خانه علمی پژوهشیمقالات خمیر فیمو یا خمیر پلیمری

خمیر فیمو یا خمیر پلیمری

توسط مدیر سایت
10 نظرات
Polymer Clay

مرجع پلیمر در بازار ایران: خمیر پلیمری ماده اصلی مورد استفاده در ساخت مجسمه های پلیمری می باشد و شرکت استدلر آلمان یکی از تولید کنندگان آن با نام تجاری خمیر فیمو است. البته این خمیر پلیمری با نام های تجاری مختلقی در دنیا تولید می شود که در بارار ایران عموما” با عنوان خمیر فیمو شناخته می شوند.

Polymer Clay

در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مفیدی در خصوص این ماده، ارائه شود.

ویژگی های خمیر پلیمری 

ویژگی منحصر به فرد این خمیر نکشن ، ضد آب ، سبک و قابل پخت بودن آن است و همچنین به راحتی میتوانید آنرا بشورید و عمر طولانی دارد.

کاربردهای خمیر پلیمری

از خمیر پلیمری برای ساخت زیورآلات خمیری  ، تزیین ماگ ، عروسک، گل  و آویز استفاده میشود.

ساخت خمیر پلیمری در خانه

در این بخش به روش هایی آسان برای ساخت خمیر پلیمری در خانه اشاره می کنیم. البته باید به این نکته توجه داشت که خواص این خمیر ها شباهت زیادی به فرمول تجاری آن دارد و ممکن است تفاوت های کوچکی وجود داشته باشد که به ان اشاره خواهد شد.

دستورالعمل 1: خمیر پلیمری با چسب و نشاسته ذرت

این خمیر ممکن است در هنگام خشک شدن، شیرینگ داشته باشد و وزن ان کاهش یابد (خمیر پلیمری اصلی این اشکال را ندارد).

* ¾ فنجان چسب و 1 فنجان نشاسته ذرت داخل یک ظرف نچسب بریزید و به طور کامل مخلوط کنید. چسب چوب PVA برای این دستورالعمل بهترین علکرد را دارد.

* 2 قاشق غذاخوری روغن معدنی و 1 قاشق غذاخوری (14.8 میلی لیتر) آب لیمو به مخلوط چسب و نشاسته ذرت اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اگر نمیتوانید روغن معدنی خالص را پیدا کنید، می توانید از پارافین مایع و یا روغن بچه به عنوان جایگزین استفاده کنید.

* اگر می خواهید خمیر شما رنگی باشد در این مرحله می توانید رنگ خوراکی یا رنگ اکریلیک را به مخلوط اضافه کنید. اضافه کردن بیش از حد رنگ می تواند ساختار عملکردی خمیر را تحت تاثیر قرار دهد.

* ظرف را روی اجاق با حرارت کم، قرار دهید. هم زدن را به صورت مداوم ادامه دهید تا مخلوط دائم در حال حرکت باشد. هم زدن مخلوط را با حرارت کم ادامه دهید تا حاصل شبیه پوره سیب زمینی شود. در این زمان بایستی ظرف را از روی اجاق برداشت.

   مرحله ورز دادن و آماده سازی خمیر پلیمری

* چند قطره روغن معدنی به مخلوط اضافه کنید تا در زمان ورز دادن آن به دستان شما نچسبد.

* خمیر گرم را از ظرف خارج کنید (دمای آن کم شده و امکان کار با دست وجود دارد و یا با استفاده از دستکش محافظ این کار را ادامه می دهید ) و روی یک سطح صاف شروع به ورز دادن نمایید تا کاملا” یکنواخت گردد (شبیه خمیر پیتزا).

* خمیر حاصل را در پلاستیک قرار داده و اگر هنوز گرم است منتظر بمانید تا کاملا” خنک شود. برای حفظ کیفیت خمیر لازم است تا هوای پلاستیک کاملا” خالی شده و تا زمان استفاده در یخچال، و به صورت دربسته، نگهداری شود.

* خمیر آماده شده پس از استفاده برای ساخت، حداقل نیاز به 24 ساعت زمان برای خشک شدن دارد.

دستورالعمل 2: خمیر پلیمری با چسب و گلیسیرین

در این دستورالعمل از نسبت بالاتری از چسب استفاده می شود که باعث افزایش میزان چسبندگی در خیمر پلیمری خواهد شد. همچنین اضافه کردن گلیسیرین، باعث کاهش ترک خوردگی در محصول نهایی می شود. خمیر حاصل از این دستورالعمل ظرف مدت 30 دقیقه، خشک می‌شود. البته برای استفاده نهایی از این خمیر، باید حداقل یک شب و ترجیحا یک هفته منتظر ماند.

* مخلوط ½ فنجان آب با 2 فنجان pva (چسب چوب) در یک ظرف نچسب ریخته و بمدت دو دقیقه بطور مداوم هم بزنید و سپس آن را از روی شعله بردارید.

* 1 فنجان آرد ذرت را با ¼ فنجان آب مخلوط کنید و سپس ان را به مخلوط در حال جوش آب و چسب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکنواخت شود (1.5 قاشق غذا خوری روغن گلیسیرین را در این بخش به تدریج اضافه کنید).

