خانه اقتصادیگزارش و تحلیل قیمت پایه پلیمرها در مسیر رشد؟

قیمت پایه پلیمرها در مسیر رشد؟

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: روز گذشته قیمت‌های پایه جدید رسما اعلام شد و شاهد رشد قیمت پایه پلیمرها در تمام موارد بودیم. البته اهرم اصلی برای افزایش قیمت‌های پایه را باید رشد بهای دلار نیمایی به شمار آورد. دو هفته گذشته قیمت‌های پایه بر‌اساس دلار ۸ هزار و ۲۹۳ تومانی قیمت‌گذاری شد، ولی در نرخ‌های روز گذشته، ملاک محاسبه دلار ۸هزار و ۶۹۱ تومان و ۵ ریال بود که رشدی ۸۱/ ۴ درصدی را نشان می‌داد.

محصولات پتروشیمی

این رقم البته افزایش جدی داشت ولی در برخی از گمانه‌زنی‌ها حتی احتمال رشد قیمت‌هایی بیشتر از این رقم هم دیده می‌شد. در هر حال بازارهای جهانی هم جسته و گریخته در مسیر رشد قیمت پلیمرها گام بر می‌دارند، ولی به مرور زمان و با توجه به افزایش اثرگذاری نوسان بهای نفت خام و خوراک مایع صنایع پتروشیمی بر قیمت تمام شده تولیدات در اقصی نقاط جهان مخصوصا شرق آسیا، روند صعودی قیمت‌های پایه در بورس کالا شدت گرفت.

در هر حال بورس کالا در هفته جاری با قیمت‌های پیشنهادی بالاتری در بازار محصولات پتروشیمیایی آغاز به کار خواهد کرد و می‌تواند تاثیرگذاری خاص خود را در بازار بر جای بگذارد.

احتمال افزایش حجم عرضه ها

با توجه به رشد قیمت‌های پایه و البته انتظار افزایش این نرخ از هفته گذشته، این احتمال وجود دارد که حجم عرضه‌ها در هفته جاری افزایش یابد که شرایط مطلوبی را برای خرید ایجاد کرده و البته با توجه به رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا، همین روند امکان رقابت گسترده را محدود خواهد کرد.

در هر حال هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا نیز کاهش ( بیش از ۱۴ درصد) داشت که نشان می‌دهد از لحاظ فنی احتمال رشد حجم عرضه‌ها در بورس کالا وجود دارد.

رشد عرضه‌ها نیز می‌تواند سرعت‌گیر جدیدی در برابر رشد قیمت‌های بازار آزاد فراتر از نرخ‌های پایه در بورس کالا به شمار رود که باید به این سیگنال هم توجه کرد. از سوی دیگر و البته با توجه به در نظر گرفتن احتمال رشد عرضه پلیمرها در هفته جاری این امیدواری وجود دارد که عرضه گریدهای جذاب مخصوصا آن دسته از کالاهایی که اغلب با رقابت مورد معامله قرار می‌گیرد نیز تقویت شود یعنی هم امکان رقابت و رشد بیشتر قیمت‌ها محدود شده و هم حجم عرضه این گروه‌های کالایی در بازار آزاد افزایش می‌یابد.

با توجه به وجود فاصله قیمتی بین بورس و بازار امکان رشد قیمت این محصولات هم محدود خواهد شد.

مروری بر وضعیت قیمت پلیمرها در بازار آزاد

بهتر است برای توضیح بیشتر رخدادها به قیمت‌های دو روز ابتدایی بازار در هفته جاری اشاره کنیم. در روز شنبه اکثریت قریب به اتفاق گریدها در بازار آزاد با رشد قیمت‌های پیشنهادی همراه شدند یعنی یک روز افزایشی به ثبت رسید. دلیل اصلی این افزایش نرخ را می‌توان در امیدواری به رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا جست‌وجو کرد ولی دلیل دوم آن پایان یافتن یک هفته نیمه‌تعطیل و آغاز هفته‌ای جدید بود که پتانسیل رشد تقاضا را در بر دارد. این وضعیت در نهایت افزایش قیمت‌ها را رقم زد.

در روز گذشته اما وضعیت جور دیگری بود. تا زمان اعلام قیمت‌های پایه که در ظهر روز گذشته اعلام شد، نرخ‌های پیشنهای در بازار افزایش اعلام شد ولی با روز قبل از آن چند تفاوت مهم داشت.

اولا رشد نرخ حالتی فراگیر نداشت یعنی اکثریت قریب به اتفاق گریدها با رشد نرخ همراه نشده بودند و ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش قیمت‌های پیشنهادی به وضوح مشاهده می‌شد.

از زمان اعلام قیمت‌های پایه و ثبت افزایش نرخ شاهد بودیم که بازار نه‌تنها به رشد قیمت‌ها متمایل نشد بلکه از شتاب رشد نرخ کاسته شده و از آن مهم‌تر بازار به آرامی وارد یک فاز نزولی شد گویا اصلا افزایش قیمت‌ها در بورس کالا را ندیده و به رسمیت نشناخته است.

حتی شاید بتوان گفت که بازار در اواخر روز گذشته کاهشی بوده و عقب‌نشینی قیمت‌ها نیز قابل چشم‌پوشی یا پرده‌پوشی نبوده است.

ابهام و دوگانگی

اگر به‌صورت دقیق‌تر قصد توصیف رخدادهای قیمتی روز قبل را داشته باشیم بهتر است عنوان کنیم بازار در اواخر روز گذشته با ثبات نسبی قیمت‌ها برای اغلب گریدهای پلیمری همراه شد ولی در کل میل به کاهش قیمت‌ها را می‌توان از جدول نرخ گریدهای مختلف استخراج کرد. به عبارت دیگر افزایش نرخ بازار پلیمرها تنها به روز ابتدایی هفته محدود شده و بازار در روز شنبه افزایش قیمت‌های بورس کالا را پیش‌خور کرده است.

واقعیت‌های بازار تاکنون مخابره شده است ولی اگر باز هم به گزارش روزهای قبل بازگردید می‌توانید همین موارد را ملاحظه کنید یعنی دوگانه رشد قیمت‌های پایه-عدم افزایش جدی نرخ در بازار آزاد در گزارش‌های پیشین هم مورد توجه قرار گرفته است و رخدادهای حال حاضر صحت پیش‌بینی‌های پیشین را نسبتا اثبات می‌کند.

البته از این پس می‌توان شرایط بازار را چیزی شبیه به دوگانه قیمتی بورس- بازار نیز به شمار آورد یعنی رشد قیمت‌های انتظاری در بورس کالا و عدم رشد نرخ و حتی عقبگرد قیمتی در بازار آزاد به یک تناقض بدل شده است.

منبع با اندکی اصلاح: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است