خانه خبر راه طولانی پیش روی صنعت پتروشیمی ایران

راه طولانی پیش روی صنعت پتروشیمی ایران

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical pic

مرجع پلیمر در بازار ایران: بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جلسه دیدار با مدیران ستادی و مدیران عامل شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته به عنوان توسعه دهنده صنعت پتروشیمی شناخته شده بود، اما امروز این شرکت با واگذاری و خصوصی سازی شرکت ها، وظیفه حاکمیتی، سیاست گذاری و هدایت صنعت را بر عهده دارد.

Petrochemical pic

وی با تاکید بر اینکه توسعه آینده صنعت پتروشیمی یکی از دغدغه های اصلی است که باید با ایجاد نقشه توسعه پتروشیمی بر روی آن متمرکز شد، اظهار کرد:  توسعه صنعت، نیازمند ترسیم و تدوین برنامه کلان است. با نگاهی به توسعه جهانی صنعت پتروشیمی می توان دریافت که نسبت توسعه پتروشیمی ایران در مقایسه با توسعه این صنعت در جهان قابل تامل است.

سهم 6 دهم درصدی پتروشیمی ایران در جهان

وی با نگاهی به روند توسعه جهانی پتروشیمی، افزود: اگر ارزش کل تولید محصولات جهان 3 هزار و 360 میلیارد دلار باشد و ارزش کل محصولات پتروشیمی ایران نیز 22 میلیارد دلار باشد، نسبت صنعت پتروشیمی ایران در مقایسه با جهان و سهم در بازار جهانی 6 دهم درصد خواهد بود و این نشان دهنده راه طولانی پیش روی صنعت پتروشیمی ایران است.

وی گفت: شرکت هلدینگ خلیج فارس شاگرد اول پتروشیمی های کشور است واین امر برازنده نحوه مدیریت آن است ولی در مقایسه با توسعه جهانی کیلومترها فاصله داریم .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی کشور، گفت: تاکنون صنعت پتروشیمی در بنگاه داری و توسعه عمودی متمرکز شده است. به این معنی که بیشتر به دنبال رونق  سیستم کسب و کار هستیم. اما آنچه که به نظر می رسد باید در تفکر نوین توسعه پتروشیمی بدان توجه داشت، توسعه افقی مبتنی بر تولید محصولات استراتژیک و کاهش چشمگیر واردات است.

بهزاد محمدی در ادامه با اشاره به توسعه بازار چین در بخش پتروشیمی افزود: ما نباید در بازارهایی متمرکز باشیم که در کوتاه مدت جذاب هستند  سهم چین از ارزش کل تولید 3 هزار و 360 میلیارد دلار جهان، در حدود  هزار و 330 میلیارد دلار است، یعنی 40 درصد از کل تولید جهان اختصاص به چین دارد. در این میان سهم اتحادیه اروپا و آمریکا با هزار میلیارد دلار ،  30 درصد از بازار جهانی است.

لزوم حرکت به سمت توسعه پایدار به معنای واقعی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: باید به سمت توسعه پایدار به معنای واقعی و به دور از شعار دادن تغییر مسیر بدهیم. توسعه صنعت در آینده دغدغه اصلی ماست، باید برای 20 سال آینده برنامه کلان تنظیم نماییم. کشور ما سرشار از ذخایر غنی نفت و گاز است، ولی جایگاه مناسبی در بازار جهانی نداریم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه در خصوص نقش و سهم هلدینگ خلیج فارس در صنعت پتروشیمی گفت: هلدینگ خلیج فارس بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور است و در حوزه های تولید و توسعه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. نزدیک به 38 درصد تولید محصولات پتروشیمی و 40 درصد ارزش صادراتی کشور را این هلدینگ در دست دارد و این امر حاکی از مسئولیت و وظایف این شرکت و همکاران آن دارد.

وی در خصوص طرح های در دست اجرای این هلدینگ پتروشیمی افزود: از مهمترین طرح های در دست اجرای هلدینگ خلیج فارس که از نظر ما زیر ساختی است، پتروشیمی دماوند است که از این منظر که منطقه به شدت  نیازمند تامین پایدار یوتیلیتی است، اجرای این طرح حائز اهمیت است. پروژه الفین پتروشیمی بندر امام، پروژه خوبی است.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: پتروشیمی صدف را پروژه کارآمد و با کیفیت  می دانم و امیدوارم که این پروژه تا دو سال آینده وارد مدار و بهره برداری شود.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است