خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بازار آزاد محصولات پتروشیمی و کاهش مستمر قیمت

بازار آزاد محصولات پتروشیمی و کاهش مستمر قیمت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: کاهش قیمت‌ها به‌صورت مستمر مهم‌ترین‌ رخداد در بازار آزاد پلیمرهاست تا جایی‌که شاهد هستیم نزدیک به ۵ هفته افت مستمر قیمت‌ها به ثبت رسید. این وضعیت اگرچه در طول هفته‌های گذشته با جرقه‌های مهمی از رشد قیمت‌ها همراه بود ولی در نهایت نتوانست جریان غالب قیمتی در بازار را تغییر دهد.

Petrochemical-product2

موجودی بالای انبارها

مهم‌ترین‌ دلیل کاهش ممتد نرخ را می‌توان موجودی بالای انبارها در بازار داخلی به‌شمار آورد زیرا حجم عرضه در بازار را بالا برده است. از سوی دیگر کاهش مستمر قیمت‌های پایه در بورس کالا در هفته‌های اخیر موجب شده تا روند کلی بازار با محوریت معاملات در بورس کالا به سمت افت قیمتی حرکت کند که سناریوی کاهش نرخ را تعمیق کرده است.

از سوی دیگر کاهش قیمت ارز و سکه نیز در نزولی شدن جو روانی بازار مؤثر بوده است. در روزهای گذشته خبری از گشایش‌های جدید در بازارهای صادراتی مخابره نشده اگرچه در روز گذشته دستورالعمل جدیدی از شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح شده است. این دستورالعمل جدید شاید به معنی گشایشی مهم در مسیر صادرات صنایع تکمیلی با حجم‌های محدود و صادرات مقطعی باشد که به معنی فضای تنفسی مهم برای صنایع تکمیلی به‌شمار می‌رود. البته این شرایط جدید خود مسیر دیگری برای تقاضای مواد اولیه را ایجاد خواهد کرد ولی برای کوتاه‌مدت احتمال تاثیرگذاری آن محدود است.

برای ترسیم دورنمای بازار باید به چند رخداد مهم توجه کرد که البته مهم‌ترین‌ آنها وضعیت داد‌و‌ستد در بورس کالاست. در رتبه بعدی قیمت‌های پایه در بورس کالا، نرخ ارز و سکه، قیمت‌های جهانی و وضعیت تولید در صنایع تکمیلی است. قیمت‌های پایه جدید در روز یکشنبه هفته آینده ارائه می‌شود و نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر قاطعی داشت مخصوصا در شرایطی که قیمت دلاردر بازار ثانویه به‌شدت متغیر است و همچنین قیمت‌های جهانی هم تا هفته آینده از پتانسیل تغییر برخوردار است.

قیمت‌های جهانی در مسیر کاهش

اگر قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی را کاهشی برآورد کنیم باز‌هم در مورد قیمت دلار نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. البته اگر همین منوال پیش برود شاهد ثبات نسبی قیمت دلار در بازار آزاد هستیم. از سوی دیگر انتظار نداریم که در کوتاه‌مدت تقاضای بزرگی به بازار تزریق شود یا فروشندگان از فروش امتناع کنند و باز‌هم به احتمال قوی رقابت منفی بر سر کالاهای ارزان خرید یا افرادی که نگران افت نرخ به هر دلیل هستند، ادامه خواهد یافت و مسابقه برای فروش و تلاش برای جذب خریداران با اعطای تخفیف بیشتر تداوم می‌‌یابد.

موجودی بالای انبارها تاکنون به‌عنوان یکی از رخدادهای تاثیرگذار ولی زیرپوستی بازار ایفای نقش کرده است و موجب شده تا خریداران از وجود کالای کافی اطمینان حاصل کنند، بنابراین تاکنون برای خرید عجله‌ای نداشته‌اند. همین وضعیت نشان داد که اگر خریداران از خریدهای هیجانی بپرهیزند، بازار هم از این رویکرد عمومی حمایت می‌کند و ساده‌ترین خروجی آن عدم جرقه‌های جدی رشد قیمت‌ها بوده است.

البته موجودی بالای انبارها هم برای بازار داخلی و هم برای عرضه‌کنندگان اصلی نمود پیدا کرده است و ناخودآگاه برتری عرضه بر تقاضا را عمیق‌تر ساخته که نشان می‌دهد بازار حداقل برای کوتاه‌مدت با تکانه‌های جدی ضعف عرضه‌ها روبه‌رو نخواهد بود. این مطلب به معنی آن است که پتانسیل‌های بازارسازی هم محدود خواهد شد و تکانه‌های دست‌ساخته قیمتی فضای چندانی برای خودنمایی ندارند. این داده نیز خود به معنی تداوم ثبات شکننده موجود در بازار است ولی در کل می‌توان گفت که سمت و سوی بازار حداقل برای کوتاه‌مدت میل به تداوم افت قیمت‌هاست.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است