خانه علمی پژوهشی تولید نانو کپسول‌های پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین

تولید نانو کپسول‌های پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Fuel Octane

مرجع پلیمر در بازار ایران: نانو کپسول‌های پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین با هدف بهسوزی بنزین برای نخستین بار در کشور توسط پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری تولید شد.

دکترفرزی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری در این خصوص گفت: تولید این نانو کپسول‌ها طی یک پروژه تحقیقاتی چهار ساله با هدف بهینه سازی مصرف سوخت برای نخستین بار در کشور صورت گرفت.

Fuel Octane

وی با تقدیر از حمایت‌های ریاست دانشگاه و نیز رییس دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه موضوع اکتان افزاها جهت بهسوزی بنزین در دستور کار وزارت نفت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت قرار دارد، گفت: در این پروژه۲ اکتان افزا که مشکلات عملیاتی و یا زیست محیطی داشتند در داخل پوسته‌ای از پلیمر در مقیاس نانو، طی فرآیند فوق پیشرفته کپسوله شدند و پایداری و کیفیت این کپسول‌ها در حفظ و نگهداشت این اکتان افزاها مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر فرزی افزود: پس از اینکه در این مرحله از پژوهش نتایج مطلوبی حاصل شد، کپسول‌ها را وارد محیط بنزین کرده و عدد اکتان بنزین مورد بررسی قرارگرفت.

نتایج عملکردی نانو کپسول‌های پلیمری اکتان افزای بنزین

وی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات در آزمون‌های تجربی و صنعتی نشان داد با افزایش یک درصد اکتان افزای کپسوله شده ۶ واحد عدد اکتان بنزین افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: پس از اضافه شدن یک درصد اکتان افزای کپسوله شده عدد اکتان بنزین معمولی از ۸۷ به ۹۳ رسید که این بالا رفتن عدد اکتان بهسوزی بنزین و کاهش آلودگی ناشی از سوخت را به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: مشکلی که بنزین تولید شده در کشورمان دارد این است که حاوی مقداری آب است و این آب باعث می‌شود هنگامی که اتانول (به عنوان اکتان افزای بنزین) وارد بنزین می‌شود، جدایش فازی رخ داده و مشکلات عملیاتی متعددی را بوجود می‌آورد.

وی با تاکید براینکه درصدد ثبت اختراع این دستاورد هستیم، گفت: همچنین نتایج و دانش فنی این دستاورد فناورانه را به زودی در سطح ملی تدوین خواهیم کرد و آمادگی فروش دانش فنی در مقیاس صد تن در ماه را خواهیم داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این دستاورد پژوهشی در قالب رساله دکتری حمیدرضا عظیم دانشجوی دوره دکتری رشته مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان ”سنتز و بررسی نانو کپسول‌های پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین” و با راهنمایی دکترغلامعلی فرزی عضو هیئت علمی این دانشگاه به پایان رسیده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است