* مخلوط را با پلاستیک بپوشانید تا خنک شود.

* اگر می خواهید خمیر شما رنگی باشد در این مرحله چند قطره رنگ را به مخلوط اضافه کنید. البته می توان رنگ آمیزی را بعد از خشک شدن خمیر هم انجام داد.

* مقداری آزد ذرت را روی یک سطح کار مناسب بپزید و خمیر را از ظرف برداشته و روی سطح خوب ورز دهید. در حین کار مقداری نشاسته ذرت به خمیر اضافه کنید و همچنان ورز دهید تا زمانی که چسبندگی خمیر کم شود.

* کار ورز دادن را تا زمان یکنواخت شدن کامل خمیر ادامه دهید. خمیر الان آماده استفاده است.

* خمیر آماده شده را در یک کیسه هواگیری شده تا زمان استفاده نهایی نگهداری کنید.

 

دستورالعمل 3: خمیر پلیمری نشکن

از این دستور برای ساخت خمیر پلیمری سخت تر، استفاده کنید. این دستورالعمل حاوی مواد اضافی است، که باعث می شود حال کار محکمتر بوده و در مقابل سقوط از ارتفاع حدود یک متر، مقاومت کند.

* 1 فنجان چسب PVA (چوب)، ½ قاشق غذاخوری اسید استئاریک، 1/2 قاشق غذاخوری گلیسیرین، 1.5 قاشق سوپخوری وازلین و ½ قاشق غذا خوری اسید سیتریک در یک ظرف نچسب و روی حرارت کم. کاملا مخلوط کنید. از کمترین گرمای ممکن برای گرم کردن ظرف استفاده کنید.

* ½ فنجان نشاسته ذرت را به تدریخ به مخلوط اظافه کنید و هم بزنید. هم زدن را ادامه دهید تا بتدریج مخلوط سفت و چسبنده تر شود تا زمانیکه بتوان کل محلوط را از ظرف بلند کرد.

* مخلوط حاصل را روی کاغذ نچسب (کاغذ کیک پزی) روی میز قرار دهید . خمیر پلیمری کمی گرم، ناهمگن و چسبناک است. خمیر پلیمری را برای حدود 20 دقیقهورز دهید تا کاملا” یکنواخت شود. اگر پس از پایان کار هنوز خمیر گرم است اجازه دهید تا کاملا” خنک شود.

* خمیر را در کیسه پلاستیکی کاملا” هواگیری شده نگهداری کنید تا خشک نشود. برای رنگ آمیزی نتیجه کار بهتر است از از رنگ های اکریلیک استفاده کنید.

 

این مطلب ادامه دارد …

 

منبع: WikiHow

مطالب مشابه

10 نظرات

مدیر سایت 20 آذر 1397 - 09:27

آيا امکان پخت خمیر پلیمری در اجاق خانگی وجود دارد؟

پاسخ
مدیر سایت 20 آذر 1397 - 09:32

استفاده از فر (آون) امکان پذیر است اما لازم نیست. در عوض، با انتخاب یک نقطه گرم در خانه مثل پشت پنجره ای که در طول روز گرم می شود می توانید اینکار را انجام دهید یا از خشک کن مو استفاده کنید (حدود یک ساعت نیاز دارد در مسیر هوای گرم قرار گیرد).

پاسخ
مدیر سایت 20 آذر 1397 - 09:36

آیا برای پخت از مایکرو ویو می توان استفاده کرد؟

پاسخ
مدیر سایت 20 آذر 1397 - 09:38

خیر، خمیر پلیمری در مایکرو ویو پخت نمی شود.

پاسخ
مشرقی 26 آذر 1397 - 19:56

آیا حمیر پلیمری ساخته شده به روش های فوق، ضد آب است؟

پاسخ
مدیر سایت 26 آذر 1397 - 20:01

خیر، محصول ساخته شده با خمیر پلیمری به کمک اسپری پوشش دهنده، در برابر آب مقاوم خواهد شد

پاسخ
خانه دار 9 دی 1397 - 07:37

درجه حرارت و مدت زمان پخت خمیر فیمو چقدر است؟

پاسخ
مدیر سایت 9 دی 1397 - 07:39

معمولا” مدت زمان و درجه حرارت پخت خمیر فیمو (خمیر پلیمری) روی بسته های خمیرهای آماده نوشته می شود. پخت خمیر پلیمری در دمای ۱۱۰ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه انجام می شود.

پاسخ
الناز 14 اسفند 1397 - 08:21

برای چسباندن قطعات ساخته شده با خمیر پلیمری از چه چسبی می توان استفاده کرد

پاسخ
مدیر سایت 14 اسفند 1397 - 08:25

برای چسباندن تکه هایی از خود خمیر به یگدیگر می توان از فیموی مایع (Liquid Fimo) کمک گرفت.
جسب های با کاربرد روزمره مثل قطه ای یا 123 هم مناسب است

پاسخ

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است