خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر حجم معاملات پلیمرها در هفته چهارم دی ماه 97

مروری بر حجم معاملات پلیمرها در هفته چهارم دی ماه 97

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معاملات پلیمرها در هفته قبل در بورس کالا به بالاترین رقم از هفته منتهی به ۴ مهرماه تاکنون رسید. همین داده به معنی تغییر فاز جدی بازار پلیمرها در بورس کالا یا بازار آزاد است که به معنی آغاز دورانی جدید در فعالیت این بازار به شمار می‌رود.

با توجه به انتظار برای افزایش حجم تقاضا برای روزهای پایانی سال و همچنین احتمال این تغییر در نمودار معاملات پلیمرها، هم انتظار این افزایش حجم داد‌و‌ستد وجود داشت و هم تغییر فاز این بازار را باید جدی گرفت. در گزارش‌های پیشین به این موارد در چارچوب تابلوخوانی بازار اشاره کرده‌ بودیم که هم‌اکنون به کمک آمار قابل مشاهده است.

نمودار افزايشی

افزایش 45/5 درصدی حجم معاملات پلیمرها

حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته به رقم ۶۵ هزار و ۷۲ تن رسید که به نسبت هفته قبل از آن رشدی ۵/ ۴۵ درصدی داشت. این در حالی است که متوسط حجم معامله هفتگی پلیمرها در سال جاری ۵۸ هزار و ۵۷۹ تن بود یعنی معاملات هفته گذشته از متوسط امسال و البته از متوسط سال قبل بالاتر بوده است. در مورد حجم عرضه و تقاضا نیز وضعیت همین‌گونه است.

همین سیگنال به معنی ایجاد یک بستر مهم معاملاتی برای داد‌و‌ستد پلیمرها در هفته گذشته بود یعنی زیربنای رشد حجم معاملات آماده بوده است. از سوی دیگر ۷۸ درصد از عرضه‌های هفته گذشته پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته که بالاترین درصد معامله در ۵ هفته اخیر است. این در حالی بود که نسبت تقاضا به عرضه‌ها ۲۱/ ۱ واحد بوده یعنی در برابر هر تن عرضه، ۲۱/ ۱ تن تقاضا ثبت شده است که بالاترین رقم در ۵ هفته اخیر به شمار می‌رود.

نگاهی به روند کلی معاملات نشان می‌دهد که از هفته منتهی به ۸ آذرماه، جریان غالب در نمودار حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در یک مسیر افزایشی قرار گرفته است. همین داده به این معنی است که این جریان هنوز هم ادامه دارد یعنی روند عمومی افزایش حجم معاملات را می‌توان هنوز هم در این بازار رصد کرد.

 

رشد 7/8 درصدی عرضه پلیمرها

حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته به نسبت مدت مشابه هفته قبل رشدی ۸/ ۷ درصدی داشت ولی در همین زمان حجم تقاضا افزایش ۴۶ درصدی را تجربه کرد. این دو داده به معنی وضعیت مطلوب این بازار بوده است آن هم در شرایطی که عرضه هفته گذشته یعنی رقمی نزدیک به ۸۳ هزار و ۵۰۰ تن، بالاترین رقم از هفته منتهی به ۱۳ اردیبهشت‌ماه تاکنون بوده است.

 

اگرچه معاملات هفته گذشته به شدت جذاب و پرحجم بود و عقبگرد معاملاتی برای هفته جاری چیزی از ارزش‌های این بازار کم نمی‌کند و حتی منطقی به نظر می‌رسد. البته ادعای روند افزایشی حجم معاملات در هفته‌های اخیر به این معنی است که میزان جذابیت در بازار و رونق معاملاتی هم در مسیری افزایشی قرار خواهد داشت و این رشد به معنی تکاپوی بیشتر برای خرید و رونق حجم تولید در صنایع تکمیلی مصرف‌کننده پلیمرها یا ترکیبات شیمیایی خواهد بود.

این روند به معنی تزریق جذابیت جدیدی در این بازار است و می‌تواند محرکی برای رشد قیمت‌ها به شمار رود ولی این ادعا به شواهد بیشتری نیاز دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است