خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی

کاهش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با کاهش نرخ اعلام شد که خود سیگنال مهمی برای افت قیمت در بازار آزاد به شمار می‌رود. همچنین با توجه به کاهش حجم معاملات در هفته گذشته در کنار رشد قیمت‌ها در بورس کالا نیز احتمال افزایش حجم داد و ستد در این بازار رسمی وجود دارد. تجمیع داده‌های فوق از یکسو احتمال کاهش قیمت‌ها را تقویت کرده و از سوی دیگر جذابیت خرید مواد اولیه و تولید در صنایع تکمیلی را تقویت خواهد کرد.

به احتمال قوی روزهای بهتری برای این صنعت در پیش است ولی این ادعا به معنی پایان رکود در بازار نیست. البته قیمت‌های جهانی محصولات شیمیایی سریع‌تر و شدیدتر از پلیمرها کاهش داشته است که در کنار عقبگرد جدی بهای نفت خام به معنی احتمال کاهش نرخ پیش روی پلیمرها در بازارهای جهانی در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهد بود.

محصولات پتروشيمي

تداوم افت بهای پلیمرها در بازار داخلی

قیمت‌ پلیمرها در بازار آزاد در هفته جاری روند کاهشی داشت اگرچه می‌توان گفت برای کلیت بازار این روند نزولی مدت‌هاست که ادامه داشته ولی در دو روز اخیر به شتاب افت قیمت‌ها افزوده شده است. این در حالی بود که برخی از گریدهای جذاب همچون بسیاری از پلی‌پروپیلن‌ها جرقه‌های مهمی از رشد قیمت‌ها داشته‌اند اگرچه بالابودن رقابت خرید در بورس کالا و نوسان قیمت‌های پایه در هفته گذشته و مخصوصا جذابیت خرید در بازار آزاد از دلایل این رشد قیمتی به شمار می‌رود.

البته این انتظار وجود دارد که در روزهای آینده با توجه به احتمال افزایش تزریق این کالاها به بازار داخلی بخشی از التهاب این بازار هم آرام بگیرد. البته PVC هم جرقه‌های مهمی از رشدقیمت‌ها را نشان می‌دهد. این در حالی است که هفته گذشته قیمت‌های پایه این گروه کالایی افزایشی نزدیک به ۶ درصدی دربورس کالا داشت و البته باز هم معاملات نسبتا مطلوبی را تجربه کرد.

تجمیع این دو داده نشان می‌دهد که بستر رشد نرخ هرچند مقطعی برای این کالا وجود داشته است ولی در کنار آن می‌توان گفت تقاضا برای این مواد اولیه هم در روزهای سرد سال به نسبت بالاست.

احتمال هفته ای کاهشی در بازار پلیمرها

وضعیت کلی در بازار آزاد شاید هنوز هم کاهشی باقی بماند. بازار از اواخر هفته گذشته حدس زد که قیمت‌های پایه احتمالا کاهشی خواهد شد که در ضعف تقاضا سریع‌تر از انتظار شاهد افت نرخ بودیم. البته این سیگنال هم به وضوح محقق شد و بازار از زمان اعلام قیمت‌های پایه کاهشی در بورس کالا، میل بیشتری به افت نرخ از خود نشان داد.

این شرایط در کل نشان می‌دهد که تقاضا در بازار داخلی گسترده نیست و بازار نمی‌تواند با این حجم تقاضا آزادی عمل چندانی در نوسان قیمت‌ها داشته باشد. در هر حال بازار از امروز برای هفته‌ای کاهشی آماده خواهد شد ولی با توجه به کاهش قیمت‌ها، پتانسیل رشد تقاضا در بورس کالا وجود دارد. با توجه به کاهش حجم معاملات در هفته قبل در کنار افت نرخ برای هفته جاری، افزایش حجم داد و ستد پلیمرها چندان هم دور از ذهن نیست.

در شرایط فعلی شاید کاهش نرخ‌های پایه در بورس کالا یک خبر خوب برای بازار باشد آن هم در شرایطی که میل به افت قیمت‌ها در بازار آزاد مشاهده می‌شود. این سیگنال به معنی امکان جذب بیشتر تقاضا در بازار داخلی و حتی بورس کالاست و می‌تواند محرک جدیدی برای تقویت حجم تولید در صنایع تکمیلی باشد. رکود واقعیتی است که در اغلب گزارش‌ها به آن پرداختیم و در این شرایط شاید کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است