خانه علمی پژوهشیمقالات روش‌هایی برای ضد آب کردن پارچه

روش‌هایی برای ضد آب کردن پارچه

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: برای ضد آب کردن پارچه، روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله سعی شده است تا به چند روش ساده آن اشاره شود.

methods for making fabric water resistance

پوشش های نانویی آبگریز پارچه، فرش و کاغذ

پوشش های آبگریز نانو علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب یا مایعات به عمق بافت، با ایجاد خصوصیت آبگریزی منجر به افزایش زاویه (بیش از 150 درجه) قطـــــرات آب با سطـــــح می شوند، که این خاصیت موجب غلتیدن قطرات کاملاً کروی مایعات روی سطح و شسته شدن گردو خاک از سطح می گردد.

علاوه بر این پوشش های نانو دارای خصوصــــیات دیگــــری چون : سدی در برابر اشعه UV خورشید، امکان تنفس بافت (امکان تعرق بدن بر عکس الیاف تفلونی)، جلوگیری از جذب عمقی آلودگی ها روی سطح و خاصیت آسان تمیز شوندگی (لکه های چای و قهوه داغ) هستند. اگر بنا به دلایلی، آب و مایعات بتوانند بر اثر فشار فیزیکی، وارد یک منقطه الیاف شوند، این مایع وارد تار و یا پود نخواهند شد؛ بلکه وارد فضای خالی بین تار و پود می شود.

همکنون در بازار محصولات متنوعی وجود دارد که به راحتی قابل تهیه بوده و کارایی مناسبی را در اختیار استفاده کننده قرار می دهد.

نمونه

  • http://nanonia.ir/product-category
  • http://www.payashimi.com/products/textiles
  • http://www.tajhizgama.com
ضد آب کردن پارچه با موم

موم زدن به پارچه یکی از ساده ترین راه ها برای محافظت از آن در برابر آب، ضربه، ساییدگی و کشیدگی است. کوله پشتی، لباس کار یا هر البسه دیگری با یک لایه موم مقاوم تر و بادوام تر می شود. البته ضدآب کردن پارچه با موم برای هر نوع پارچه ای مناسب نیست. کتان های سنگین مثل جین و کانواس بهترین انواع پارچه برای ضدآب کردن با موم هستند. اما لباس های چرم و پارچه های پلی استر برای این روش مناسب نیستند.

موم یک محصول طبیعی است و مثل تمام راهکارهای طبیعی ضدآب کردن پارچه نیاز به تمدید دارد. پس هر چند وقت یکبار پوشش مومی روی پارچه ها را نو کنید تا ضدآب باقی بماند.

برای این کار پس از پاک کردن کامل پارچه آن را روی یک سطح صاف پهن کرده و قالب موم (موم یا واکس مخصوص پارچه که معمولا” از ترکیب ۳۵ درصد موم عسل و ۶۵ درصد پارافین ساخته می شوند) را با حرکات محکم عقب و جلو روی پارچه بمالید. لایه موم روی پارچه باید آنقدر ضخیم باشد که به راحتی آن را ببینید.

سپس با استفاده از حرارت (مثلا” سشوار با دمای حداکثر) و با حرکت به صورت دورانی، موم  را ذوب کنید و این کار را برای تمام قسمت های پارچه انجام دهید.

ضد آب کردن پارچه با سیلیکون

سیلیکون یکی از بهترین مواد برای آبگریز کردن متریال های مختلف است. به همین خاطر هم انتخاب خوبی برای ضد آب کردن لباس های کار و نوع پارچه می باشد. در این روش از درزگیر سیلیکونی صد در صد شفاف استفاده می کنیم و برای اینکه بتوانیم سیلیکون را روی پارچه بزنیم و این ماده جذب پارچه بشود باید آن را با نسبت 1 به 5 با مینرال اسپریت رقیق کنید. البته تینر هم می تواند به جای مینرال اسپریت استفاده شود(البته ابتدا اثر تینر بروی پارچه مورد نظر بایستی چک شود و ممکن است نسبت ترکیب تینر و سیلیکون هم متفاوت باشد).

سیلیکون و حلال را با نسبت مناسب در یک ظرف  پلاستیکی بریزید و خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا” یکنواخت شود (بهتر است با توجه به بود تند ترکیب این کار در فضای باز یا با تهویه مناسب انجام شود). برای زدن محلول به پارچه از قلم موی نقاشی استفاده کنید. قلم مو را کاملا داخل محلول فرو کرده و روی پارچه بکشید. پارچه را برای خشک شدن آویزان کنید و مطمئن شوید در هیچ قسمتی روی هم قرار نگیرد چون به هم می چسبد.

برای خشک شدن و رفع کامل بوی بد محلول پس از خشک شدن، بهتر است صبر داشته باشید و چند روزی منتظر بمانید (حداقل 6 روز).

منابع:

  • سایت ساختنی
  • سایت نانونیا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است