خانه اقتصادیگزارش و تحلیل معاملات پر‌حجم پلیمرها

معاملات پر‌حجم پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: رشد قیمت‌ها در بازار آزاد در کنار کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا موجب شد تا بازار پلیمرهای بورس کالا تاکنون دو روز جذاب را پشت سر بگذارند و معاملات پرحجمی به ثبت رسید.

روز گذشته شاهد عرضه بیش از ۴۷ هزار تن انواع پلیمرها در بورس کالا بودیم که در برابر این حجم از عرضه، نزدیک به ۴۹ هزار تن تقاضا به ثبت رسید که در نهایت تا اواخر معاملات در تالار فیزیکی، نزدیک به ۳۲ هزار تن از انواع پلیمرها مورد معامله قرار گرفت که یک رقم جذاب و البته مهم به شمار می‌رود که به نسبت چند هفته اخیر، بیشترین حجم معاملات روزانه پلیمرها را نشان می‌دهد.

 

Petrochemical-product2

رشد حجم کل داد‌و‌ستد پلیمرها

معاملات روز گذشته موجب شد حجم کل داد‌و‌ستد پلیمرها در هفته جاری به رقمی بیش از ۵۷ هزار تن برسد که به معنی ثبت بیشترین معامله در ۱۴ هفته اخیر است. همین سیگنال خود به معنی تغییر فاز جدی بازار پلیمرها در فاز معاملات محسوب شده و خود سیگنالی مهم برای حمایت از صنایع تکمیلی پلیمری در بازار داخلی است.

انتظار برای افزایش تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی در روزهای پایانی سال اگرچه مهم‌ترین دلیل برای رشد حجم معاملات به شمار می‌رود ولی در کنار آن کاهش قیمت‌های پایه و افت محسوس موجودی انبارها را هم باید در نظر گرفت که البته به جرقه‌های مهمی از رشد نرخ در بازار داخلی هم منجر شد.

این در حالی است که برای هفته جاری حجم عرضه‌ها بیش از ۷۸ هزار تن بود که به نسبت عرضه‌های موجود در بالاترین سطح هفتگی از هفته منتهی به ۱۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون است.

تغییر فاز جدی بازار پلیمرها

البته هنوز باید آمار معاملات روز جاری را هم به آمارهای موجود اضافه کرد تا برآوردی دقیق از اوضاع به دست آید ولی همین معاملات ثبت شده تاکنون به معنی تغییر فاز جدی بازار پلیمرهاست که می‌تواند چهره‌ای جدید از بازار را رقم بزند که البته چهره واقعی بازار را هم از زاویه‌ای دیگر نشان می‌دهد و البته امیدواری‌های تازه‌ای هم به بازار ارائه کرده است.

عرضه‌های گسترده در هفته گذشته که با عدم توجه جدی خریداران روبه‌رو شده بود این احتمال را مطرح کرد که حجم عرضه‌ها برای هفته جاری هم در بورس کالا بالا باقی بماند بنابراین در صورت وجود تقاضا می‌توان به معاملات این بازار با نظر خوش‌بینی نگریست.

این شرایط کلی به معنی وجود زمینه‌های کافی برای رشد حجم معاملات بود که این ذهنیت تاکنون محقق شده است ولی واقعیت‌های این بازار را باید در پایان هفته جاری رصد کرد، زیرا در آن زمان اطلاعات کافی در دسترس خواهد بود.

کاهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، محرک افزایش حجم معاملات

البته کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا خود مهم‌ترین‌ محرک برای افزایش حجم معاملات در بورس کالا برای هفته جاری است و این سیگنال تاکنون به خوبی ایفای نقش کرده است. البته در مورد عرضه‌ها باید اندکی واقع‌بین بود، زیرا برخی از گریدهای خاص با فراز و فرود عرضه روبه‌رو هستند ولی در کل این بازار با عرضه‌های نسبتا مطلوبی روبه‌رو بوده است.

به‌عنوان مثال روز گذشته ۷۶ عرضه مختلف پلیمری در بورس کالا به ثبت رسید که خود معرف اصلی بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها در این بازار بوده است. به‌عنوان یک مثال مشخص دیروز ۲/ ۵ درصد عرضه‌ها به نسبت هفته قبل افزایش داشته که خود یک رشد مهم را نشان می‌دهد، زیرا عرضه‌های هفته قبل هم شرایط خوبی را سپری کرده بود.

البته رقابت برای خرید در هفته جاری در بورس کالا افزایش یافته است که البته دلیل اصلی آن را باید در نزدیکی قیمت‌های بورس و بازار در روزهای قبل و سپس افزایش نرخ در بازار داخلی جست‌وجو کرد که به معنی پتانسیل خرید با قیمت بالاتر و دقیق‌تر افزایش جذابیت خرید و توجیه‌پذیری آن برای واسطه‌گری و سفته‌بازی است.

در هر حال اهالی بازار قیمت‌های ابتدای هفته جاری در بازار داخلی و نرخ‌های موجود در بورس کالا را به‌عنوان یک موقعیت به شمار آوردند و تلاش کردند از همین نرخ‌ها بهره ببرند تا در نهایت بتوانند در فاز تولید شرایط بهتری داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است