خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تحلیلی بر وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته ای که گذشت

تحلیلی بر وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته ای که گذشت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

پلیم پارت: روزهای نامتوازن بازار پلیمرها یک هفته دیگر هم ادامه یافت و به‌رغم افزایش محدود حجم معاملات، ولی باز‌هم حجم داد‌و‌ستد این گروه کالایی در بورس کالا رشد قابل توجهی نداشت تا جایی که می‌توان گفت «روزهای سخت و کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس» هنوز هم ادامه دارد. به دلیل رشد قیمت‌های پایه در کنار افزایش مقطعی حجم عرضه و تقویت حجم تقاضا طی هفته گذشته، شاهد آن بودیم که «شاخص قیمتی پلیمرهای دنیای اقتصاد» در هفته گذشته افزایش یافت که خود سیگنال مهمی برای احتمال افزایش نرخ در بازار داخلی است ولی تاکنون ضعف تقاضای موثر و استفاده از موجودی انبارهای پیشین، اجازه رشد نرخ گسترده‌ای را به این بازار داخلی نداده است.

report and analysis

دلیل تقویت قیمت‌های معاملاتی بورس

داده‌های بانک اطلاعاتی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد شاخص قیمت پلیمرهای «دنیای اقتصاد» در هفته گذشته رشدی ۵۴/ ۵ درصدی را به ثبت رسانده و موجب شده تا این رقم به عدد ۹۴ هزار و ۶۳۱ ریال افزایش یابد که بالاترین رقم از هفته منتهی به ۱۷ آبان‌ تاکنون بوده است. دلیل اصلی این رشد قیمتی را باید در افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا به شمار آورد که در هفته گذشته به ثبت رسید و ناخودآگاه قیمت‌های معاملاتی در بورس را تقویت کرد.

این در حالی بود که قیمت‌ها در هفته گذشته در بازار آزاد به نسبت یک روند کاهشی را تجربه کرد که در تضاد با رخدادهای بورس کالا تجربه شده است در این باره می‌توان گفت که این روند، تناقض قیمتی که در گزارش‌های پیشین به آن اشاره شده بود را اثبات کرد. این داده را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا پتانسیل تغییرات جدیدی را در بازار به همراه دارد ولی نمی‌توان به صراحت از تغییر فاز بازار آزاد سخن گفت.

رشد شاخص قیمتی پلیمرهای «دنیای‌اقتصاد» در هفته گذشته در شرایطی به ثبت رسید که حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا اندکی افزایش یافت ولی این رشد حجم معاملات چندان هم دندان‌گیر و قابل توجه نبود. ذات رشد قیمت‌های پلیمرها در بورس کالا نشان می‌دهد که بازار در نهایت راهی جز تمکین از داده‌های موجود در بورس ندارد و افزایش قیمت‌ها را هم به اجبار می‌پذیرد زیرا راه دیگری در این بازار وجود ندارد.

دلایل افزایش قیمت

البته دلیل این رشد قیمتی هم غالبا افزایش قیمت دلار نیمایی بود آن هم در وضعیتی که قیمت‌های جهانی به نسبت در مسیر کاهشی قرار داشت. از سوی دیگر در روزهای اخیر جرقه‌هایی از رشد نرخ محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به ثبت رسید و اگر نوسان قیمت دلار تغییر خاصی را در بازار ایجاد نکند شاید بتوان انتظار داشت که قیمت‌های پایه تغییر بسیار بزرگی نداشته باشد.

قیمت دلار نیمایی در آخرین نرخ‌های محاسبه شده قیمت‌های پایه ۸ هزار و ۷۸۵ تومان بود ولی در آخرین قیمت‌های موجود در سامانه نیما برای متوسط هفتگی تاکنون، قیمت ۸ هزار و ۵۴۵ تومان درج شده است. در صورت تداوم این وضعیت شاید بتوان انتظار داشت که قیمت‌های پایه میل به کاهش داشته باشد ولی در کنار آن باید قیمت‌های جهانی را هم مورد بررسی قرار داد که به جز چند کالای خاص، رشد نرخ بزرگی را شاهد نیستیم.

با توجه به شرایط موجود در کنار رکود نسبی در بازار داخلی شاید برای هفته آینده بتوان منتظر افت قیمت‌های شاخص قیمتی پلیمرها باشیم که داده نسبتا مطلوبی برای بازار آزاد به شمار می‌رود.

وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا

در هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا بر اساس آمارهای رسمی این بازار برای انواع استاندارد، ۴۱ هزار و ۲۳۹ تن بود که به نسبت هفته قبل از آن رشدی نزدیک به ۳ هزار تن را به ثبت رساند که این رقم نشان‌دهنده ۸ درصد افزایش به نسبت هفته قبل است. در نگاه اول این رشد را باید مهم ارزیابی کرد ولی واقعیت آن است که حجم معاملات در هفته قبل از آن به شدت کاهش یافته بود و نمی‌توان این رشد مقطعی را یک داده بسیار مهم تلقی کرد.

در هر حال شاهد آن هستیم که حجم معاملات باز هم به بالای ۴۰ هزار تن رسیده است که نشان می‌دهد بازار اندکی از رکود پیشین فاصله گرفته است. البته در هفته گذشته شاهد بودیم که برخی از شرکت‌های پتروشیمی که در «فاز اوورهال» بودند عرضه‌های سلف برای کالاهای جذابی را ارائه کردند که خود بر افزایش حجم معاملات موثر بود یعنی این داده‌ها در نهایت به معنی گام مهمی برای خروج از رکود فعلی، مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

گزارش آماری از وضعیت معاملات پلیمرها

این موارد در حالی بود که حجم عرضه‌ها نیز ۶/ ۱۲درصد رشد داشت که خود دلیلی برای افزایش حجم معاملات تفسیر می‌شود اگرچه حجم تقاضا نزدیک به ۲۹ درصد رشد کرد.

در هفته گذشته بیش از ۶۰ هزار تن، عرضه پلیمرها به ثبت رسید که در برابر آن نزدیک به ۶۴ هزار تن تقاضا ثبت شد این موضوع به معنای آن است که پس از ۳ هفته، حجم تقاضا از عرضه‌ها پیشی گرفت و در برابر هر تن عرضه، ۰۶/ ۱ تن تقاضا درج شد که شاید داده مثبتی به شمار رود.

از سوی دیگر در هفته گذشته شاهد آن بودیم که ۵/ ۶۸ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با ماه‌های قبل رقم جذابی نیست و می‌توان گفت که چیزی شبیه به وضعیت معاملاتی در هفته‌های اخیر بوده است.

 

بازار آزاد پلیمرها و افت نرخ

اگر هر روز به جدول نوسان قیمت‌ها نگاهی بیندازیم، این ذهنیت به‌صورت ناخودآگاه ایجاد می‌شود که بازار نزدیک به یک هفته در مسیر کاهش قیمت‌ها قرار دارد که البته بسیاری از اهالی بازار هم همین مطلب را مطرح می‌کنند. اما نگاهی به نمودار قیمتی در یک ماه اخیر این ادعا را به‌صورت کامل تایید نمی‌کند یعنی برخی از گریدها با رشد نرخ شکننده و برخی دیگر با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو هستند ولی چون جرقه‌های رشد نرخ با تکانه‌های کاهشی قیمت‌ها همراه شده این ذهنیت غالب یعنی کاهش قیمت‌ها را می‌توان پذیرفت ولی چرا بازار حداقل در فاز روانی آن کاهشی به نظر می‌رسد؟

پاسخ را باید در چند داده کلی جست‌وجو کرد. اول آن‌که در بازار با ضعف نسبی تقاضا همراه هستیم و مسیرهای مویرگی تزریق کالا به بازار داخلی و واحدهای کوچک‌تر صنعتی یا واحدهای صنفی همچون گذشته به فعالیت خود ادامه نمی‌دهند.

معاملات اعتباری هم محدود شده و جو نظارتی موجود در کنار نگرانی‌های بزرگ درخصوص تداوم جو نظارتی بر بازار هم اجازه فعالیت آزادانه را به اهالی بازار نمی‌دهد و شاید منطقی‌ترین رفتار هم، همین باشد.

تجربه نشان داده که وقتی بازار به هر دلیل بترسد؛ زمان زیادی نیاز خواهد داشت تا این ترس مرتفع شود ولی در دوره‌های امیدواری، بازار به سرعت جو خوش‌بینی به خود می‌گیرد و با افزایش حجم معاملات و مخصوصا رشد قیمت‌ها، این ذهنیت را تقویت می‌کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

محمدحسین بابالو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است