خانه اقتصادی بازار محصولات پتروشیمی به سمت تعادل

بازار محصولات پتروشیمی به سمت تعادل

توسط مدیر سایت
0 نظرات
petrochemical industries

مرجع پلیمر در بازار ایران: در نیمه نخست امسال پس از نوسان های نرخ ارز، بازار محصولات پتروشیمی با نابسامانی هایی روبرو شد و قیمت ها افزایش و میزان دسترسی تولیدکنندگان واقعی به مواد اولیه کاهش یافت.

به سبب فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا به نرخ ارز 4200 تومانی، دلالان به خرید از بورس کالا و فروش محصولات در بازار آزاد یا قاچاق آن اقدام و سود سرشاری را عاید خود می کردند.

در این میان، به سبب رشد قیمت ها تولیدکنندگان بخش پایین دستی و مصرف کنندگان از دسترسی به مواد اولیه ارزان محروم شدند.

در نیمه نخست سال تقاضا برای پلیمرها در بورس کالا نسبت به پارسال حدود سه برابر افزایش یافت که نشان می داد دلالان در این بازار به شدت فعال شده اند.

اما پس از انجام اصلاحاتی در سازوکار معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا مانند حذف سقف معاملات و تغییر مبنای محاسبه قیمت ها از ارز 4200 تومانی به ارز سامانه نیما، این روند تغییر یافت و بساط دلالی از این بازار به تدریج برچیده شد.

petrochemical industries

مواد اولیه پتروشیمی با شرایط مناسبی در دسترس تولیدکنندگان

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بازار پتروشیمی اکنون به تعادل رسیده است و دلالان از این بازار خارج شده‌اند.

احمد مهدوی ابهری اضافه کرد: در نیمه نخست امسال به علت نوسان شدید قیمت ارز و سود سرشار دلالی، میزان تقاضا از عرضه بسیار بالاتر بود اما اکنون در بسیاری از محصولات، حجم عرضه از تقاضا پیشی گرفته است.

وی اضافه کرد: نرخ عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اکنون بر مبنای نرخ سامانه نیماست اما مقایسه مواد اولیه ای که اکنون به دست مصرف کننده نهایی بخش پایین دستی می‌رسد با زمانی که مواد اولیه پتروشیمی با نرخ دلار 4200 تومانی عرضه می‌شد نشان می دهد که قیمت‌ نهایی کاهش یافته است.

به گفته وی، در زمان عرضه محصولات پتروشیمی با ارز 4200 تومانی، دلالان سود اصلی را می بردند و مواد اولیه با قیمت بالاتر به دست تولیدکننده بخش پایین‌دستی می رسید اما اکنون پس از آزاد شدن سقف معاملات و مبنا قرار گرفتن نرخ ارز سامانه نیما شرایط بهبود یافته و فعالیت دلالان کاهش یافته است.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: در برخی محصولات مانند گریدهای پلی اتیلن و مواد شیمیایی میزان عرضه در بورس کالا بیشتر از تقاضاست. فقط در برخی محصولات مانند «پت نساجی» و یا «پروپیلن»، میزان تقاضا اندکی بیشتر از عرضه است که علت آن به بروز مشکل در تحویل خوراک پالایشگاه ها به واحدهای پتروشیمی و قیمتگذاری آنها باز می‌گردد.

روند تامین خوراک واحدهای پتروشیمی مطلوب است

مهدوی ابهری گفت: در هفته منتهی به بیست و ششم آبان ماه 104 هزار تن پلیمر در بورس کالا عرضه شد؛ در حالی که فقط 87 هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت و در نهایت 66 هزار تن فروخته شد.

به گفته وی، در هفته منتهی به دهم آذر 99 هزار تن محصول پلیمر عرضه شد که میزان تقاضا برای آن 91 هزار تومان بود.

وی اضافه کرد: در هفته منتهی به بیست و چهارم آذر نیز 98 هزار تن محصول پتروشیمی عرضه شد؛ در حالی که 85 هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت و در نهایت 75 هزار تن محصول معامله شد.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: روند تامین خوراک واحدهای پتروشیمی مطلوب است و برخلاف سال‌های گذشته با قطعی گاز در فصل زمستان مواجه نیستیم.

وی درباره قیمت محصول نهایی که به دست مردم و مصرف کنندگان می‌رسد، گفت: قیمتگذاری در این باره، خارج از حیطه اختیارات ماست و باید از نهادهای ذیربط مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان پیگیری شود.

 

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است