خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بازار آزاد پلیمرها و تاثیرپذیری از قیمت‌های پایه جدید

بازار آزاد پلیمرها و تاثیرپذیری از قیمت‌های پایه جدید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
chart increase

مرجع پلیمر در بازار ایران: افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با اهرم رشد قیمت دلار شاید خبری بود که مدت‌ها بازار انتظار آن را می‌کشید. به رغم افزایش گسترده نرخ محصولات پتروشیمی مخصوصا پلیمرها در بورس کالا، روز گذشته در بازار آزاد پلیمرها افزایش نرخ به میزان رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا نبود و قیمت‌های پیشنهادی یا ثابت اعلام شد یا رشد قیمت‌های بزرگی را تجربه نکردند.

chart increase

 

این رخداد را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا باز هم نشان داد که تقاضای موجود در بازار چندان قدرتمند نبوده و بیش از همه فروشندگان از این وضعیت مطلع هستند. در وضعیت فعلی رشد قیمت‌های پیشنهادی به معنی تغییر جهت خریدار به سمت یک فروشنده دیگر است و در ضعف تقاضای موثر و تلاش برای جذب حداکثری تقاضا و رشد حجم فروش، فروشندگان حرفه‌ای به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد که حتی یک مشتری دست به نقد از دست برود.

همین داده موجب شد تا جمع‌آوری قیمت‌های روزانه اندکی دشوار شود و همچنین برخی فروشندگان در این شرایط از اعلام گسترده نرخ خودداری می‌کنند تا در ابتدا قیمت‌های دیگران را رصد کرده و براساس پایین‌ترین نرخ موجود، قیمت‌های خود را تعیین کنند. این شرایط به این معنی است که خریداران حرفه‌ای این بار برای بازار تعیین تکلیف خواهند کرد و یک خریدار واقعی می‌تواند با بررسی قیمت‌های پیشنهادی تمامی فروشندگان و همچنین چانه‌‌زنی مناسب، بهترین نرخ را به‌دست آورد.

البته ذات معامله با یک قیمت خوب به این معنی است که از این پس بازار باید همین قیمت پایین را به رسمیت بشناسد و برای رقابت نرخ‌های کمتری را پیشنهاد کرده یا بپذیرد. این فرآیند در شرایطی جدی‌تر ارزیابی خواهد شد که حجم معاملات در هفته گذشته نسبتا افزایش یافت که به معنی افزایش تزریق کالا از بورس به بازار بوده و همچنین فروشندگان متنوعی را شاهد هستیم.

قدرت خریدار و فرصت کشف قیمت های بهتر

این شرایط عمومی نیز نشان می‌دهد که خریدار قدرت انتخاب بالاتری دارد بنابراین جست‌وجو در لیست‌های فروش هم جذاب است و هم به کشف نرخ‌های کمتر یا شرایط فروش بهتر منتهی می‌شود. در شرایط رکود توانمندی خریدار در فرآیند کشف نرخ تقویت می‌شود و فروشندگان در نهایت مجبور خواهند شد خود را با واقعیت‌های تقاضا وفق دهند آن هم در شرایطی که تنوع فروشندگان به نسبت بالاست و برخی فروشندگان پرسابقه هم به دلایل مختلف یا از بازار حذف شده‌اند یا تمایلی به فعالیت گسترده ندارند.

این شرایط تاکنون وضعیتی را رقم زده که اولین خروجی آن عدم رشد نرخ است که به معنی ضعف تقاضای واقعی قلمداد می‌شود.

جمع‌بندی موارد فوق نشان می‌دهد که بازار رشد قیمت‌های پایه را نپذیرفته است و جرقه‌های پراکنده رشد نرخ همخوانی چندانی با افزایش قیمت‌های بورس کالا ندارد. کاهش جذابیت خرید از بورس، خودنمایی شواهد جدی از ضعف تقاضا، تغذیه بازار از معاملات هفته قبل بورس کالا، احتمال رشد عرضه‌ها در بورس کالا و ضعف احتمالی تقاضا برای گریدهای رایج و بیم و امید از نوسان قیمت دلار و تداوم ضعف معاملات را می‌توان از رخدادهای اصلی در این بازار به‌شمار آورد.

تجمیع داده‌های فوق دورنمای جذابی را از بازار ترسیم نمی‌کند یعنی روند عمومی نوسان نرخ که هفته‌هاست نزولی بوده باز هم ادامه خواهد یافت و تنها چند جرقه رشد قیمتی را می‌توان برای این بازار ترسیم کرد. این سیگنال باز هم معرف دیگری از رکود در بازار پلیمرهاست که ادامه این وضعیت در شرایطی که قیمت‌های پایه افزایشی شده است تنها ترس از کاهش بیشتر تقاضا و باز هم شائبه رکود تورمی را مطرح می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است