خانه اقتصادیگزارش و تحلیل  تداوم رکود در بازار پلیمرها

 تداوم رکود در بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: به‌صورت کلی رکود در فاز تقاضای پلیمرها مشهود است و این رکود را می‌توان هم در بورس و هم در بازار آزاد مشاهده کرد. اگرچه عرضه‌های پرحجمی در این بازار به ثبت نرسیده ولی باز هم تقاضا به قدری ضعیف است که فضا برای خودنمایی محسوس رقابت را جز برای گریدهای محدود مهیا نمی‌کند. این شرایط در کنار باز بودن سقف مجاز رشد قیمت‌ها البته به عدم جذابیت رقابت و هجمه تقاضا منجر شده است ولی چیزی که از آمارهای معاملاتی می‌توان استنباط کرد عدم رشد قیمت‌ها به‌صورت گسترده در بورس کالای ایران است. این عدم جذابیت خرید، داده‌های دیگری را هم در ذات خود نهفته دارد.

Petrochemical-product2

قیمت‌های پایه برای هفته جاری اعلام نشد و البته قیمت‌های جهانی در هفته قبل هم کاهشی بود و هیچ بعید نیست که نرخ‌های موجود جهانی هم در مسیر نزول نباشد. این داده‌ها به معنی احتمال کاهش قیمت‌های پایه در هفته آینده است یعنی اگر خریداران تقاضای خود را به هفته آینده موکول کنند آن هم در شرایط رکود در بازار اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

روند کاهشی قیمت ارز

از سوی دیگر قیمت‌ دلار در بازار آزاد هم در مسیر کاهش قرار دارد و برای روز گذشته حتی کمتر از ۱۲ هزار تومان هم تجربه شد. این داده نیز به کاهش جذابیت خرید منجر شده اگرچه قیمت‌های پایه در بورس کالا بر مبنای دلار بازار ثانویه یا همان دلار نیمایی تعیین می‌شود.

در شرایطی که قیمت‌های جهانی کاهشی است و زیر پوست بازار خبرهای ضد و نقیضی از دورنمای قیمت‌ها به گوش می‌رسد نمی‌توان اظهارنظر قطعی در مورد آینده بازار داشت ولی خریداران بزرگ به جز برای چند گرید خاص تن به رقابت نمی‌دهند. البته واقعیت‌های معاملاتی را بهتر است در پایان هفته جاری و ابتدای هفته آینده رصد کرد زیرا داده‌های متقنی از وضعیت معاملات در این بازار کالایی مشهود خواهد شد.

پیشخور شدن خبرهای مهم

به نظر می‌رسد در بورس کالا خبر مهمی که دال بر رشد بیشتر قیمت‌ها باشد وجود نداشته و خبرهای مهم اغلب پیشخور شده است. نوسان حجم عرضه به دلیل اورهال واحدهای پتروشیمی‌ هم مهم ارزیابی می‌شود ولی هنوز نمی‌توان در مورد حجم تاثیرگذاری آنها مخصوصا برای هفته‌های آینده اظهارنظر قاطعی داشت.

معاملات روز گذشته به نسبت متنوع بود اگرچه تقاضای کلی برای عرضه‌ها چندان گسترده نبود. این شرایط خبر جدیدی را ترسیم نمی‌کند ولی در هر حال بازاری نه چندان قوی را شاهد هستیم. این در حالی است که رشد عرضه‌ها در بورس کالا خود می‌تواند بستری برای رشد تقاضا به شمار رود ولی برای هفته‌ آینده بهتر است به بازبینی داده‌ها بپردازیم.

منبع: دتیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است