معنی عدم برتری تقاضا بر عرضه‌ها در بازار داخلی تفسیر می‌شود یعنی سرعت‌گیرهای مهمی در برابر رشد قیمت‌ها وجود داشت که در روزهای اخیر نادیده گرفته می‌شد.

وضعیت بازار پلیمرها

اما چرا جریان رشد نرخ در این بازار آغاز شد و چرا ادامه نیافت. نه‌تنها در بازار پلیمرها، بلکه در بسیاری از بازارهای مختلف شاهد افزایش قیمت‌ها به تبع رشد قیمت دلار و جو انتظاری افزایش نرخ ایجاد شده هستیم. این وضعیت یعنی جو روانی حاکم بر بازارها بیشتر چیزی شبیه به کابوس قیمتی ایفای نقش کرد و اغلب بازارها در دام این ذهنیت افتادند.

ذهنیتی که مشخص نیست از کجا آمده است و همچنین مشخص نیست که چه آینده‌ای را برای بازارهای کالایی به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر جو روانی بازارها تنها به رشد قیمت دلار آزاد معطوف نشده و در کنار افزایش قیمت سکه در بازار داخلی موتور محرک جدیدی هم برای افزایش هیجانی قیمت‌ها پیدا کرده است.

البته دورنمای این روند افزایشی به شدت مبهم است اگرچه بازار پلیمرها نشان داده که به جز چند گرید خاص، برای اکثریت گروه‌های کالایی پلیمری عقلانیت بیشتری حاکم شده است. این روند عمومی به احتمال قوی اجازه رشد قیمت‌ها را از بازار دریغ کرده و البته در کنار فراز و فرودهای تقاضا هم سرعت‌گیر مهمی برای رشد قیمت‌ها به شمار رفته و هم اوج تقاضا را به بورس کالا هدایت می‌کند.

با توجه به اعلام رسمی قیمت‌های پایه با جهت‌گیری کاهشی در کنار حجم بسیار بالای معاملات در هفته گذشته نه‌تنها پتانسیل چندانی برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد بلکه باید منتظر افت نرخ باشیم. این ادعا در شرایطی جذاب‌تر ارزیابی می‌شود که در اواخر فعالیت بازار در روز گذشته میل به کاهش بیشتر قیمت پلیمرها مشهود شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است