خانه اقتصادیگزارش و تحلیل نگاهی به آمار معاملاتی بورس کالا در بازار پلیمرها

نگاهی به آمار معاملاتی بورس کالا در بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: نگاهی به آمارهای معاملاتی بورس کالا در بازار پلیمرها و البته جمع‌آوری مستند بسیاری از آمارها در سال‌های اخیر این اجازه را می‌دهد که بتوان از این داده‌ها به‌عنوان یک بستر تحلیلی با چهره‌ای جدید بهره‌ برد. به‌عنوان نمونه آمارهای کلی معاملات در تابلو بورس کالا به خوبی در دسترس است و همین داده‌ها کافی است تا چهره جدید از تحلیل بازار تنها بر پایه «تابلوخوانی» را مورد بررسی قرار دهیم.

Report and analysis

این شیوه تحلیل اگرچه حتی در بازار سهام داخلی نوپاست ولی در بورس کالاسال‌هاست که آمارهای آن مخابره شده و به آنها استناد می‌کنیم. به نظر می‌رسد هم‌اکنون که شاخص قیمتی پلیمرها مورد بحث قرار گرفته زمان استفاده از داده‌های تابلوخوانی در بازار پتروشیمیایی‌ فرارسیده باشد، بنابراین از این پس از تابلوخوانی به‌عنوان یک شیوه جدید تحلیلی بهره خواهیم برد.

کف‌سازی جدید در حجم معاملات پلیمرها

به رغم افزایش شکننده قیمت‌های پایه پلیمرها در هفته گذشته، شاهد هستیم که حجم معاملات تغییر چندانی نداشته و از ۴۵ هزار تن در هفته منتهی به ۷ دی، به نزدیکی ۴۴ هزار و ۳۰۰ تن در هفته قبل رسیده است. این سیگنال به این معنی است که بازار در هفته‌های اخیر در حال کف‌سازی جدید از حجم معاملات است و دیگر از تاثیرپذیری سریع نوسان قیمت‌ها تا حدودی فاصله گرفته است.

به‌صورت دقیق‌تر شاهد هستیم که بازار پلیمرها حتی با وجود رشد نسبی قیمت‌های پایه به قدری از تقاضا برخوردار شده است که می‌تواند این تغییرات اندک را در خود هضم کند؛ اگرچه این سیگنال به معنی بهبود بازار نیست. به عبارت دیگر هم‌اکنون می‌توان کف معاملاتی نزدیک به ۴۵ هزار تن را به‌عنوان یک کف جدی به شمار آورد یعنی از این پس باید حجم معاملات را بیش از این رقم مورد ارزیابی قرار داد.

این داده همان‌گونه که عنوان شد به معنی بهبود بازار نیست بلکه شاید اولین گام برای خروج از رکود تلقی شود. این در حالی است که رقم معاملاتی ۴۵ هزار تن هم توجیه‌پذیر نیست و از این پس باید منتظر رشد بیشتر حجم معاملات باشیم. نوسان قیمت‌های پایه و انتظار برای تحریک تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی و مصنوعات پلیمری اگر‌چه محرک اصلی هستند ولی بازار به تکانه‌های دیگری هم نیاز دارد که مستقیما حجم تولید را هدف قرار دهد. یکی از آنها اما و اگرهای سامانه بهین‌یاب است که به آن خواهیم پرداخت.

برتری تقاضا بر عرضه‌ها

در هفته گذشته چند رخداد معاملاتی دیگر هم به ثبت رسید. به‌عنوان نمونه حجم عرضه‌ها به نسبت قبل کمتر از ۵ درصد رشد داشت که خود یک داده مطلوب به‌شمار می‌رود.

همچنین حجم تقاضا نزدیک به ۵/ ۳ درصد کاهش یافت که سیگنالی در برابر رشد عرضه‌ها و البته افزایش قیمت‌های پایه بود. این دو داده در کنار هم پتانسیل رشد قیمت‌ها را محدود می‌کند اگرچه در برابر رشد قیمت‌های پایه این سیگنال‌ها طبیعی به نظر می‌رسد. این در حالی بود که در هفته گذشته ۶۶ هزار و ۳۶۴ تن عرضه پلیمرها به ثبت رسید که در برابر آن ۷۲ هزار و ۸۲۵ تن تقاضا ثبت شد یعنی باز هم میزان تقاضا بیشتر از عرضه بود.

این مطلب یعنی برتری تقاضا بر عرضه‌ها چند هفته است که خودنمایی می‌کند بنابراین یک داده زیرپوستی دیگر برای حمایتی ناچیز از بازار تلقی خواهد شد. البته در هفته گذشته نزدیک به ۶۷ درصد از عرضه‌ها در نهایت مورد معامله قرار گرفت که به معنی ثبت ۴۴ هزار و ۲۷۰ تن داد و ستد پلیمرهاست که به نسبت هفته قبل از آن نزدیک به ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است