خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تغییر فاز قیمتی پلیمرها در بازار آزاد

تغییر فاز قیمتی پلیمرها در بازار آزاد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: روز گذشته برای دومین روز پیاپی شاهد رشد جرقه‌های افزایش نرخ بودیم و بازار پس از نزدیک به ۶ هفته تغییراتی جدی را از خود نشان داد و می توان گفت  فاز قیمتی پلیمرها دچار تغییر شده است. البته ذات تداوم کاهش قیمت‌ها در چند هفته متمادی امکان تغییر فاز بازار را ایجاد می‌کند ولی در شرایط فعلی هنوز هم بازار کشش چندانی برای رشد نرخ و تداوم افزایش قیمت‌ها ندارد.

محصولات پتروشيمي

احتمال تداوم رشد قیمت

البته واقعیت این است که رشد قیمت‌های روز گذشته از شتاب و گستردگی بالاتری نسبت به قیمت‌های روز دوشنبه برخوردار بود که خود یک داده مهم به شمار می‌رود و احتمال تداوم افزایش قیمت‌ها را تقویت می‌کند.

این در حالی است که وضعیت بازار به نسبت ابتدای هفته جاری تغییری نکرده ولی با فرض ثبات شرایط، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. این نکته را هم باید مهم ارزیابی کرد، زیرا بیم و امید از غیرواقعی بودن این نرخ را برجسته می‌سازد.

تکانه های قیمتی پلیمرها

بررسی دقیق‌تر این روند افزایشی دو دلیل اصلی را مطرح می‌کند. در روز دوشنبه شاهد اولین تکانه‌های رشد نرخ بودیم که دلیل آن را می‌توان در افزایش قیمت دلار جست‌وجو کرد. البته در کنار آن خبرهایی از ورود واحدهای پتروشیمی به فاز تعمیر و نگهداری مخابره شده که به خودی خود محرک مهمی برای بازار در فاز روانی آن به شمار می‌رود.

نمی‌توان به صراحت گفت که از لحاظ فنی اوورهال واحدهای تولیدی چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد، زیرا باید حجم عرضه واحدها و موجودی انبارهای آنها را مورد محاسبه قرار داد و سپس با توجه به شرایط تقاضا دورنمای قیمت‌ها را تخمین زد.

این اطلاعات به‌صورت کلی در دسترس نیست، ولی چیزی که از بازار برداشت می‌شود ضعف نسبی تقاضای موثر در کنار وجود موجودی انبارها در بازار داخلی است که در نهایت پتانسیل چندانی برای رشد قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد.

در کنار موارد فوق شاهد نظارتی شدن شدید بازار هستیم که در رسانه‌های مختلف به آن اشاره شده است. در شرایطی که بازار از حالت طبیعی و مرسوم خود خارج می‌شود و به هر دلیل یک فروشنده با توقف فعالیت‌ها روبه‌رو می‌شود؛ شاهد خواهیم بود که بخشی از عرضه بالفعل از بازار حذف خواهد شد.

همین داده در کنار عدم جذابیت فروش خود داده مهمی برای رشد قیمت‌ها به‌صورت مقطعی است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند و بازار با ضعف عرضه‌ها همراه شود، رشد قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است.

ورود بازار به یک فاز رکود تورمی

در هر حال بازار با ضعف جدی تقاضای مؤثر روبه روست و بسیاری از تولیدات در صنایع تکمیلی از بازار مصرف مطلوبی برخوردار نیست و همچنین سفارش تولید هم کاهش جدی داشته است. این وضعیت به معنی رکود در این بازار است و رشد قیمت‌ها به هر دلیل، به معنی ورود بازار به یک فاز رکود تورمی است.

تکانه‌های رشد قیمتی را باید جدی گرفت زیرا اگر با داده‌های بورس کالا هم‌پوشانی پیدا کند نگرانی‌های بزرگ‌تری را موجب شده و رکود موجود را به رکود تورمی بدل خواهد کرد. از سوی دیگر اگر رشد قیمت‌های موجود به دلیل رشد تقاضای واقعی در شرایطی طبیعی باشد حتی می‌توان این داده را مثبت ارزیابی کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است